Skip to main content

Hoe schrijf je een meta-titel en meta-omschrijving?

Cartoon meisje dat vragend kijkt. Tekst: Meta-titel? Meta-omschrijving? Can someone explain, please!

Soms zie je het staan als instructie in een briefing: ‘schrijf een meta-titel en meta-omschrijving’. Omdat niet iedereen bekend is met deze begrippen, leggen we ze even graag uit. Bij Textbroker schrijven we allerlei soorten content, waaronder SEO-teksten. Dit soort teksten legt de focus op zoekwoorden die zijn bedoeld om een website hoger in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Een interessante meta-title en meta-description dragen daartoe ook bij. Maar wat zijn deze meta-data precies en hoe moeten ze eruit zien? En hoe geef je deze content aan als je een tekst aan het schrijven bent?

 

Meta-titel

Een meta-titel is een kort zinnetje waarin je het belangrijkste keyword verwerkt. Het zinnetje wordt gebruikt door zoekmachines zoals Google als de titel van de website. Het doel van een meta-title is om direct duidelijk te maken wat de bezoeker kan verwachten op een website of webpagina. Google neemt deze meta-title mee in de search. Daarom is het zo belangrijk om de belangrijkste SEO-zoekwoorden erin te verwerken.

Inhoud van een meta-titel

De formule werkt doorgaans als volgt: het keyword staat vooraan, gevolgd door inhoudelijke informatie. Daarna komt eventueel nog een scheidingsteken, gevolgd door de naam van de website. Een meta-title moet uniek zijn voor elke pagina en bevat ongeveer 65 karakters, inclusief spaties. Niet langer, want dan kapt Google de zin af.

De meta-title van Textbroker ziet er bijvoorbeeld zo uit: “Textbroker – unieke content en SEO-teksten laten schrijven.”

 

Meta-omschrijving

Een meta-omschrijving verschijnt in Google onder de meta-title. In de meta-description heb je de ruimte om bijvoorbeeld in het kort iets over het bedrijf, de dienst of het product te schrijven. Het is in feite een korte samenvatting van de inhoud van de webpagina.

Inhoud van een meta-omschrijving

Ook hier gelden formules voor. De meest bekende ziet er zo uit: ‘Keyword in korte vraag? Antwoord met synoniem van het keyword in een zin die uitnodigt om verder te klikken’. De lengte mag maximaal 165 karakters zijn, inclusief spaties. Je gebruikt een of twee zinnen en maakt deze prettig leesbaar. Je sluit het beste ook nog af met een Call-to-Action (CTA).

Bij Textbroker ziet de meta-description er zo uit: “Textbroker is marktleider in het schrijven van hoogwaardige unieke content. Laat eenvoudig SEO-teksten schrijven of meld je ook aan als freelance auteur.”

 

Meta-title en meta-description verwerken in Textbroker-opdrachten

Als je bij een opdracht een meta-title of meta-description moet schrijven, dan zet je deze bij voorkeur bovenaan de tekst. De titel en omschrijving worden voorafgegaan door de woorden ‘meta-titel:’ en ‘meta-omschrijving:’.

 


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!