Skip to main content



Al 15 jaar ben ik werkzaam als online marketeer. In de tussentijd heb ik veel trends en innovaties zien komen en gaan, die achteraf hypes bleken te zijn. Eén bevinding is gebleven: de meerderheid van de internetgebruikers heeft zo langzamerhand genoeg van schreeuwerige en doelloze reclameboodschappen.

Oliver Emmrich
Oliver Emmrich
CMO

Pakkende content is overtuigend, samenhangend en daarmee de sleutel tot succesvolle marketing. Goede content kan echter alleen dan ontstaan als je een goed plan van aanpak maakt en de juiste strategie uitzet. Daarom wil ik graag mijn belangrijkste bevindingen op de weg daarnaartoe met je delen.

Daarbij zeg ik alvast dat de dagen waarop je jouw positie in de zoekresultaten kon pushen met een website van 300 woorden en een keyword density van 2 tot 3% allang voorbij zijn. Want wat de gebruiker niet graag leest en onprofessioneel overkomt, overtuigt ook de zoekmachine niet meer. Hoogstwaarschijnlijk heeft keyword stuffing, het nodeloos opvullen van teksten met bepaalde zoekwoorden, ook negatieve effecten op jouw website. Google straft dit dan ook consequent af. Het motto moet daarom zijn: gerichte en betrouwbare content, die past bij jouw bedrijf en niche, zowel voor je lezers als voor de zoekmachines.

Maar laten we beginnen met de basics voor jouw succesvolle contentstrategie …

Wat is nu eigenlijk een contentmarketingstrategie? En heb ik er echt een nodig?


Ahoy – hoogwaardige content aan boord! Als je content voor een website maakt, doe je dit omdat je bepaalde doelen voor ogen hebt. Je wilt namelijk waardevolle en gemakkelijk te begrijpen inhoud aanbieden, waarmee je emoties bij de lezer oproept en hem of haar overtuigt van je aanbod. Misschien wil je ook de naam van je merk vestigen of je imago versterken. Uiteindelijk is wat je echt wilt natuurlijk de gebruiker over laten gaan tot actie. Daarbij heb je een weldoordachte strategie nodig. Goede content vormt hiervoor de basis. Aan de ene kant wordt er vaak gesproken over contentmarketingstrategie en aan de andere kant over contentstrategie. Zijn dit vergelijkbare benaderingen met hetzelfde doel, of moeten we ze van elkaar onderscheiden? Ze gaan zeker hand in hand, maar worden niet altijd op een specifieke manier gebruikt.

Laten we eerst eens kijken naar de definitie van contentmarketing. In tegenstelling tot conventionele productreclame staat bij contentmarketing de gebruiker centraal. Hij beweegt zich als potentiële koper over het internet voort, vergelijkt interessante aanbiedingen en wil daar een sterke online-inhoud bij zien. De content heeft hier dus een duidelijke functie: het moet informeren, adviseren, vermaken en vertrouwen opbouwen. Wat betreft je diensten, producten en service is het dus belangrijk dat jouw inhoud kennis overdraagt en precies de onderwerpen behandelt waar de lezer zich mee bezighoudt. De content moet daarom niet alleen kennis overbrengen, maar ook de problemen van je potentiële klanten oplossen en snel antwoord geven op alle mogelijke vragen. Alleen op die manier kan je doelgericht gebruikers aantrekken.

In deze context verschijnt bij het creëren van content de term ‘holistisch’. Het is namelijk belangrijk in de manier van aanpak om de problemen holistisch op te lossen en de gebruiker echt relevante informatie te bieden. Unieke content is essentieel. Om niet te bezwijken onder de overvloed aan inhoud die op het web wordt geplaatst, is het de uitdaging om interessante content te ontwikkelen die nog niet in de online vorm bestaat.

Hand mit Glühbirne
Dus:

In jouw strategie moet de content centraal staan. De inhoud vormt nog altijd de spil wanneer het gaat om effectieve online marketing, het vinden van nieuwe klanten en het behouden van bestaande.

Wat maakt een goede strategie uit?


Geen strategie betekent: geen resultaat. Zonder relevante inhoud geen klanttevredenheid, geen zichtbaarheid in de zoekmachines, geen traffic en dus geen leadgeneratie.

Een professionele strategie kun je het best vergelijken met een goed uitgestippelde road map. Bij de planning van deze routekaart ligt de focus op de bestemming, in dit geval, de haven. Hoe je deze haven bereikt, met welke boot, welke brandstof, welke lading en via welke zee, definieert jouw contentmarketingstrategie. Het bepaalt ook welk budget, welke content, welke klanten en welke publicatiekanalen het meest geschikt zijn om te voldoen aan jouw doelstellingen voor contentmarketing. Als je geen strategie hebt, kun je niet veel meer doen dan reageren op actuele ontwikkelingen en trends, waarvan er veel maar tijdelijk zijn. Je kunt misschien ook de verkeerde doelgroep aanspreken en daardoor niet meten wat je hebt bereikt.

Als onderdeel van de hele strategie bepaalt contentmarketingstrategie de contentplanning voor specifieke doelgroepen en creëert het de randvoorwaarden voor bepaalde structuren. Je bent op weg naar succesvolle content en dus ben je ook bezig met de distributie en succesanalyse. Je contentmarketingstrategie is in elk geval je contentstrategie, dat wil zeggen: met je concrete upstream contentplanning moet je de volgende vragen kunnen beantwoorden:


  • Wat wil je bereiken met de inhoud?

  • Wie wil je bereiken met de inhoud?

  • Wanneer en waar wil je de inhoud publiceren?

  • Wat ben je bereid om te investeren in je inhoud?

  • Hoe controleer je het bereiken van je doelen?

Als je deze vragen kunt beantwoorden, heb je jouw strategie voor de contentmarketingstrategie gedefinieerd.

Bij contentstrategie gaat het om de gedetailleerde planning van de inhoud. Deze hoort bij je algemene strategie en je mag hem dus niet uit het oog verliezen. Hierbij gaat het om de concrete stappen van de implementatie en het maken van specifieke formats voor jouw content. De contentstrategie is doorslaggevend voor het succes van contentmarketing. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

Welke problemen, vragen en behoeften hebben mijn potentiële klanten en welke inhoud heb ik nodig om hen zo goed mogelijk in hun behoeften te voorzien?

Om bij het beeld van de zeevaarders te blijven: de kapitein houdt zich bezig met de planning en zorgt voor het juiste schip, zodat de lading veilig aankomt op de juiste bestemming.

De gebruiksintentie begrijpen: jouw sleutel tot succes op het gebied van contentmarketing


Je strategie is altijd nauw verbonden met de volgende vragen die je aan jezelf kunt stellen: waar zijn de potentiële klanten in beweging en waar zoeken ze advies? Wanneer heeft de gebruiker welke informatie nodig? Welke haltes en contactmomenten met mijn merk zijn er op de vaak erg complexe Customer Journey? Hoe kan ik de problemen van de gebruiker identificeren?

Eén ding is zeker: ik wil een uitstekende klantervaring creëren en mijn publiek van nuttige informatie voorzien tijdens het hele (aankoop)proces, zodat de reis uiteindelijk leidt tot het doen van een aankoop. Om dit te realiseren, moet je je inleven in de doelgroep en bedenken hoe zij jouw services ervaren, vóór, tijdens en na de aankoop. Welke communicatiekanalen gebruiken ze? Welke klantcontactpunten worden door de afzonderlijke afdelingen aangeboden? Welke actoren hebben een directe invloed op de klanttevredenheid? Hiervoor moet een inhoud gecreëerd worden die op elk mogelijk tijdstip en in elke fase van het aankoopproces ieder mogelijk gebruikersprobleem oplost en uiteindelijk tot een aankoopbeslissing leidt.

Om de contactpunten in kaart te kunnen brengen, moet je natuurlijk eerst weten wie de prospects en klanten zijn. Het inzicht in de gebruikersintentie is de beslissende factor voor jou en je strategie.

Hand mit Glühbirne
Dus:

Vang de klant op tijdens zijn reis en geef hem precies wat hij nodig heeft – en dat natuurlijk op een betere manier dan hoe de concurrentie het aanpakt.


Houd er rekening mee dat jouw strategie draait om de (potentiële) klant. Voer daarom altijd eerst een doelgroepanalyse uit. Want om de juiste doelgroep te bereiken wil je natuurlijk eerst weten wie je potentiële klanten zijn, via welke communicatiekanalen je ze kunt bereiken en welke problemen en behoeften zij hebben.

Een gevestigde methode om meer inzicht te krijgen in de doelgroep, is door het maken van van een buyer-/content persona. Als je persona’s maakt, vormt dit een waardevolle basis voor alle verdere stappen binnen de implementatie van je contentstrategie. De persona’s vertegenwoordigen immers de doelgroep. Op deze manier kom je te weten wat de specifieke wensen, uitdagingen, doelen en behoeften van de doelgroep zijn.

Het geeft je antwoorden op de volgende vragen: wat beïnvloedt de aankoopbeslissingen van mijn klanten en door welk type content laten zij zich verleiden?

Biedt een kleurrijk scala aan inhoud


Om te winkelen en allerlei andere te maken beslissingen, doorzoeken mensen – onder hen enkele digital natives – het internet op zoek naar belangrijke informatie. Daarom is een allround website met overtuigende webcontent, in combinatie met betrouwbare positieve beoordelingen en comments in andere netwerken enorm belangrijk.

Om alle aspecten van de informatiecyclus en informatiebehoeften te dekken, moet je de (potentiële) klanten, met daarbij de verschillende contentformats, opnemen in de customer journey. Op dit moment zijn naast traditionele artikelen, zoals blogposts en persberichten, nieuwsbrieven, infographics, e-books, whitepapers, case studies en multimedia-inhoud zoals webinars en video’s of verklarende films de populairste contentformats.

 

Begrippenlijst voor de inhoud

 

InstructiesContent voorbereidingWhitepapers
E-BooksTemplatesBoeksamenvattingen
BronnenVeelgestelde vragen (FAQ)Stemmingen
RichtlijnenFotocollagesInfographics
FotosMindmapsOndernemersnieuws
Tools/AppsCommentsGrafieken/diagrammen
VideosCartoons/IllustratiesSlideshares
Gift actiesQuizWebinars
Moodboards“Een kijkje achter de schermen”Persberichten
LijstenUser generated content (UGC)Online games
Case studiesVlogsE-mail-nieuwsbrieven
EnquêtesTool-ReviewsCitaten
Q&A-sessiesPodcastsWoordenboeken
Primair onderzoekInterviewsVooruitzichten
MemesTijdlijn
Hand mit Glühbirne
Dus:

Bepaal in welk type content je wilt investeren voor de toekomst en op welke manier je je doelgroep het zinvolst kunt aanspreken.

Waarom contentmarketingstrategie zo belangrijk is


Met een uitgebreide planning en definitie van je contentmarketingstrategie ben je ook bezig met je contentstrategie en zorg je ervoor dat alle acties zijn gebaseerd op je doelen. Alleen degenen die van tevoren zorgvuldig plannen, kunnen achteraf bepalen of de maatregelen het gewenste doel hebben en of de investeringen vruchten hebben afgeworpen. Deze transparantie biedt veiligheid en beschermt je tegen kortstondige, onnodige manoeuvres. Omdat de gewenste resultaten vaak niet direct zichtbaar zijn, heb je wel een beetje geduld nodig wat betreft je toegepaste strategie. Het is niet ongewoon dat het succes van je contentmarketing soms maanden of zelfs jaren in beslag neemt. Houd daarom altijd rekening met de snelheid en positie van de rankings, je concurrentie, de informatieprocessen en aankoopbeslissingen binnen de cycli van je klanten.

Met welke content gaat mijn strategie slagen?


Een beproefde manier om content te plannen, is door naar eerdere publicaties te kijken en te onderzoeken of ze je hebben geholpen bij het bereiken van je doelen. Een andere benadering is om te zoeken naar lacunes in de inhoud. Hieronder geef ik je een korte handleiding en tips om snel het gewenste resultaat te bereiken.

 

Neem de inventaris op!

 

Na een kijkje te hebben genomen naar mogelijke formats, doen we nog een stapje verder terug en bekijken we de gepubliceerde inhoud nader. Maak een lijst van alle inhoud die op de website staat en probeer deze te sorteren op onderwerp. Analyseer vervolgens wat er goed werkt en wat niet. Er zullen op dit moment zeker veel optimalisatiemogelijkheden zijn. Het is belangrijk dat je op voorhand weet wat de doelstellingen zijn en wat het bereik van je analyse is. Stel nauwkeurige beoordelingscriteria op die als maatstaf voor deze analyse kunnen dienen. Dat is de enige manier om erachter te komen hoe je je inzichten kunt classificeren, evalueren en of de publicatie zo succesvol is dat je deze kunt gebruiken als basis voor je verdere planning.

Richt je onder andere op de volgende doelen:


  • meer leads

  • een hogere conversieratio

  • meer traffic

  • meer positieve comments

  • shares/likes

  • de website wordt langduriger bekeken

  • laag bouncepercentage

Of het nu gaat om een relaunch, nieuwe producten of een herpositionering van je merk, een kwantitatieve en kwalitatieve analyse van de bestaande inhoud is altijd handig wanneer je website in ontwikkeling is. Dit komt ook aan bod wanneer je niet duidelijk bent over je SEO-performance, niet beseft dat je ranking slechter is geworden of dat de inhoud gewoon niet wordt weergegeven in de zoekresultaten. Hoewel dit klinkt als een saaie inventaris die veel tijd en moeite kost, krijg je via een zogenaamde content audit waardevolle data voor de uiteenuitzetting van je strategie. Je kunt de inhoud die niet meer up-to-date is herzien, bijwerken of verwijderen. Aan de andere kant kun je ook de afzonderlijke onderwerpen combineren om een holistisch stuk content te maken. Check dus de eerdere publicaties en je doelen. Gebruik deze kennis vervolgens voor je toekomstige planning.

 

Vind jouw Unicorn!

We sluiten ons aan bij Larry Kim, de oprichter van WordStream, ’s werelds grootste PPC-marketingsoftware. We stellen het volgende voor: duik in het contentlandschap, waarbij de meeste pagina’s grotendeels nutteloos zijn en ga op zoek naar de echte “unicorns”. Dit zijn de artikelen die de gewenste gebruikersreacties voortbrengen en zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten.

Check met behulp van Web Analytics, Search Console, Mention, Google Trends, Google Alerts, Talkwalker Alerts en de Google Search Console je sociale media-statistieken van de afzonderlijke netwerken. Via tools zoals Hootsuite en Falcon check je ze in een oogopslag. Zo kun je jouw content-unicorn vinden.

Hand mit Glühbirne
Dus:

Maak meer van wat goed werkt en krijg inzicht in wat je in de toekomst beter zou kunnen doen.


Deze goed functionerende inhoud is promotie meer dan waard. Je kunt het als template voor nieuwe content en topics gebruiken. Je kunt ook een Gap analyse uitvoeren om erachter te komen welke voor je klanten interessante trendthema’s nog niet zijn toegevoegd en waarom je met sommige topics nog niet in de ranking staat.

Om te zien of de gebruiker over alle informatie beschikt die hij of zij nodig heeft voor het maken van een aankoopbeslissing, bekijk je elke fase van de aankoopcyclus met een kritische blik. Houd daarom altijd de klant in je gedachten en denk na over welke vragen en informatiebehoeften hij of zij heeft.

De volgende tools helpen je bij het zoeken naar je topic:


  • Buzzsumo

  • Google Trends

  • Ubersuggest

  • Site Search in Google Analytics

Goede research, in combinatie met een gedetailleerde keyword- en concurrentieanalyse vormt een uitstekende basis voor je content. Want alleen als je weet waar je klanten naar op zoek zijn, en idealiter wat de positie van je concurrenten is, kun je dit opnemen in je planning. Jouw gekozen onderwerp kan ook niet eerder herkende mogelijkheden naar voren brengen en je kunt in één oogopslag zien welke onderwerpen je nog niet hebt behandeld. Hier komen we later op terug.

 

Versterk je professionele imago!

 

Op de manier zoals een curator geschikte collecties verzamelt en samenstelt, kan je met jouw artikelen een specifiek topic aanpakken en op die manier gebruikers richting geven in de online stroom. Deze aanpak wordt content curation genoemd en kan helpen om jezelf als pionier binnen jouw expertise neer te zetten. Als een lezer je als expert ziet, versterkt dat het vertrouwen in je product, bedrijf, service en aanbod. Het vormt de basis voor succesvolle contentmarketing.

Om altijd te streven naar topkwaliteit en je professionele imago te versterken, is het goed om je bestaande portfolio met content, periodiek te testen op specifieke statistieken, zoals paginabezoekers of conversies.

Niets is gratis: waarom SEO en content geld kosten


GOm iets goeds te bereiken, is tijd nodig. Dat geldt ook voor je bereik en rankings, waarmee je een goed beeld kunt krijgen hoe je meer conversies en omzet kunt behalen. Als je eerste pogingen al vruchten afwerpen, kun je op basis van deze successen meer budget garanderen. Contentmarketing is immers een investering die zich op de lange termijn terugbetaalt. Daarom behandel je contentmarketing als een langetermijninvestering. Als je site een toppositie krijgt, kan deze mogelijk nog jaren nieuwe klanten genereren.

Dit vereist natuurlijk enige middelen, zowel in de vorm van tijd als geld. Interessant is dat succesvolle bedrijven steeds vaker investeren in het maken van content. Daardoor geven ze hier meer geld aan uit dan aan zaken als contentdistributie, ook wel bekend als content seeding. Kortom, de budgetten in online marketing groeien voortdurend, en dan met name de uitgaven voor contentmarketing. Volgens de Duitse marketing association wil tweederde van de bedrijven hun activiteiten op het gebied van contentmarketing in de toekomst verder uitbreiden. Het lijkt daarom de moeite waard om passende maatregelen te nemen voor de optimalisatie van zoekmachines en voor het creëren van hoogwaardige en relevante content. Het is duidelijk dat de content nog steeds koning is. Op jouw pagina moet de geleverde inhoud ook “koninklijk” zijn, want daarmee maak je een kans bij potentiële klanten en de zoekmachines. Uiteindelijk werkt online een tekst niet zonder SEO en SEO werkt niet zonder tekst.

In het beste geval lever je precies de inhoud op die je doelgroep mist, zelfs wanneer zij zich mogelijk nog niet van het ontbreken hiervan bewust zijn.

De juiste keywords


Doe je niet genoeg onderzoek naar de juiste keywords, dan begeef je jezelf op glad ijs. Ik heb je er al op gewezen dat de zoekmachines tegenwoordig slim zijn. Ook zonder zich enkel op de primaire keywords te richten, herkennen ze of de content leesvriendelijk is en kunnen zede kwaliteit van een pagina heel precies screenen.

Toch is eerst onderzoek doen naar keywords enorm belangrijk om de gebruikers en hun zoekopdrachten te begrijpen. Het geeft je kennis over waar de gebruiker behoefte aan heeft op het gebied van informatie en acties. Tevens vormt het een beeld van het potentiële klantbereik en legt het de basis voor de te ontwikkelen content.

 

Ik raad je daarom aan de volgende eenvoudige SEO-tips te volgen:


  • Door gebruik te maken van keyword research kun je jouw ideeën een jump start geven en onderzoeken welke vragen er bij de doelgroep centraal staan. Hulpprogramma’s zoals Searchmetrics, Google Analytics of de Google Search Console kunnen je helpen om de vragen en behoeften van de doelgroep zichtbaar maken.

  • Stel jezelf de vraag wat de intentie is van de keywords, kies een acceptabele hoeveelheid aan woorden en een niet al te sterke concurrentie.

  • Kijk eens hoe concurrenten hun keywords koppelen aan de inhoud en welke keywords dit zijn.

  • Bedenk welke keywords aansluiten bij het onderwerp en de interesse van je klanten aan kunnen wakkeren.

  • Leg de keywords vast, structureer ze en plan content die voldoet aan de behoeften van je klanten: het oplossen van problemen en het bieden van meerwaarde.

  • Keyword density heeft zijn beste tijd gehad: verrijk je tekst liever met de de meest belangrijke keywords. Let daarbij altijd op de content en gebruik, waar mogelijk, synoniemen. Vermijd te allen tijde het gebruik van ongepaste keywords!

  • Neem het focus- of hoofd keyword op in je URL, de meta-description en in de H1 en H2 kopjes.

  • Maak gebruik van White Hat SEO. Houd in gedachten dat unieke content de hoogste prioriteit heeft voor zoekmachines.

  • Link de pagina’s van je website met nuttige interne links, zo benut je optimaal je positie in de rankings.

  • Check je content goals. Track bijvoorbeeld je conversies om te kijken of je content en keywords werken.


Keywords en SEO-Tools


Controleer de performance van je website met behulp van de volgende SEO-tools:

  • Google Analytics

  • Google Search Console

  • Google Pagespeed Insights

  • SEMrush

  • ahrefs

  • Searchmetrics

Copywriters


Goede SEO-teksten leveren een groter bereik en betere vindbaarheid op. Dit geeft je reputatie op het internet een positieve boost. Om zulke teksten te maken, schrijf je de teksten op een levendige manier. Ze moeten de lezer boeien, to the point zijn en emotie opwekken. Een hele kunst op zich. Veel ondernemers ontbreekt het hiervoor aan expertise en tijd. Bovendien hoeven professionals op het gebied van online marketing niet per se experts in schrijven te zijn. Als je ervaren copywriters in huis haalt, kun je dit probleem eenvoudig oplossen en met vertrouwen uitkijken naar je SEO-prestaties.

Goed begonnen is half gewonnen: de redactionele planning


Goede contentplanning leidt tot een redactioneel plan. Deze redactionele planning bepaalt wat er gepubliceerd wordt, wanneer dat gebeurt en welke inhoud deze publicatie zal hebben. Het geeft een beeld van de tijdelijke contentplanning.

Het helpt je niet alleen met het bijhouden van belangrijke gebeurtenissen en tijdstippen met betrekking tot publicatie van content, het is ook een geweldig motiverende tool om synchroon te blijven met je publicatie en consequent je contentstrategie na te streven.

Deadlines halen de lezer regelmatig voorzien van nieuwe content


Behandel je contentmarketing op dezelfde manier als journalisten hun redactie: het redactionele plan wordt een onmisbare tool voor jezelf en alle anderen die betrokken zijn bij het maken van de content. Een langetermijnplanning helpt je om gestructureerd en efficiënt te werken. Zelfs als het gaat om de resource- en budgetplanning van de auteurs: wie schreef welke bijdrage en wanneer was dat? Dit bepaalt je redactionele plan.

Bovendien helpt het je om in de flow te blijven en om via geplande en bestaande taken weer op nieuwe onderwerpen en ideeën te komen.

Om je content op de best mogelijke manier te presenteren, stel je dezelfde vraag als bij het ontwikkelen van je strategie: wie zou ik willen aanspreken? Op deze manier verlies je nooit de doelgroep uit het oog waar je de content voor maakt.

De volgende punten horen bij een efficiënt redactioneel plan:


  • Geplande datum voor publicatie

  • Geadresseerde doelgroep / persona

  • Content format

  • (Focus-) keywords

  • Call-to-actions op verschillende landingspagina’s of downloads

  • Een aparte kolom of zelfs een afzonderlijk document voor onderzoek (brainstorming, ideeën, bronnen)

Bovendien kan een nette en gedetailleerde redactionele planning je veel hulp bieden bij het monitoren en evalueren van je campagne, de voortgang ervan, wat de verbeterpunten zijn en of je de juiste strategie hebt toegepast. Zorg in in ieder geval voor genoeg ruimte in je plan, zodat het mogelijk is om in te spelen op nieuwe trends en onderwerpen en om eventuele veranderingen op de markt en juridisch gebied te kunnen doorvoeren.

Contentcreatie: hoe krijg ik de juiste content voor meer leads en klanten?


Waarschijnlijk ken je de volgende situatie maar al te goed: na een writersblock van een aantal uur is je artikel dan eindelijk af. Alleen dan komt de grote schrik: je artikel slaat niet aan en er is maar weinig interesse in wat je hebt geschreven. Ik kan je alleen maar zeggen dat het daarom de moeite waard is om te investeren in goede teksten. Om precies te zijn, jij bent niet alleen de motor van het schip waarmee je vaart, maar je moet ook zorgen dat de zeilen gehesen worden.

Zoals een langetermijnplanning voor je redactionele planning een succesformule is, geldt dat ook voor goede publicaties. In plaats van te investeren in kortetermijndoelstellingen, dure maatregelen die snel nieuwe klanten opleveren en die de leadgeneratie en je opbrengst voor een korte tijd stimuleren, kun je beter meer geld uitgeven aan het creëren van waardevolle content. Daarmee kun je voortdurend leads genereren die lang lonen. Maak dus hoogwaardige content van de beste kwaliteit en in verschillende formats. Zo begeleid je de gebruiker tijdens alle fases van zijn reis.

Of je daarvoor gebruikt maakt van interne middelen, een schrijftalent inhuurt, een bureau inschakelt, of via een online platform een freelancer wilt inschakelen, die keuze is helemaal aan jou.

Als je op internationaal niveau wilt handelen, moet je goed onthouden dat je de te delen informatie in de moedertaal van de gebruiker moet aanbieden en de content hier ook op aanpast. Dit kun je alleen garanderen en bereiken door professionele vertalingen te laten schrijven door native speakers van de desbetreffende taal. Zoekmachines kunnen met de handige hreflang-tag signaleren dat je site geen dubbele content bevat, maar meertalig is.

Content en graphics gaan hand in hand


De beste manier om elke boodschap en zelfs de meest complexe content over te brengen, is met een sterke combinatie van tekst en beeld. Een brei aan tekst kan de gebruiker flink afschrikken. Het is daarom geen toeval dat infographics zo populair zijn. Ze brengen informatie namelijk tot leven. Tekst en beeld vullen elkaar aan. Als je sterke visuele elementen aan je inhoud toevoegt, levert dit gegarandeerd meer bereik en aandacht voor je content op. Ten slotte: het is bekend dat content met infographics dubbel zo vaak wordt gedeeld via social media dan plain tekst.

Kijk eens naar je website: bij een goed functionerende website, gaan teksten die de aandacht trekken, hand in hand met een eye catching design.

Geef je blog een gezicht en kleur


Je kunt op een makkelijke manier je artikel voorzien van betekenisvolle afbeeldingen. Niet elk bedrijf kan zich een in house designer of fotograaf permitteren tenslotte. Gelukkig beschikt het web over een aantal ontwerptools en imago-browsing-databases met gratis downloads zoals:


Content Seeding: slim content plaatsen bij de doelgroep


Wacht even: om het succes van je content te merken, moet je het natuurlijk wel eerst plaatsen. Alleen als de content relevant genoeg is om je doelgroep te bereiken, kan je als bedrijf de aandacht trekken en vertrouwen opbouwen bij je doelgroep. Plaats de content niet alleen op je website. Dan kun je namelijk lang wachten tot de doelgroep je site heeft gevonden. Door de content via social media posts te delen, stimuleer je het seeden van je content en bereik je sneller je doelgroep. Dikwijls moet je voor het posten en mogen publiceren van je content eerst een aanvraag doen. Vervolgens pusht, indexeert en rankt Google je site. Profiteer van de kanalen die je gebruikt om je content te promoten. Doe dit op een strategische manier. Zowel voor de publicatie, promotie en het creëren van de content moet je immers genoeg tijd inplannen.

Houd het volgende in gedachten bij het promoten van je content:


  • Sociale netwerken en forums

  • Eigen of buitenlandse nieuwsbrieven

  • Videoportals zoals YouTube

  • Betaalde zoekadvertenties (SEA)

  • Native Advertising met betaalde tools zoals Plista, Outbrain of Taboola

Het is bijzonder efficiënt als je niet alleen je eigen kanalen gebruikt, maar ook invloedrijke multipliers aan boord hebt. Deze influencers, zoals invloedrijke bloggers of online marketeers, gebruiken vervolgens hun platforms en netwerken om jouw content te verspreiden. Het draait allemaal om het vinden van de juiste multipliers die met het afgeven van de juiste signalen graag jouw content willen delen om hun gebruikers te informeren, te entertainen en de voordelen van jouw aanbod te benadrukken.

Evenals exclusief betaalde seeding te zoeken, moet ook spammen in deze context worden vermeden. Het ideaal is een balans tussen eigen media (eigen kanalen) en betaalde media (betaalde advertenties). Uiteindelijk telt hier ook de kwaliteit van de inhoud.

Hand mit Glühbirne
Dus:

na het maken is het tijd voor de oplevering. Ga ervoor met Content Seeding! In feite kan content seeding helpen nieuwe doelgroepen te bereiken, je eigen bereiken te vergroten, en daarmee door middel van backlinks de SEO-performance verbeteren.

Content Monitoring en wat daarop volgt: de cirkel begint opnieuw


Je contentstrategie is geslaagd als de content de ogen van de lezers opent en onderwerpen op een nieuwe en unieke wijze aanbiedt.

Idealiter is de gebruiker tijdens het zoeken naar een oplossing voor zijn probleem, via een zoekmachine op jouw website terecht gekomen en heeft je aanbod hem ertoe aangespoord zich aan jouw merk te binden, gebruik te maken van je services en vervolgens een positieve klantbeoordeling achter te laten.

Eindelijk bij de finish aangekomen? Nog niet helemaal! Eerst moet je nagaan of je inspanning daadwerkelijk vruchten heeft afgeworpen. Heb je je doelen bereikt? Hoe werd de content opgevat door de gebruikers? Onderzoek de verschillende formats en kanalen en houd daarbij altijd je doelen en en indicatoren in het achterhoofd!

Heb je zwakke plekken gevonden? Als dat zo is, denk dan opnieuw na over elke stap van je strategie en waar deze zwakke plek zich zou kunnen bevinden. Maak wederom een analyse met hulpmiddelen zoals Google Analytics of de Google Search Console. Het maakt niet uit hoe goed je de content presteert en hoe tevreden je bent met de output van je contentstrategie, het is net een cirkel. Steeds opnieuw zullen nieuwe mogelijkheden tot optimalisering en leerprocessen ontstaan.

Mijn conclusie voor jou


Deze handleiding kan hopelijk dienen als een blauwdruk. Alleen met een goede strategie kun je een goed functionerende roadmap uitzetten, waarmee je jouw doelen voor contentmarketing in de loop van de tijd kunt bijhouden en deze geleidelijk aan kunt bereiken. Eén ding moet je in gedachten houden wanneer je naar je Google-ranking kijkt: SEO kost tijd. Het kan soms manden duren voordat je de eerste resultaten van je SEO-strategie opmerkt.


Uiteindelijk is het altijd de geweldige inhoud die zowel je prospects als zoekmachines zal bevallen. Als je zelf niet de benodigde schrijfvaardigheid of de vereiste tijd hebt, zoek dan naar een geschikte auteur voor jouw bedrijf.

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!