Skip to main content

Zo formuleert u de perfecte briefing voor onze auteurs:

Een tekst staat of valt met een goede briefing. Door in uw briefing duidelijk kenbaar te maken waar u naar op zoek bent, is de kans veel groter dat u precies die tekst ontvangt die aan uw wensen voldoet. Daarbij geldt: hoe preciezer uw briefing, des te beter is het resultaat.

Wanneer u goed op enkele belangrijke punten let, dan is het opstellen van een goede briefing kinderspel, en ontvangt u zo precies de tekst zoals u hem voor ogen had. Of zelfs beter.

Structuur

  • Lengte van de tekst: De ideale lengte van uw tekst hangt af van vele factoren. Hierbij kunt u denken aan tekstsoort, de complexiteit van het thema en de plaats van publicatie. Denkt u eraan dat de auteur de ruimte krijgt om voldoende over het thema te vertellen. Let u er echter ook op dat de auteur niet onnodig lange teksten dient te schrijven.
  • Tekstsoort: Naar welk type tekst bent u op zoek? Doelt u op een productbeschrijving, of dient het in de vorm van een blog, lexicon- of informatief artikel geschreven te worden?
  • Opbouw: Leg de auteur goed uit hoe u zich de tekst voorstelt: gestructureerd, in relevante alinea’s opgedeeld en gemakkelijk te lezen. Geeft u ook aan of u een teaser (metadescription) of tussenkopjes verlangt.

Taalgebruik

  • Stijl: Afhankelijk van de doelgroep is enerzijds hoogstaand taalgebruik, anderzijds vlotte omgangstaal passend. Denkt u er bovendien over na of u een opiniërend of juist objectief artikel wenst.
  • Aanspreekvorm: Hoe de lezers van een tekst aangesproken worden, kenmerkt het karakter. Ziet u liever het gebruik van de ‘u-vorm’ of mag de schrijver tutoyeren? Maak de auteur in ieder geval goed duidelijk of hij of zij de lezer direct mag aanspreken of niet.

Inhoud

  • Doelgroep: Wie wilt u bereiken? Is de tekst gericht op leken of experten, kinderen of volwassenen, vrouwen of mannen? Schenkt u ook aandacht aan met welke redenen uw doelgroep de tekst zou lezen: inwinnen van informatie, interesse in uw product of dienst, of misschien iets anders?
  • Inhoudsbeschrijving: Laat de auteur weten op welke inhoudelijke aspecten de tekst dient in te gaan. Dient deze kennis over te brengen, te motiveren, te vermaken en/of te inspireren? Geeft u ook aan waar de tekst zal verschijnen, om het doel van de tekst nog duidelijker te maken. Het kan zinvol zijn om vragen te poneren die in de tekst beantwoord dienen te worden, zoals ‘wat zijn de nadelen van product X?’. Vergeet u bovendien niet te vermelden wat vooral NIET in de tekst genoemd dient te worden, bijvoorbeeld uw concurrent, controversiële thema’s of een aanbod, wat ook al uitgebreid op uw site beschreven staat.
  • SEO-opties: Textbroker biedt u de mogelijkheid om gebruik te maken van verschillende SEO-opties. Daarmee verplicht u de auteur bijvoorbeeld bepaalde sleutelwoorden te gebruiken, eventueel met een gewenste dichtheid. Bovendien kunt u aangeven of verbindingswoorden zijn toegestaan en of de auteur het meervoud van een sleutelwoord mag toepassen of niet.

Vorm

  • Heldere taal: Let u er bij het opstellen van uw briefing op dat u helder en eenduidig formuleert. Alleen met duidelijke aanwijzingen worden goede teksten geschreven.
  • Kort en bondig: Houdt u uw briefing ondanks de vele informatie wel kort en bondig. Een briefing die langer is dan de verlangde tekst kan afschrikken en leidt er mogelijk toe dat belangrijke details door de auteur gemist worden. Het is uw taak om in uw briefing de zin van de onzin te scheiden.

Dien nu uw eerste opdracht in!

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!