Skip to main content

Textbroker onze missie

Offer the best content possible
to everyone everywhere
for every situation


  • Wehkamp Logo
  • Yoast
  • ebay
  • Thuisbezorgd Logo
  • ANWB Logo

Van idee naar globale marktleider voor content

Achter het concept van Textbroker steekt de behoefte naar unieke content. Als SEO-expert ondervond oprichter en bedrijfsleider Jan Becker-Fochler de continue vraag naar unique content bij klanten aan den lijve. Eigen teksten voeren immers tot een betere ranking in zoekmachines, meer traffic, en dus meer omzet. In 2005 kwam Becker-Fochler met het idee auteurs te zoeken, hen tot schrijven te motiveren, feedback op hun artikelen te geven, en de geschreven teksten te vergoeden. Ten bate hiervan liet hij de allereerste versie van het Textbrokerplatform ontwikkelen.

In korte tijd meldden zich meer dan duizend auteurs aan, die kans zagen met hun schrijfwerk geld te verdienen. Het was in 2007 toen met de lancering van Textbroker de eerste tekstmarktplaats ter wereld een feit was. Productbeschrijvingen, blogpost of vakbladartikelen; per direct werden opdrachtgevers voorzien van goed in elkaar stekende content, volledig naar de wens van de klant.

Meer succes met eersteklas teksten

Zodat klanten altijd de passende auteur voor hun opdrachten konden vinden, riep Textbroker een ervaren redactie in het leven. Dit team beoordeelde alle geschreven teksten en deelde de auteurs in verschillende kwalificaties in, al naar gelang het schrijfniveau. Zo konden klanten hun gewenste niveau aangeven, en zich verzekerd zien van een constante kwaliteit.

De behoefte naar op maat gesneden content steeg verder, niet alleen in Duitsland, maar ook wereldwijd. Parallel maakte ook het Textbrokerplatform een enorme groei door. In 2008 ging het idee transatlantisch en werd er een tweede vestiging geopend in Las Vegas.

Duizenden internationale auteurs en klanten een groots team

In 2010 kwam View Point Capital Partners als investeerder aan boord, en zo lag de weg vrij voor mondiale groei. In datzelfde jaar nam Phillip Thune, afgestudeerd aan de universiteit van Princeton en ervaren internet- en media-expert, de rol van CEO op zich voor de Amerikaanse tak.

In november 2014 nam CFO El-Hadi Zahri de rol van Managing Director over van Becker-Fochler, die zich sindsdien weer op productmanagement richt. In 2021 voegde David Yeargin, een ervaren bedrijfsleider die gespecialiseerd is in het laten groeien van nieuwe bedrijven, zich bij Textbroker als Chief Executive Officer, ter vervanging van Thune. Zahri, Becker-Fochler en Yeargin zetten nu gezamenlijk de koers uit voor de toekomst van Textbroker.

Vandaag de dag biedt Textbroker haar klanten unieke teksten geschreven door moedertaalsprekers in 36 talen, waaronder het Duits, Engels (US & UK), Frans, Nederlands, Spaans, Italiaans, Pools, Fins, Deens, Zweeds, Noors, Russisch en Portugees (BR & PT). Meer dan 150 medewerkers uit 10 verschillende landen werken elke dag gemeenschappelijk aan de continue optimalisatie en ontwikkeling van de nummer 1 tekstmarktplaats ter wereld. Ondertussen worden zo elke maand door klanten en auteurs overal ter wereld meer dan 100.000 opdrachten over het platform afgewikkeld. Tot de klanten behoren beursgenoteerde wereldmarktleiders op het gebied van SEO consultancy, online shops, reisportalen, social media community’s, uitgevers en webmasters.