De complete gids voor herzieningsverzoeken op Textbroker
Hoe goed de auteurs op Textbroker ook zijn, het kan altijd gebeuren dat een tekst niet helemaal naar wens is. Geen probleem, want daar is het herzieningssysteem voor. Maar hoe werkt dit systeem precies en wanneer is het terecht om een herzieningsverzoek te sturen? Hier vind je alle antwoorden, inclusief tips voor hoe je een herzieningsverzoek het beste opstelt. Zo weet je zeker dat aanpassingen snel worden doorgevoerd, zodat je precies de tekst ontvangt die je voor ogen had.
Hoe werken herzieningen op Textbroker?
Zodra je een tekst ontvangt die nog een paar aanpassingen nodig heeft, kun je een herzieningsverzoek indienen. In dit verzoek vertel je wat er aangepast moet worden, waarna de auteur 24 uur de tijd heeft om deze aanpassingen door te voeren. Deze korte deadline zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk de juiste tekst ontvangt. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een auteur onverhoopt de deadline van 24 uur niet haalt. In dat geval wordt de opdracht teruggestuurd naar de klant of opnieuw in de pool met OpenOrders geplaatst.
Wanneer kan een herziening nodig zijn?
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een tekst niet helemaal naar wens is. Zo is het mogelijk om een herzieningsverzoek te sturen wanneer je ziet dat de tekst niet de juiste stijl, toon of structuur heeft. Zo zijn de volgende redenen een goede aanleiding om de auteur een herzieningsverzoek te sturen:
- De verkeerde tone of voice.
- Overbodige informatie.
- Onduidelijke informatie.
- Foutieve spelling en grammatica.
Dit soort problemen komen aanzienlijk minder voor wanneer je met ervaren auteurs werkt. Zij weten namelijk hoe je een duidelijke en informatieve tekst structureert. Ze schudden bovendien moeiteloos een foutloze tekst uit hun mouw.
Bij het overgrote deel van de herzieningen ligt het probleem bij miscommunicatie tussen de auteur en klant. Misschien is de klant nog niet helemaal bekend met het systeem van Textbroker of heeft de auteur instructies net verkeerd geïnterpreteerd. Dat kan voor de volgende problemen zorgen:
- Het ontbreken van de juiste links.
- De afwezigheid van de juiste HTML.
- Het ontbreken van specifieke informatie.
- Foutieve informatie over een bepaald product.
- Het ontbreken van bronvermelding.
In al deze situaties is het terecht om een herzieningsverzoek te sturen. Mogelijk heeft de auteur net de verkeerde informatie ontvangen of een klein detail over het hoofd gezien.
Tips voor een effectief herzieningsverzoek
Wanneer je een herzieningsverzoek indient, wil je natuurlijk dat het probleem zo snel mogelijk verholpen is. Maak het de auteur net wat makkelijker door je aan een paar richtlijnen te houden. Zo vergroot je de kans dat jullie direct op één lijn zitten, zodat de tekst op de juiste manier wordt aangepast. Hier zijn een aantal handige tips voor het opstellen van een effectief herzieningsverzoek.
Houd het kort en overzichtelijk
Het is soms lastig om je eigen visie te vertalen naar duidelijke instructies. Waarschijnlijk heb je honderd verschillende ideeën en wil je deze zo uitgebreid mogelijk uitleggen aan de auteur. Dat kan verhelderend werken, maar vaak zorgt een lange en uitgebreide uitleg juist voor verwarring en onduidelijkheid. Houd bovendien in de gaten dat de auteur een deadline van 24 uur heeft.
Een belangrijke richtlijn is dus om het herzieningsverzoek vooral niet te lang te maken. Geef de auteur een aantal gerichte zaken om aan te werken en probeer deze stapsgewijs uit te leggen. Vermijd lange lappen tekst en houd het bij bulletpoints en korte instructies. Zo voorkom je dat de auteur overweldigd raakt en niet weet waar te beginnen.
Een kort en overzichtelijk herzieningsverzoek ziet er als volgt uit:
Graag zie ik de volgende aanpassingen:
- Kun je de tekst in de derde persoon schrijven?
- Verwerk onze bedrijfsnaam in de anchor tekst.
- Graag HTML toevoegen aan de subkoppen
- Is het mogelijk om de tweede alinea te vervangen voor een diepgaande productbeschrijving?
Voorkom overbodige herzieningen
Er zijn situaties waarin een herzieningsverzoek je niet vooruithelpt. Zo kun je denken aan teksten die vrijwel helemaal naar wens zijn, maar alleen een paar kleine aanpassingen nodig hebben. Wanneer je deze aanpassingen gemakkelijk zelf door kunt voeren, is het mogelijk niet de moeite waard om een herzieningsverzoek in te dienen. Denk hierbij aan het toevoegen van een link, het aanpassen van de HTML of het vervangen van een enkel woord.
In deze situaties is het aanzienlijk sneller om de tekst zelf aan te passen. Stuur je toch een herzieningsverzoek? Dan moet je eerst het verzoek opstellen, waarna de auteur 24 uur de tijd heeft om de aanpassingen aan te brengen. Het kan dus gerust een dag duren voordat je de juiste tekst in handen hebt, terwijl de aanpassingen mogelijk tien minuten in beslag nemen.
Zorg voor duidelijke instructies
Des te duidelijker je instructies, des te beter een auteur weet wat er precies mis is met de tekst. Probeer vage omschrijvingen dus te vermijden, aangezien deze de auteur vaak niet helpen. Geef aan wat er precies mis is en hoe je het probleem graag op wilt lossen. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende twee zinnen:
- De toon van het artikel is niet juist. Graag aanpassen.
- Kun je de tekst een persoonlijkere toon geven en het product vanuit de consument omschrijven?
In het eerste voorbeeld wordt niet precies duidelijk wat het probleem is, waardoor het ook lastig is om een passende oplossing te vinden. Bij het tweede voorbeeld weet de auteur precies wat er van hem of haar verwacht wordt.
Wees assertief, maar houd het vriendelijk
Het is natuurlijk vervelend wanneer een tekst niet naar wens is, maar blijf rekening houden met de auteur. Het is namelijk onmogelijk om keer op keer een perfecte tekst te schrijven. Geef duidelijk aan welke aanpassing je wilt zien, maar blijf vriendelijk. Auteurs zijn veel sneller bereid om met je mee te denken wanneer het contact altijd netjes en professioneel blijft.
Wanneer je de auteur op een vriendelijke manier benadert, voorkom je bovendien dat er in de toekomst fouten worden gemaakt. Je bent dan namelijk makkelijker te benaderen wanneer de auteur een vraag heeft over een briefing. Goede communicatie is de beste manier om kwalitatieve teksten te schrijven én ontvangen.
Conclusie
Het kan altijd gebeuren dat een tekst niet precies is zoals je voor ogen had. Misschien is de toon niet helemaal juist, ontbreekt belangrijke informatie of wil je de structuur graag anders zien. In dat geval kun je een herzieningsverzoek sturen om de tekst aan te laten passen. Het is dan wel belangrijk om een paar richtlijnen in de gaten te houden.
Houd de instructies kort en overzichtelijk, zodat de auteur direct weet wat er gedaan moet worden. Hoeft er slechts iets kleins veranderd te worden en kun je dit zelf doen? Overweeg dan of een herzieningsverzoek wel de moeite waard is. Zorg er verder voor dat je precies aangeeft wat er mis is en welke oplossing je verwacht. Blijf bovendien vriendelijk om de band met de auteur goed te houden. Houd je je aan al deze tips? Dan is de kans groot dat je binnen 24 uur de perfecte tekst ontvangt.
geen reacties beschikbaar