Omgaan met moeilijke klanten: een precaire balans
Een van de leukste aspecten voor Textbroker auteurs is de diversiteit aan opdrachten, klanten en soorten tekst via ons platform. Wie zich snel wil ontwikkelen als veelzijdige schrijver, kan hier zijn of haar schrijvershart flink ophalen. Gaandeweg ontdek je waar jouw interesses en talenten als schrijver liggen en wordt het steeds interessanter om mooie content te schrijven. De meeste klanten waarderen het werk van Textbroker auteurs naar behoren. Maar je kunt ook lastige klanten tegenkomen.
Je krijgt bijvoorbeeld geen – of veel te laat – antwoord op je vragen over de briefing. Of je vindt een onredelijk herzieningsverzoek in je inbox. Of, hoe frustrerend, je ontvangt je eerste Direct Order, maar je hebt geen goed gevoel bij de opdrachtgever.
Hoe vind je de balans in de omgang met moeilijke klanten? 4 tips:
1. Maak een inschatting van je tijdsinvestering
Kom je een leuke opdracht tegen maar vind je de briefing niet om over naar huis te schrijven? Kijk of je een inschatting kunt maken van jouw tijdsinvestering. Zowel voor de hoeveelheid research die je moet plegen als voor de tijd die je nodig hebt voor de tekst zelf. Wordt het een van de makkelijkere teksten voor je? Of wil je juist iets leren over het onderwerp en ben je daarom bereid er meer tijd in te steken? Prima redenen om de opdracht aan te nemen.
2. Durf te vragen
Een mooie tekst begint bij een mooie briefing. Neem daarom bij een vage briefing gerust contact op met de opdrachtgever en vraag om meer informatie. Zodat je de tekst naar tevredenheid van beide partijen kunt schrijven. Opdrachtgevers waarderen een pro-actieve houding en voorzien je doorgaans graag van waardevolle extra informatie. Een bijkomend voordeel is dat je tekst vaak veel sneller geaccepteerd zal worden. Kennen is tenslotte gunnen!
3. Blijf professioneel
Het kan voorkomen dat je toch in een lastige conversatie met een klant terecht komt. Opdrachtgevers zijn net mensen en soms klikt het gewoon niet. Wat nu? Je hebt al aardig wat tijd in de tekst geïnvesteerd en je wilt het ‘project’ graag afronden. Inclusief betaling. Je helpt jezelf in zo’n geval door professioneel te blijven. Stel je vragen op een vriendelijke manier, toon empathie, wees assertief en kom met oplossingen. Kom je er echt niet uit met de opdrachtgever, stuur dan gerust een mail naar [email protected]. We denken graag met je mee en samen kunnen we alles oplossen.
4. Wees altijd bereid om weg te lopen
Het overkomt de beste. Ondanks alle investering in research en schrijven, plus conversatie met de klant komt je tekst niet voor elkaar. Je inspiratie is op vakantie gegaan. Je motivatie ligt op het handdoekje ernaast. En het onderwerp blijkt je toch – helaas – totaal niet te liggen. Allemaal geen ramp, elke auteur maakt dit mee. Heb je te maken met dit soort ‘creatieve pijn’, dan is weglopen soms gewoon de beste optie.
Zet dus de opdracht terug, neem je verlies met opgeheven hoofd en keer terug naar 1.
Volgende keer beter.
Bekijk ook ons blog met de titel “Hoe hou je klanten tevreden“. Hier lees je alles over klantentevredenheid.
geen reacties beschikbaar