Nieuwsbriefcontent
Digitale nieuwsbrieven vormen een belangrijk marketinginstrument om producten en nieuws bij doelgroepen onder de aandacht te brengen. Of om klanten van acties of aanbiedingen op de hoogte te brengen. Deze newsletters worden via mailings naar bestaande klanten gestuurd, maar worden ook ingezet om nieuwe klanten te werven. Nieuwsbriefabonnees zijn erg waardevol voor bedrijven, want het zijn potentiële klanten die conversie kunnen verhogen. Bijvoorbeeld in de vorm van aankopen.
Hoewel de opkomst van sociale media het voor bedrijven makkelijker heeft gemaakt contact met klanten te maken, blijft het verzenden van digitale nieuwsbrieven een effectieve tool voor marketing. Ze worden verspreid aan geïnteresseerden die zich er bewust voor aanmelden. Dat heeft als voordeel dat updates en promoties via een gerichte mail snel onder de aandacht kunnen worden gebracht. Bovendien is het mogelijk de inhoud helemaal af te stemmen op verschillende doelgroepen.
Doordat de lezer persoonlijk een bericht ontvangt, zorgt dat voor een gevoel van exclusiviteit. Daardoor wordt de nieuwsbrief vaak sneller gelezen dan een bericht op sociale media. Nieuwsbrieven genereren ook meer traffic naar corporate websites. Zo worden lezers geattendeerd op bepaalde informatie, zoals artikelen of speciale aanbiedingen, en via links doorgeleid naar specifieke blogs, content- of productpagina’s.
Wat staat er in een digitale nieuwsbrief?
De inhoud van de nieuwsbrief hangt af van het gewenste effect en wisselt dus ook per bedrijf. De nadruk kan bijvoorbeeld liggen op het promoten van producten door acties of aanbiedingen om meer omzet voor een online winkel te genereren. Daarbij worden abonnees via zogenaamde teasers naar de betreffende artikelen geleid. Anderen gebruiken mailings vooral voor de klantenbinding. In dat geval houden ze abonnees op de hoogte van projecten of ze brengen vakinhoudelijke artikelen van experts onder de aandacht.
Het is niet ongebruikelijk dat bedrijven meerdere nieuwsbrieven inzetten, elk bestemd voor een ander publiek of verstuurd vanuit verschillende afdelingen. Denk aan een combinatie van promotionele mailings voor consumentenmarketing en vakinhoudelijke newsletters voor zakelijke klanten, zoals investeerders of leveranciers.
Schrijfstijl voor nieuwsbrieven
Bij het schrijven van een nieuwsbrief wordt de schrijfstijl afgestemd op de ontvangers en het verlangde effect. Zo is een consumentgerichte promotionele nieuwsbrief vaak direct van toon en mag het voor business-to-business weer wat formeler zijn. De ‘tone of voice’ sluit meestal nauw aan op andere online communicatie-uitingen voor de betreffende doelgroep.
Een aantrekkelijke opmaak, aansprekende afbeeldingen en eventueel filmpjes maken een nieuwsbrief levendig en nodigen uit tot verder lezen. Net als de titels zijn ze het effectiefst als ze verband houden met de onderwerpen. Wel moet het gebruik van grote bestanden worden vermeden zodat de mail geen onnodige laadtijd opeist, wat lezers kan doen besluiten zich af te melden voor de nieuwsbriefservice. Sommige e-mailapplicaties kunnen verwerkte graphics en afbeeldingen niet openen, daarom moet de tekst ook zonder afbeeldingen goed te begrijpen zijn.
Tips voor een effectieve indeling van een nieuwsbrief
Om op te vallen en gelezen te worden, bevatten de meeste nieuwsbrieven verschillende vormen van informatie, zoals tekst, beeld en soms een video. De opmaak heeft veel weg van een online magazine. Voor een effectieve indeling van een newsletter zijn er algemene richtlijnen. Die lijsten we hieronder op.
Onderwerpregel
Wat er in de onderwerpregel staat, direct onder het mailadres van de ontvanger, is essentieel. Het is namelijk het eerste wat de ontvanger onder ogen krijgt. Op basis van deze informatie wordt besloten de nieuwsbrief wel of niet te openen. De titel ‘nieuwsbrief juli’ zegt bijvoorbeeld nauwelijks iets, maar ook een te promotionele onderwerpregel werkt averechts. Spamfilters merken dat namelijk al snel aan als ongewenste commerciële mail.
Een korte titel, maximaal 10 woorden (of 40-50 karakters) en een prikkelende inhoud die de interesse wekt blijkt het effectiefst. Nog beter is om in de onderwerpregel de lezer persoonlijk aan te spreken. Of er kan al een gerichte aanbieding worden gedaan aan de hand van de bestelhistorie of eerder geraadpleegde items.
Aanhef
Een gepersonaliseerde aanhef, met zo mogelijk voor- en achternaam, zorgt er vervolgens voor dat de lezer het idee krijgt dat de mail speciaal voor hem of haar is samengesteld. Ook dat verhoogt de interesse. Of de aanhef formeel (‘Geachte mevrouw/mijnheer…’) of juist informeel (‘Hallo…’) moet worden, is afhankelijk van de tone of voice van het bedrijf, de doelgroep en het gewenste vervolg.
Inleiding
De aandachtspanne van lezers is kort. Daarom is het aan te raden bij de inleiding de belangrijkste nieuwsitems te introduceren en daarna de topics in volgorde van belangrijkheid te plaatsen.
Teasers and call-to-actions
Meestal bevatten nieuwsbrieven minimaal één teaser; een stukje tekst of een afbeelding die lezers doorverwijst naar een website of landingspagina met inhoudelijke content, zoals een product, aanbieding of verdiepende informatie. Teasers lichten inhoudelijk een klein stukje van de sluier op of stellen een prikkelende vraag om dusdanig de interesse te wekken dat er wordt doorgeklikt. Net als een reclameboodschap zijn ze geschreven in een directe stijl, maar zijn geen spam.
Na de teaser volgt een call-to-action, vaak in de vorm van een knop met daarachter de betreffende link. Het is effectief om daar precies bij te zetten wat de lezer krijgt.
Bijvoorbeeld:
- ‘Klik hier om de nieuwe lentecollectie te ontdekken’
- ‘Ga verder naar de 7 ultieme tips voor gazononderhoud’
- ‘Maak nu kennis met de nieuwste marketingtechnieken’
Afsluiting en contactgegevens
Veel bedrijven houden de afsluiting kort, omdat de nadruk ligt op de inhoudelijke informatie. Om lezers alvast warm te maken voor de volgende nieuwsbrief kan er alvast een vooruitblik worden gegeven op komende onderwerpen. De afsluiting is ook de plek om links te maken naar relevante socialmediakanalen, zoals Facebook en Instagram.
De afzender van de nieuwsbrief kan neutraal zijn (namens het bedrijf of de betreffende afdeling), maar er kan ook worden ondertekend met de naam van de directeur, afdelingsmanager of een medewerker. Het is bewezen dat op persoonlijke titel geschreven nieuwsbrieven vaker worden gelezen en beter worden gewaardeerd.
De lezer moet hier altijd de mogelijkheid worden geboden om zich af te melden van de nieuwsbrief. Kan dat via een simpele klik, dan draagt dat bij aan een positieve ervaring. Tussenpagina’s, bevestigingsmails of extra inlogs kunnen daarom het beste worden vermeden. Het is ook gebruikelijk onderaan te vermelden waarom de lezer de nieuwsbrief krijgt. Bijvoorbeeld: ‘U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u zich daarvoor hebt aangemeld via (naam bedrijf /webwinkel)‘. De afsluiting is ook de plek voor het vermelden van de contactgegevens van de afzender.
Nieuwsbrieftools gebruiken
Er zijn handige tools op de markt waarmee nieuwsbrieven op eenvoudige wijze op te stellen zijn, inclusief een uitgebreid abonneebeheer en de mogelijkheid tot automatische verzending. Sommige tools zijn deels of helemaal gratis. Vaak bieden ze uitgebreide mogelijkheden voor de opmaak en er kunnen allerlei groepen voor verzending worden samengesteld. Bovendien zijn dergelijke systemen erg waardevol door de analyseprogramma’s die inzicht geven in de effectiviteit van een nieuwsbriefcampagne. Bekende tools zijn bijvoorbeeld MailChimp en CakeMail.
Mailings afstemmen op doelgroepen
Doordat nieuwsbrieven gebaseerd zijn op een abonneesysteem is de inhoud eenvoudig af te stemmen op de ontvanger. Hoe meer informatie daarover bekend is, hoe makkelijker de selectie van artikelen op maat in te richten is.
Degene die zich aanmeldt, kan meestal aangeven in wat voor soort nieuws hij geïnteresseerd is of een profiel invullen. Het maakt nieuwsbrieven persoonlijker en effectiever omdat de abonnee alleen nieuws ontvangt in het verlengde van zijn interesses.
De nieuwsselectie kan ook worden samengesteld op basis van het surfgedrag van de klant. Cookies, kleine bestandjes die internetnavigatie loggen, spelen daarbij een grote rol. Het aanbod aan nieuwsitems en aanbiedingen of acties houdt dan verband met gelezen blogartikelen of eerder bekeken of bestelde producten. Ook uit zoekvragen die in Google worden getypt zijn interesses te analyseren.
Gratis content
Om iemand te overhalen zich voor een nieuwsbrief te registreren wordt vaak gratis content weggegeven. Dat kan in de vorm zijn van een filmpje, podcast, e-book, whitepaper of een uitgebreid blogartikel. Bij het aanmelden komt deze content dan beschikbaar.
Free content is ook een beproefd middel om de band met vaste abonnees te versterken of hun interesse te reactiveren. Door het delen van nieuws en acties kunnen ze op hun beurt weer zorgen voor nieuwe registraties.
Frequentie van verzending
Afhankelijk van de omvang en activiteiten van de verspreider kan een nieuwsbrief wekelijks worden verstuurd, maar om de paar weken, maand of zelfs onregelmatig (alleen als er nieuws is of updates zijn) is ook mogelijk. Belangrijk is om de abonnee niet te overladen met nieuwsbrieven en ook te zorgen dat de informatie die gestuurd wordt interessant is voor de ontvanger.
Het respecteren van de privacy
Bij het starten van e-mailcampagnes waarbij persoonsgegevens worden geregistreerd dienen bedrijven zich te houden aan de Wet voor Bescherming Persoonsgegevens (GDPR/AVG). Ze moeten de privacy van consumenten kunnen waarborgen door dusdanig met persoonsdata om te gaan dat dat in overeenstemming is met de wet. Het informeren van consumenten over wat het bedrijf met ingevulde persoonsgegevens doet is daarbij een belangrijk punt.