Skip to main content

Affiliate marketing: slimmer adverteren met partners

Affiliate marketing: slimmer adverteren met partners

Affiliate marketing is een online advertentietechniek, waarbij aangesloten partijen of partners producten of diensten aanbieden van een ander bedrijf, tegen betaling van een commissie. Deze vorm van marketing is ‘performance-based’: het bedrijf betaalt alleen commissie aan de partij die de advertentie toont, als er een vooral afgesproken actie plaatsvindt, zoals clicks door klanten, verkochte artikelen of inschrijvingen voor een lidmaatschap of nieuwsbrief.

Over het algemeen wordt commissie betaald tegen een vast tarief, dat van tevoren wordt bepaald. Binnen affiliate marketing bestaan er een aantal modellen om de aangesloten adverterende partner te compenseren. De meest bekende zijn:

  • Cost Per Sale
  • Cost Per Click
  • Cost Per Action

Wat deze modellen met elkaar gemeen hebben, is dat de compensatie voor de aangesloten partij altijd plaatsvindt op basis van de prestatie van de advertentie.

 

Affiliate marketing: need-to-know details

Affiliate marketing wordt ingezet door bedrijven om hun producten en diensten online aan te bieden. Bij affiliate marketing zijn er drie partijen in het spel:

  • De aanbieder: het bedrijf dat zijn producten of diensten wil verkopen
  • De ‘affiliate’: de persoon of de partij die de advertenties plaatst op de eigen website, in ruil voor compensatie
  • De klant: de person die via de affiliate terechtkomt bij de aanbieder

In sommige gevallen is er sprake van een vierde partij, in de vorm van een affiliate netwerk. Voorbeelden hiervan zijn Rakuten LinkShare, Affilinet of Awin. Deze partijen zijn intermediair tussen aanbieders en affiliates en helpen hen om elkaar te vinden.

Bij affiliate marketing wordt vaak ook gebruik gemaakt van traditionele online marketingtechnieken, zoals schermadvertenties, e-mail marketing, SEA (betaalde zoekmachine advertenties) en SEO (zoekmachine optimalisatie).

Affiliate netwerken bieden meestal geavanceerde affiliate marketing tools aan, voor zowel aanbieders als affiliates. Op die manier kunnen beide partijen hun campagnes tracken, optimaliseren en de prestaties monitoren. Bovendien bieden veel CMS’en (waaronder WordPress) plug-ins aan voor affiliate marketing, zodat affiliates en aanbieders makkelijk aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Via deze plug-ins kunnen de advertenties of links worden geplaatst op de website of blogs van de affiliates.

Om de acties van klanten te kunnen traceren, krijgen affiliate website eigenaren een unieke link toegewezen, waarmee ze bezoekers naar de aanbieder kunnen doorsturen. Zo’n link wordt ‘vermomd’ als een schermadvertentie of in een artikel geplaatst als tekstlink. Zodra een consument klikt op een advertentie of link, worden er cookies geplaatst op de laptop of smartphone van de klant en worden de acties gevolgd. Affiliate websites kunnen van alles zijn: het spectrum loopt van grote prijsvergelijkers tot kleine persoonlijke blogs.

 

De geschiedenis van affiliate marketing

Het woord ‘affiliate marketing’ is afgeleid van een ander bedrijfsconcept dat al vóór het internet bestond: het delen van de winst.

Het basisidee achter affiliate marketing verschilt daar eigenlijk niet zoveel van. Je biedt bestaande klanten een korting aan als ze een vriend aanbevelen. Het eerste online affiliate marketing programma zoals we het nu kennen, werd ontworpen door William J. Tobin and gepatenteerd in 1994.

Andere ‘early adopters’ van online affiliate marketing waren CDNow.com en AutoWeb.com. Maar de affiliate advertentiestrategie werd pas echt mainstream in 1996, toen Amazon haar Associates Programme lanceerde.

Vanaf 1998 groeide affiliate marketing zowel in populariteit als in complexiteit. Vandaag de dag wordt de strategie door bijna 80 procent van alle adverteerders ingezet en gaan er enorme bedragen in om.

 

Compensatie modellen

Het grootste verschil tussen affiliate marketing en vergelijkbare advertentietechnieken (zoals referral marketing) is het financiële motief. Waar referral marketing is gebaseerd op een sterke vertrouwensrelatie, is affiliate marketing een stuk minder persoonlijk en hoofdzakelijk gebaseerd op een financiēle vergoeding. Er zijn verschillende compensatiemodellen, waarbij de belangrijkste zijn:

  • Cost Per Click (CPC) – ook bekend als Pay Per Click (PPC). Dit model is gebaseerd op de vergoeding van een afgesproken bedrag voor elke click op een advertentie of link. Het kan erg behulpzaam zijn voor aanbieders die zoveel mogelijk bezoekers naar hun website willen trekken.
  • Cost Per Sale (CPS) – ook bekend als Pay Per Sale (PPS). Dit model lijkt op Cost Per Click, maar gaat nog iets verder: er vindt pas commissie plaats als de klant daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan. Dat maakt het een goed model om het aantal verkopen te helpen vergroten.
  • Cost Per Action (CPA) – ook wel bekend als Cost Per Acquisition of Pay Per Action. Dit model vereist geen aankoop, maar een actie zoals het downloaden van een document of een inschrijfformulier. Pas daarna vindt de vergoeding plaats.
  • Cost Per Mille (CPM) – ofwel Cost Per Thousand (CPT). Bij dit model gaat het om het bedrag dat betaald wordt bij elke duizend views van een advertentie. Gek genoeg is dit de makkelijkste manier voor een affiliate om geld te verdienen. De advertentie hoeft immers alleen getoond te worden, er zijn geen specifieke klantacties of aankopen vereist om betaald te worden door de aanbieder.

 

In de begindagen van affiliate marketing was Cost Per Click de meest populaire compensatiemethode. Helaas was de methode gevoelig voor click fraude. De fraude vond plaats via geautomatiseerde online scripts die kunstmatige clicks op advertenties konden genereren. Het gevolg hiervan was dat modellen zoals Cost Per Action en Cost Per Sale meer voeten aan de grond kregen. Deze modellen vereisen immers een vooraf bepaalde actie of aankoop en dat is niet zo makkelijk te automatiseren

 

De voordelen en uitdagingen van affiliate marketing

Voor aanbieders liggen de voordelen voor de hand: bij deze vorm van marketing loop je als aanbieder geen enkel risico. Het betreft immers een vorm ‘performance marketing’ waarbij je pas betaalt bij resultaat. Ook voor affiliates vormt affiliatie marketing geen financieel risico. Affiliates krijgen de kans om extra geld te verdienen via hun website of blog, met weinig extra inspanning. Bovendien is er een duidelijke aansporing: hoe meer mensen doorklikken naar de aanbieder, hoe meer geld de affiliate partij verdient.

Toch zijn er ook uitdagingen of nadelen te noemen. De click fraude hebben we al benoemd. Ook spam vormt een aanhoudend probleem en draagt bij aan een negatieve ervaring rondom affiliate marketing. En dan is er nog de toename van het gebruik van ad-blockers door klanten. Dit heeft een behoorlijke impact op de effectiviteit van affiliate marketing campagnes. Affiliates kunnen de ad-blockers wel vermijden door creatief te zijn en gebruik te maken van content marketing in plaats van de gebruikelijke schermadvertenties.

 

Samenvatting

Het concept van affiliate marketing bestaat al sinds het midden van de nineties en is een vorm van resultaatgedreven adverteren. Er wordt een vergoeding betaald aan partners die is gebaseerd op de behaalde resultaten voor de aanbieder. Elke partner wordt beloond voor vooraf afgesproken acties en behaalde resultaten. Deze financiële aansporing vormt het verschil tussen affiliate marketing en referral marketing (waarbij het draait om een vertrouwensrelatie).

De meest populaire compensatiemodellen zijn Cost Per Click en Cost Per Sale. Bij CPC wordt de affiliate beloond voor clicks op de gepubliceerde advertentie. Het CPS model beloont de affiliate partij alleen bij daadwerkelijke aankopen door klanten.

Affiliate partners kunnen werken met een keur aan online advertentiemethodes zoals schermadvertenties, SEO, SEA en content marketing.

Affiliate netwerken kunnen van dienst zijn bij het faciliteren van partnerships.

 

Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.

Direct de juiste auteur vinden


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!