Een merk ontwikkelen waarbij gebruikers een antwoord krijgen op verschillende vragen op het internet, daarbij heeft content marketing een grote impact. Dit is een benadering waarbij het draait om het maken en verspreiden van waardevolle en consistente content met als doel
de doelgroep overtuigen van de waarde van uw dienst of product,
nieuwe klanten vinden, en
bestaande klanten behouden.
Tegenwoordig is content marketing – voor de meeste ondernemingen – een wezenlijk onderdeel van de marketingstrategie. Het belang van content marketing kan niet meer worden weggezet als slechts een hype. Of u nu informatie verstrekt via een blogpost, een infographic of via een whiteboard – alles draait om de toegevoegde waarde die u hiermee biedt. Goede content marketing zorgt ervoor dat er een positieve beeldvorming rondom uw merk ontstaat, en voor meer naamsbekendheid.
De doorslaggevende factor: De kosten zijn veel lager dan bij de traditionele vorm van marketing, terwijl het aantal leads wat eruit kan voortvloeien, wel drie keer zo hoog is. Daarnaast gaat de voorkeur van de meeste gebruikers uit naar deze manier van informatieverstrekking. 70% van de mensen leest liever informatie over een bedrijf in een artikel dan in een advertentie.
Veel gebruikers zijn ongevoelig voor de traditionele manier van adverteren. Ze baseren hun mening liever op serieuze content: beschikbaar gesteld via websites, reviews en bekende mensen.
87 procent van de marketeers maken gebruik van content marketing. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat content marketing zorgt voor veel betere resultaten wanneer dit met toewijding wordt ingezet.
Sterke content is de kers op de taart bij marketing
Goede content informeert, adviseert, vermaakt en is gericht op de doelgroep. Hierbij gaat het niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook om het behouden van bestaande klanten. Waardevolle content gedurende de hele klantreis (customer journey) is daarbij essentieel. Content is alleen waardevol wanneer deze inspeelt op de behoefte van de klant.
Word een klant voorzien in die behoefte, dan zal deze sneller terugkeren op uw website. De basis voor loyale klanten wordt dan ook al ruim voor de eerste aankoop gelegd. De klant wint informatie in voordat er tot aankoop wordt overgegaan.
Zoekt u nog steeds naar de juiste content voor uw marketingstrategie?
Vind een geschikte auteur bij Textbroker.
Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!
Het uitgangspunt van content marketing
Waar wordt content marketing gebruikt en in welke gebieden is content van hoge kwaliteit een vereiste?
Kort samengevat: Goede content zorgt voor nuttige informatie van uitstekende kwaliteit die past bij de behoefte van de gebruiker. Bedrijven zouden hun klanten overtuigende content moeten voorschotelen in plaats van saaie nietszeggende advertenties.
Welke data wordt gebruikt?
Content volledig aangepast op de behoefte van de doelgroep zorgt ervoor dat zij zich volledig kunnen identificeren met een merk. Deze content is in verschillende vormen en op verschillende kanalen terug te vinden. Het draait hierbij om een positieve gebruikerservaring met een groot bereik. De voorwaarde hiervoor is wel dat het bedrijf zich volledig richt op de doelgroep en er alle energie in steekt om continu van ze te leren, om zo content marketing optimaal in te zetten.
Content marketing strategie: Geven in plaats van nemen
Een contentstrategie is pas goed ontwikkeld wanneer deze op lange termijn doorwerkt. Hierbij bouwen verschillende campagnes op elkaar voort. Let hierbij op de volgende punten:
Voor een succesvolle marketingstrategie is het van wezenlijk belang om goede kennis te hebben van de doelgroep, de branche en de markt. Hierbij draagt u waardevolle informatie over op uw potentiële klanten en u uit waardering voor hen – ongeacht of ze wel of niet klant worden
Het is hierbij van belang om uw pijlen niet op een kanaal te richten, maar meerdere kanalen in te zetten. Voor een breed bereik plaatst u content op onder andere uw website, webshop, blog, app en diverse social media platforms. Het middelpunt hierbij is een verhaal wat mensen raakt. Het is ook erg belangrijk om alle stappen in de salesfunnel te doorlopen en de content op iedere stap hiervan aan te passen.
Het proces van het producten en publiceren van content bestaat uit de volgende fases:
Analyse
Ontwerp en planning
Contentcreatie
Verspreiding en delen
Evaluatie
Wat betreft taalgebruik: Google wil je content kunnen begrijpen.
Denkt u wel eens aan de communicatie tussen mens en machine, dan is het volgende interessant: Content moet zo in elkaar zitten dat het zowel te volgen is voor de gebruiker (mensen) als voor Google en andere zoekmachines. De content moet zo in elkaar steken dat het voor beide partijen te verwerken is. Dit is van toepassing op zowel syntax als semantiek en pragmatiek. Semantiek gaat over de betekenis van content, terwijl pragmatiek zich bezighoudt met concrete situaties waarin gecommuncieerd wordt. Hierbij staat de inhoud centraal. Dit is grotendeels afhankelijk van menselijke handelingen en het is belangrijk om ook de betekenis erachter te begrijpen, zoals ironische opmerkingen.
Google werkt hard aan het voorkomen van spam en dat lukt steeds beter. Het gevolg is dat online content meer toegevoegde waarde en relevantie voor de gebruiker dient te bieden. White Hat SEO wordt hiermee steeds belangrijker. Dit is terug te zien in a href=”https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/” target=”_blank” rel=”noopener”>Googles updates. De doorgronding van content gaat verder dan het niveau van syntax. Ook de factoren van semantiek en pragmatek zijn steeds belangrijker. Zoekmachines staan dan ook voor een grote uitdaging: niet alleen moet de juiste informatie worden aangeleverd, ook emotionele elementen spelen een rol en moeten meegenomen worden in het tonen van een zoekresultaat. Het is steeds waardevoller om de gebruiker te kennen met al hun persoonlijke en culturele achtergronden, om ze op de juiste manier aan te spreken, de juiste snaar weten te raken – bijvoorbeeld door een goede call-to-action in te zetten – om daarmee ze aan te zetten tot de gewenste actie. Deze vooruitgang bij zoekmachines brengt een diepgaande kennis van taalwetenschap met zich mee.
Bent u nog steeds op zoek naar content die uw gebruikers aanspreekt?
Laat onze auteurs u helpen!
Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!
Emoties aanwakkeren en op een positieve manier de aankoopbeslissing beïnvloeden
We weten allemaal dat het zoek- en klikgedrag tot in detail gemeten en geanalyseerd kan worden. Het meten van de bounce rate of de click-through rate zijn ideale middelen om het succes van specifieke content te meten.
Content kan de nieuwsgierigheid opwekken en gebruikers aanzetten tot actie. Wat betekent dit voor het schrijven van de content en de zoektocht naar de juiste auteur?
Samengevat:
Leer de doelgroep kennen:
Waar liggen de interesses van uw doelgroep? Dit is de eerste vraag die u als ondernemer beantwoord wilt hebben, voordat u zich bezig gaat houden met content. Alleen voor de doelgroep relevante content draagt op effectieve manier bij aan het bereiken van de doelstellingen van uw bedrijf.
Content van hoge kwaliteit:
Goed geschreven en goed voorbereide artikelen zijn een weerspiegeling van de professionaliteit van een bedrijf. Vanzelfsprekend dient alle content een goede structuur te hebben, foutloos en goed leesbaar te zijn.
.
Unieke Content:
Om bovenin de zoekresultaten te eindigen, dienen artikelen uniek te zijn. Google straft gekopieerde en niet-relevante content af.
SEO:
Doelgerichte, unieke en goed geschreven content is niet voldoende voor online succes. Het moet ook voldoen aan SEO richtlijnen, bijvoorbeeld met bijbehorende zoekwoorden, tussenkopjes, een duidelijke structuur en sterke links.
De sleutel voor het aantrekken van gebruikers is niet alleen door het gebruiken van visuele middelen, maar ook door ze door ze door een gestructureerde content te leiden en de volgende punten op vaardige wijze in te zetten:
Empathie:
Hierbij gaat het om begrepen worden, richt u niet alleen op content personas, maar begrijp de klantbehoefte ook echt.
Eerst Het Probleem Kennen Voordat De Oplossing Gevonden Kan Worden
Het probleem moet benoemd worden alvorens u kunt aansturen op de oplossing. De gebruiker dient zich in het probleem te herkennen voordat hij zich gaat interesseren in de oplossing. Marketingtools die hierbij veel ingezet worden, om oplossingen op een geloofwaardige manier over te brengen, zijn white papers of case studies.
Oplossing:
Het moet gemakkelijk te begrijpen zijn en moet niet alleen een antwoord op het probleem vormen, maar daarbij uw merk, dienst of product naar voren brengen.
Getuigenissen:
Reviews van klanten zijn bijzonder waardevol als je de waarde van de oplossing wilt aantonen. Hier putten gebruikers vertrouwen uit en het wordt duidelijk dat de oplossing tegemoet komt aan de behoefte, en daarmee het geld waard is. Ook secties met vraag en antwoord (FAQs) en interviews met experts kunnen van waarde zijn.
Content marketing in de praktijk en voor de toekomst
De interesse van de klant is gewekt. Het is nu belangrijk om de nieuwe klant ook als klant te houden. Content marketing is hierbij (opnieuw) belangrijk. Content van hoge kwaliteit zorgt ervoor dat de gebruiker blijft lezen, verder kijkt en door blijft klikken op de pagina. Is de website een bron van goede en sterke informatie, dan zal dit voor veel traffic op de website zorgen. Ook een zoekmachine als Google heeft een voorkeur voor goede content, waardoor de website hogere in de zoekresultaten verschijnt. Content met betrekking tot de producten en diensten zijn het meest waardevol, gevolgd door reviews, de waarden van de organisatie en nieuwsberichten.
Volgens een onderzoek van het beroemde Content Marketing Institute, vrijwel alle – tot maar liefst 90 procent van de B2B-marketeers geven prioriteit aan sterke content die voorziet in de vraag van de bezoeker. Vandaar ook steeds meer geld aan deze vorm van marketing wordt uitgegeven.
De vraag naar video’s is toegenomen. Het zijn niet alleen grote ondernemingen die zich richten op marketing met goede content, maar ook steeds meer bedrijven binnen het MKB raken geïnteresseerd in efficiënte content marketing. De huidige kanalen zijn veel diverser dan enkele jaren geleden waardoor het bereik vrijwel eindeloos is. Daarbij komt dat het goedkoper is dan ooit tevoren voor bedrijven om hun eigen content te publiceren. Veel bedrijven hebben een eigen blog, werken met white papers, e-books en infographics, of maken video’s om hun merk bekend te maken. Er zijn niet alleen verschillende platforms om content op te delen, ook content an sich kan in verschillende vormen worden opgesteld: webwinkels bieden koopadvies, managers geven hun visie op ontwikkelingen in de markt binnen de blog van de organisatie en fabrikanten gebruiken merkartikelen en e-books voor het geven van tips over de toepassing van hun product.
Facebook is een erg belangrijk en veelzijdig netwerk. Onnoemelijk veel mensen in de meest uiteenlopende leeftijdscategorieën maken er gebruik van en de verwachting is dat het aantal alleen maar zal stijgen.
Vrijwel iedere ondernemer gebruikt Facebook om hun doelgroep te bereiken. Volgens de Hootsuite survey gehouden onder 9.000 B2B- en B2C-organisaties zeggen 97% van de ondervraagden Facebook als primair platform in te zetten. Waar de gebruikers de content lezen, is en blijft echter afhankelijk van de leeftijd.
Responsive:
Gebruikers verwachten steeds meer content geschikt om te lezen op mobiele apparaten en snelle responsive websites om overal goede toegang tot de website te hebben. Daarnaast vinden gebruikers het steeds belangrijker dat er snel gereageerd wordt. Hierdoor is het gebruik van Facebook Messenger en WhatsApp in opkomst.
Evergreen Content:
Evergreen Content is in opkomst. Het is immers prettig dat content lang relevant blijft, maar het kan de moeite waard zijn om regelmatig uw blik op deze content te werpen en de relevantie opnieuw te beoordelen..
Uw contentkalender
Content marketing, welke precies de problemen van de gebruikers erkent en hier vaardig op reageert, vergroot de merkbekendheid en de loyaliteit van klanten. Hoe specifieker en boeiender de content is, hoe meer het zorgt voor het behoud van klanten. Het is bij het ontwikkelen van content erg belangrijk om te zorgen voor consistentie en te kijken naar het geheel. Richt u hierbij op het onderwerp en niet het kanaal waarop de content wordt gepubliceerd. Kwaliteit is heel belangrijk, maar vergeet ook de meetbare gegevens niet. Een ander aandachtspunt voor het succes van de content marketing strategie is de doorvoering van de strategie in alle afdelingen. Veel organisaties hebben onvoldoende vaardigheden in huis om goede content te schrijven. In dit geval is het nuttig om het schrijven van content uit te besteden en gebruik te maken van de kwaliteiten van ervaren copywriters in het betreffende vakgebied.
Bent u nog steeds op zoek naar content dieuw gebruikers aanspreekt?
Laat onze auteurs u helpen!
Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!