Skip to main content



Waardevolle inhoud in plaats van opdringerige reclame – dát is contentmarketing. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is de whitepaper. Wat zijn de voordelen van dit formaat? Hoe ziet een perfecte whitepaper eruit? En wat is de beste manier om een whitepaper door professionals te laten schrijven?

Hand mit Glühbirne

Wat is een whitepaper?

De term whitepaper vindt zijn oorsprong in de politiek: feitelijk een wit boek dat geregeld door een regering wordt gepubliceerd om beleidsacties te rechtvaardigen. Sinds de jaren 80 is de term ook gebruikelijk in de IT, waar hij wordt gebruikt om een technische innovatie uit te leggen. Tegenwoordig wordt de term whitepaper als volgt gedefinieerd: een online document dat feiten en informatie overbrengt en meestal gratis als download beschikbaar wordt gesteld.


De effectiviteit van whitepapers ter ondersteuning van contentmarketing is al lang bewezen. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer bedrijven whitepapers laten maken door professionele tekstschrijvers.

Welk doel bereik jemet een whitepaper?


Whitepapermarketing is ook virale marketing. Een goede whitepaper verspreidt zich snel – onder klanten, zakenpartners en journalisten. Een whitepaper laten maken geeft je de kans om je reputatie te verbeteren en je competenties uit te breiden. En een visueel aantrekkelijke whitepaper met waardevolle inhoud heeft nog meer mogelijkheden:


  • De whitepaper als giveaway: deze kan worden geprint en weggegeven als gedrukt exemplaar op beurzen of na een presentatie.

  • Contentrecycling: gebruik afzonderlijke stukken content voor andere publicaties, als gastartikelen of professionele artikelen. Met een whitepaper heb je altijd een reservoir voor nieuwe contentcreaties bij de hand.

  • Content verversen: werk de whitepaper van tijd tot tijd bij om deze actueel te houden.

Zijn journalistieke en feitelijke tekstenniet jouw ding?

Geen probleem. Op ons platform vind je geschikte auteurs voor jouw branche.

 

Vind nu de passende auteur

 

Wie wil je bereiken met jouw whitepaper?


De inhoud van een whitepaper is idealiter verfijnd, maar hoe presenteer je het onderwerp het beste? Je lezerspubliek is waarschijnlijk heterogeen. Dat wil zeggen: sommige lezers zijn al experts op het gebied en voor anderen is het onderwerp nog helemaal nieuw. De uitdaging is om beide groepen te bereiken. Als je te banaal schrijft, jaag je misschien de experts tegen jou in het harnas – als je te veel kennis veronderstelt, haken beginners vrijwel meteen af.

Je doelgroep kennen is cruciaal voor succes. Alleen dan spreek je immers de juiste taal. Als je over een onderwerp schrijft voor een beperkte groep experts hoef je geen moeite te doen om technische termen uit te leggen. Als specialisten niet geïnteresseerd zijn in je onderwerp houd je het taalgebruik eenvoudig.

Houd ook rekening met de posities en bevoegdheden van je lezers. Hieruit kun je afleiden welke invloed ze hebben in het bedrijf waarin ze werkzaam zijn.

Voor welke content schrijf je het beste een whitepaper?


In principe kun je een whitepaper schrijven over elk onderwerp dat genoeg materiaal biedt voor een paar pagina’s. Kies een onderwerp dat relevant en interessant is voor je doelgroep. Je lezers willen iets nieuws leren of op zijn minst een nieuwe kijk krijgen op wat ze al weten. Concrete praktische tips die lezers direct kunnen gebruiken en implementeren zijn bijzonder populair.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat je doelgroep bezighoudt:

  • Even navragen – bijvoorbeeld bij je collega’s in de klantenservice. Met welke problemen nemen klanten contact op?

  • In Fora op sociale media en commentaren op blogs geven waardevolle aanwijzingen over wat klanten bezighoudt.

  • Vraag de klanten rechtstreeks – bijvoorbeeld op de beursstand of tijdens een klantenbezoek.

Kijk naar de inhoud van je concurrenten. Dit geeft je waardevolle aanwijzingen over de vragen en wensen van je doelgroep.

Een whitepaper beantwoordt een specifieke vraag, biedt een oplossing voor een probleem of presenteert de resultaten van een onderzoek. Je producten of diensten kunnen erin worden opgenomen, maar ze moeten niet op een wervende manier worden gepresenteerd.

Ideale opbouw van een whitepaper


De structuur van de whitepaper moet goed doordacht zijn, want zelfs de beste inhoud gaat verloren als het document er in zijn geheel niet aantrekkelijk uitziet en niet gemakkelijk te lezen is. Denk allereerst na over de titel van de whitepaper. De kracht van de kop bepaalt of een potentiële klant besluit de whitepaper te downloaden:


  • Maakt de titel meteen duidelijk waar het artikel over gaat?

  • Wekt de titel nieuwsgierigheid op?

  • Spreekt het de lezer aan en weet het deze te interesseren?

Als de whitepaper meer dan drie pagina’s lang is, is het slim deze te beginnen met een samenvatting en/of inhoudsopgave voor een beter overzicht. Zo ziet het document er ook wetenschappelijker en serieuzer uit. Introduceer het onderwerp vervolgens met een korte paragraaf en probeer meteen de nieuwsgierigheid van de lezer te wekken. De samenvatting maakt het voor de snelle lezer gemakkelijker zijn weg te vinden en deze kan meteen aan het begin beslissen of verder lezen voor hem de moeite waard is. Sluit de whitepaper af met een conclusie, een samenvatting of een vooruitblik en plaats een call to action.

Welke stijl moet de whitepaper hebben?


De ideale stijl voor een whitepaper is journalistiek en objectief, of zelfs wetenschappelijk. Door wervende taal te vermijden, blijf je bij je lezer geloofwaardig. Doe grondig onderzoek en voorzie je klanten van kwaliteitsinhoud op basis van onafhankelijke, actuele en relevante informatie.

Communiceer met je lezers op ooghoogte. Anders kom je over als die afstandelijke docent die zijn vakkennis eigenlijk liever voor zichzelf houdt. Gebruik de taal van je branche als leidraad. Bekijk hiervoor gerust enkele whitepapers van je concurrenten ter inspiratie.

Vooral belangrijk: een goed whitepaper is foutloos – geen feitelijke fouten, geen spelfouten. Lezers zouden het document dan mogelijk als dubieus kunnen bestempelen en mogelijk schrikt de whitepaper zelfs af. Dit is precies waarom het zo belangrijk is om experts in te schakelen en de whitepaper te láten schrijven. De inhoud specificeer je naar wens.

Hoe krijgen klanten jouw whitepaper in de kijker?

Aufmerksamkeit auf Whitepaper lenken

Zelfs de beste whitepaper is nutteloos als deze de doelgroep niet bereikt. De maatstaf voor succes is het aantal downloads. Hoe stimuleer je dat?


  • Deel het feit dat je een whitepaper hebt gepubliceerd in berichten op sociale media.

  • Breng je nieuwsbriefabonnees op de hoogte van de beschikbare download.

  • Maak een persbericht over de whitepaper.

  • Neem contact op met samenwerkingspartners en vraag hen de whitepaper aan te bevelen.

  • Vestig intern de aandacht op je whitepaper – je medewerkers kunnen het woord verspreiden in hun netwerken.


Laat een whitepaper schrijvenen genereer leads


De whitepaper wordt meestal als download aangeboden. Het is daarom een uitstekend middel om leads te genereren.

De eerste overweging: moet het document helemaal gratis zijn of wil je eerst gegevens van bezoekers vragen? Bij de tweede optie kun je de whitepaper dan versturen via een downloadlink in een e-mail.

Een tip: vraag zo min mogelijk informatie. Dit verhoogt de downloadratio aanzienlijk. De laagste drempel is het opgeven van een e-mailadres. Je kunt ook om de naam vragen. Als je regelmatig een nieuwsbrief publiceert, kun je een veld toevoegen waarmee de websitebezoeker zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat dit veld niet al is aangevinkt, zodat zelfs de onoplettende gebruiker echt een keuze heeft.

  • Volg de vereisten van de GDPR en vraag de gebruikers rechtstreeks om hun toestemming om door jou te worden gecontacteerd via de verstrekte contactgegevens.
  • Deze toestemming mag echter geen voorwaarde worden voor het ontvangen van de whitepaper.

Wek de nieuwsgierigheid van bezoekers op de website en toon een klein fragment uit de whitepaper.

Whitepaper en SEO

Aufmerksamkeit auf Whitepaper lenken


Whitepapermarketing is ook een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Want backlinks en veel verkeer worden ook geregistreerd door de zoekmachines. Zorg ervoor dat je whitepaper als pdf een veelzeggende en korte bestandsnaam heeft. Een te lange naam wordt afgekapt in de zoekresultaten en is dan mogelijk niet meer te begrijpen. De metadescription van het pdf-document is idealiter kort en betekenisvol en bevat de belangrijkste zoekwoorden.

Als de tekst van de whitepaper in de pdf zowel gemarkeerd als gekopieerd kan worden, kan de crawler van de zoekmachine deze gemakkelijker indexeren. Op deze manier lezen Google & co de inhoud snel en gemakkelijk.

Waar kun je whitepapers laten schrijven?


We noemden al dat een whitepaper moet worden geschreven in een taal die gemakkelijk te begrijpen is. Als een specialist in je bedrijf het document schrijft, bestaat het risico dat hij of zij te veel technische termen gebruikt en specialistische kennis veronderstelt. Daarom is het zinvol een getrainde copywriter van de communicatieafdeling de expert te laten interviewen en de tekst te schrijven op basis van die informatie.

Als de interne capaciteiten niet toereikend zijn, kan een dergelijke schrijfopdracht ook gemakkelijk worden uitbesteed. Een whitepaper laten schrijven? Dit heeft onder meer als voordeel dat de externe tekstschrijver het onderwerp ‘blanco’ benadert, omdat hij of zij niet heeft te maken met bedrijfsblindheid. Welke mogelijkheden zijn er om een whitepaper te laten schrijven?

 

  • Ga zelf op zoek naar passende freelancers – niet zo eenvoudig als het lijkt

  • Neem contact op met een redactiebureau dat de tekst voor je schrijft – maar daar hangt wel een flink prijskaartje aan vast.

  • Een tekstmarktplaats zoals Textbroker biedt je uiteenlopende mogelijkheden flexibel kwalitatief hoogwaardige whitepaper teksten te laten schrijven.

 

Als je een whitepaper wilt laten schrijven, bereik je via Textbroker duizenden freelance schrijvers. Afhankelijk van het onderwerp en de eisen geef je opdracht tot het maken van geschikte teksten en laat je deze snel leveren. Als een tekstschrijver de briefing niet naar wens uitvoert, vraag je hem of haar gewoon deze te verbeteren.


  • Textbroker controleert de ingezonden teksten op plagiaat.
  • Zo weet je zeker dat je altijd unieke content ontvangt.


De voordelenvan Textbroker

Als je een whitepaper wilt laten maken, ben je bij Textbroker aan het juiste adres. De voordelen spreken voor zich:

  • Geschikt voor alle onderwerpen: Textbroker beschikt over een groot aantal auteurs met uiteenlopende expertise.

  • De auteurs zijn eenvoudig te vinden via de filterfunctie op het Textbrokerplatform.

  • Geen vaste kosten, facturering per woord.

  • Geschikt voor kleine en grote whitepaperprojecten.

  • Eenvoudige en overzichtelijke afwikkeling via het Textbrokerplatform.

  • Whitepapercontent in 36 talen, vertalingen in alle talen van de wereld

  • Unieke content: Textbroker controleert automatisch op plagiaat.

Heb je content nodig voor je volgende whitepaperproject?

Bij Textbroker vind je de juiste auteur.

 

Vind nu de passende auteur

 

Veelgestelde vragen over whitepaper

Hoe lang moet een whitepaper zijn?

Het oude gezegde is ook op deze vraag van toepassing: spreken is zilver, zwijgen is goud. Niet letterlijk natuurlijk, maar je snapt wat we bedoelen. Overrompel je lezers niet en presenteer de inhoud op een compacte en duidelijke manier. De beste commerciële whitepapers tellen tussen vijf en vijftien pagina’s.

Länge einer Pressemitteilung

Wat kost een whitepaper?

Deze vraag kan niet algemeen worden beantwoord. Drie factoren spelen hierbij een rol: de lengte van de whitepaper bepaalt het aantal woorden op basis waarvan de tekstschrijver wordt betaald. Maar ook de kwaliteit van de tekst beïnvloedt de betaling. Voor het ontwerp van een whitepaper kunnen extra kosten worden gemaakt.

Was kosten Produkttexte

Op zoek naar whitepapersdie écht blijven hangen?

Bij Textbroker vind je auteurs met schrijftalent voor elk onderwerp.

Vind nu de passende auteur

 


Reacties

Mirko Djuric 23. februari 2023 - 16:52

Guten Tag
Ich habe diverse HSE Themen. 3 davon sind Evakuierung/Evakuation, Arbeitssicherheit und BGM Betriebliches Gesundheitsmanagement Wir haben jeweils Factsheets auf der Website
Jetzt hätten wir gerne hierzu WhitePaper so 3-5 Seiten für den Schweizermarkt.
Können Sie so etwas aufbereiten?

Beantwoorden

Textbroker-Redaktion 24. februari 2023 - 14:43

Hallo Mirko, 

besten Dank für dein Interesse an einer Whitepaper-Erstellung für dein spannendes Projekt.
Am einfachsten ist es, wenn du dich für eine individuelle Beratung direkt mit unserem Kundenservice in Verbindung setzt: [email protected]

Freundliche Grüße
Das Textbroker-Team 

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!