Waardevolle inhoud in plaats van opdringerige reclame – dát is contentmarketing. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is de whitepaper. Wat zijn de voordelen van dit formaat? Hoe ziet een perfecte whitepaper eruit? En wat is de beste manier om een whitepaper door professionals te laten schrijven?
Wat is een whitepaper?
De term whitepaper vindt zijn oorsprong in de politiek: feitelijk een wit boek dat geregeld door een regering wordt gepubliceerd om beleidsacties te rechtvaardigen. Sinds de jaren 80 is de term ook gebruikelijk in de IT, waar hij wordt gebruikt om een technische innovatie uit te leggen. Tegenwoordig wordt de term whitepaper als volgt gedefinieerd: een online document dat feiten en informatie overbrengt en meestal gratis als download beschikbaar wordt gesteld.
De effectiviteit van whitepapers ter ondersteuning van contentmarketing is al lang bewezen. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer bedrijven whitepapers laten maken door professionele tekstschrijvers.
Welk doel bereik jemet een whitepaper?
Whitepapermarketing is ook virale marketing. Een goede whitepaper verspreidt zich snel – onder klanten, zakenpartners en journalisten. Een whitepaper laten maken geeft je de kans om je reputatie te verbeteren en je competenties uit te breiden. En een visueel aantrekkelijke whitepaper met waardevolle inhoud heeft nog meer mogelijkheden:
Zijn journalistieke en feitelijke tekstenniet jouw ding?
Geen probleem. Op ons platform vind je geschikte auteurs voor jouw branche.
Wie wil je bereiken met jouw whitepaper?
De inhoud van een whitepaper is idealiter verfijnd, maar hoe presenteer je het onderwerp het beste? Je lezerspubliek is waarschijnlijk heterogeen. Dat wil zeggen: sommige lezers zijn al experts op het gebied en voor anderen is het onderwerp nog helemaal nieuw. De uitdaging is om beide groepen te bereiken. Als je te banaal schrijft, jaag je misschien de experts tegen jou in het harnas – als je te veel kennis veronderstelt, haken beginners vrijwel meteen af.
Je doelgroep kennen is cruciaal voor succes. Alleen dan spreek je immers de juiste taal. Als je over een onderwerp schrijft voor een beperkte groep experts hoef je geen moeite te doen om technische termen uit te leggen. Als specialisten niet geïnteresseerd zijn in je onderwerp houd je het taalgebruik eenvoudig.
Houd ook rekening met de posities en bevoegdheden van je lezers. Hieruit kun je afleiden welke invloed ze hebben in het bedrijf waarin ze werkzaam zijn.
Voor welke content schrijf je het beste een whitepaper?
In principe kun je een whitepaper schrijven over elk onderwerp dat genoeg materiaal biedt voor een paar pagina’s. Kies een onderwerp dat relevant en interessant is voor je doelgroep. Je lezers willen iets nieuws leren of op zijn minst een nieuwe kijk krijgen op wat ze al weten. Concrete praktische tips die lezers direct kunnen gebruiken en implementeren zijn bijzonder populair.
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat je doelgroep bezighoudt:
Kijk naar de inhoud van je concurrenten. Dit geeft je waardevolle aanwijzingen over de vragen en wensen van je doelgroep.
Een whitepaper beantwoordt een specifieke vraag, biedt een oplossing voor een probleem of presenteert de resultaten van een onderzoek. Je producten of diensten kunnen erin worden opgenomen, maar ze moeten niet op een wervende manier worden gepresenteerd.
Ideale opbouw van een whitepaper
De structuur van de whitepaper moet goed doordacht zijn, want zelfs de beste inhoud gaat verloren als het document er in zijn geheel niet aantrekkelijk uitziet en niet gemakkelijk te lezen is. Denk allereerst na over de titel van de whitepaper. De kracht van de kop bepaalt of een potentiële klant besluit de whitepaper te downloaden:
Als de whitepaper meer dan drie pagina’s lang is, is het slim deze te beginnen met een samenvatting en/of inhoudsopgave voor een beter overzicht. Zo ziet het document er ook wetenschappelijker en serieuzer uit. Introduceer het onderwerp vervolgens met een korte paragraaf en probeer meteen de nieuwsgierigheid van de lezer te wekken. De samenvatting maakt het voor de snelle lezer gemakkelijker zijn weg te vinden en deze kan meteen aan het begin beslissen of verder lezen voor hem de moeite waard is. Sluit de whitepaper af met een conclusie, een samenvatting of een vooruitblik en plaats een call to action.
Welke stijl moet de whitepaper hebben?
De ideale stijl voor een whitepaper is journalistiek en objectief, of zelfs wetenschappelijk. Door wervende taal te vermijden, blijf je bij je lezer geloofwaardig. Doe grondig onderzoek en voorzie je klanten van kwaliteitsinhoud op basis van onafhankelijke, actuele en relevante informatie.
Communiceer met je lezers op ooghoogte. Anders kom je over als die afstandelijke docent die zijn vakkennis eigenlijk liever voor zichzelf houdt. Gebruik de taal van je branche als leidraad. Bekijk hiervoor gerust enkele whitepapers van je concurrenten ter inspiratie.
Vooral belangrijk: een goed whitepaper is foutloos – geen feitelijke fouten, geen spelfouten. Lezers zouden het document dan mogelijk als dubieus kunnen bestempelen en mogelijk schrikt de whitepaper zelfs af. Dit is precies waarom het zo belangrijk is om experts in te schakelen en de whitepaper te láten schrijven. De inhoud specificeer je naar wens.
Hoe krijgen klanten jouw whitepaper in de kijker?
Zelfs de beste whitepaper is nutteloos als deze de doelgroep niet bereikt. De maatstaf voor succes is het aantal downloads. Hoe stimuleer je dat?
Laat een whitepaper schrijvenen genereer leads
De whitepaper wordt meestal als download aangeboden. Het is daarom een uitstekend middel om leads te genereren.
De eerste overweging: moet het document helemaal gratis zijn of wil je eerst gegevens van bezoekers vragen? Bij de tweede optie kun je de whitepaper dan versturen via een downloadlink in een e-mail.
Een tip: vraag zo min mogelijk informatie. Dit verhoogt de downloadratio aanzienlijk. De laagste drempel is het opgeven van een e-mailadres. Je kunt ook om de naam vragen. Als je regelmatig een nieuwsbrief publiceert, kun je een veld toevoegen waarmee de websitebezoeker zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat dit veld niet al is aangevinkt, zodat zelfs de onoplettende gebruiker echt een keuze heeft.
Wek de nieuwsgierigheid van bezoekers op de website en toon een klein fragment uit de whitepaper.
Whitepaper en SEO
Whitepapermarketing is ook een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Want backlinks en veel verkeer worden ook geregistreerd door de zoekmachines. Zorg ervoor dat je whitepaper als pdf een veelzeggende en korte bestandsnaam heeft. Een te lange naam wordt afgekapt in de zoekresultaten en is dan mogelijk niet meer te begrijpen. De metadescription van het pdf-document is idealiter kort en betekenisvol en bevat de belangrijkste zoekwoorden.
Als de tekst van de whitepaper in de pdf zowel gemarkeerd als gekopieerd kan worden, kan de crawler van de zoekmachine deze gemakkelijker indexeren. Op deze manier lezen Google & co de inhoud snel en gemakkelijk.
Waar kun je whitepapers laten schrijven?
We noemden al dat een whitepaper moet worden geschreven in een taal die gemakkelijk te begrijpen is. Als een specialist in je bedrijf het document schrijft, bestaat het risico dat hij of zij te veel technische termen gebruikt en specialistische kennis veronderstelt. Daarom is het zinvol een getrainde copywriter van de communicatieafdeling de expert te laten interviewen en de tekst te schrijven op basis van die informatie.
Als de interne capaciteiten niet toereikend zijn, kan een dergelijke schrijfopdracht ook gemakkelijk worden uitbesteed. Een whitepaper laten schrijven? Dit heeft onder meer als voordeel dat de externe tekstschrijver het onderwerp ‘blanco’ benadert, omdat hij of zij niet heeft te maken met bedrijfsblindheid. Welke mogelijkheden zijn er om een whitepaper te laten schrijven?
Als je een whitepaper wilt laten schrijven, bereik je via Textbroker duizenden freelance schrijvers. Afhankelijk van het onderwerp en de eisen geef je opdracht tot het maken van geschikte teksten en laat je deze snel leveren. Als een tekstschrijver de briefing niet naar wens uitvoert, vraag je hem of haar gewoon deze te verbeteren.
De voordelenvan Textbroker
Als je een whitepaper wilt laten maken, ben je bij Textbroker aan het juiste adres. De voordelen spreken voor zich:
Heb je content nodig voor je volgende whitepaperproject?
Bij Textbroker vind je de juiste auteur.
Veelgestelde vragen over whitepaper
Hoe lang moet een whitepaper zijn?
Het oude gezegde is ook op deze vraag van toepassing: spreken is zilver, zwijgen is goud. Niet letterlijk natuurlijk, maar je snapt wat we bedoelen. Overrompel je lezers niet en presenteer de inhoud op een compacte en duidelijke manier. De beste commerciële whitepapers tellen tussen vijf en vijftien pagina’s.
Wat kost een whitepaper?
Deze vraag kan niet algemeen worden beantwoord. Drie factoren spelen hierbij een rol: de lengte van de whitepaper bepaalt het aantal woorden op basis waarvan de tekstschrijver wordt betaald. Maar ook de kwaliteit van de tekst beïnvloedt de betaling. Voor het ontwerp van een whitepaper kunnen extra kosten worden gemaakt.
Op zoek naar whitepapersdie écht blijven hangen?
Bij Textbroker vind je auteurs met schrijftalent voor elk onderwerp.
Reacties
Mirko Djuric 23. februari 2023 - 16:52
Guten Tag
Ich habe diverse HSE Themen. 3 davon sind Evakuierung/Evakuation, Arbeitssicherheit und BGM Betriebliches Gesundheitsmanagement Wir haben jeweils Factsheets auf der Website
Jetzt hätten wir gerne hierzu WhitePaper so 3-5 Seiten für den Schweizermarkt.
Können Sie so etwas aufbereiten?
Textbroker-Redaktion 24. februari 2023 - 14:43
Hallo Mirko,
besten Dank für dein Interesse an einer Whitepaper-Erstellung für dein spannendes Projekt.
Am einfachsten ist es, wenn du dich für eine individuelle Beratung direkt mit unserem Kundenservice in Verbindung setzt: [email protected].
Freundliche Grüße
Das Textbroker-Team