Advertentieteksten laten schrijven
Hoe jij online volop in de schijnwerpers komt te staan zonder tijd te verliezen
Mijn advertentieteksten laten schrijven
Je hebt een interessant verhaal, een goed product, een dienst die mensen écht verder helpt en een website, een winkel of beide waar de vonken vanaf vliegen. Maar hoe goed je aanbod ook in elkaar zit: als je marketing niet op orde is, kun je net zo goed zaken doen op de maan. Kijk ook even naar onze andere blog over productteksten laten schrijven. Denk je dat de waar van de zwijgende marktkoopman als zoete broodjes over de toonbank gaat? Het antwoord is: nee.
Dus wat doe je? Je zet je verhaal op papier. Je beschrijft je producten in geuren en kleuren. Je vertelt precies hoe jouw dienst het leven makkelijker maakt en waarom mensen niet zonder kunnen én je behandelt de belangrijke onderwerpen binnen de branche. Klinkt als een hoop werk? Neem maar van ons aan, dat is het ook. Wel eens nagedacht over advertentieteksten laten schrijven?
Hoe ziet de perfecte advertentietekst eruit?
Maar voordat we je haarfijn uitleggen waarom je advertentieteksten moet laten schrijven (en vooral waar en hoe) willen wij je niet wat spreekbeurtinformatie onthouden over de perfecte reclametekst. Mocht je toch zelf een creatieve bui hebben, dan mag je natuurlijk gerust zelf aan de slag (pssst… misschien kun je je zelfs aanmelden als tekstschrijver bij Textbroker). Hier verklappen we je de basics.
Advertentieteksten schrijven: de 8 gouden regels
Begin aan geen enkele tekst voordat je de onderstaande 8 punten voor het schrijven van een advertentietekst goed hebt doorgelezen:
1. Houd rekening met je doelgroep en verplaats je hierin
Heb je de doelgroep (of beter nog: persona) bepaald, beeld je dan in dat je tegen deze persoon praat terwijl je schrijft. Wil de persona vlot en op ooghoogte aangesproken worden of liever op formele toon met gebruik van de u-vorm? De juiste ‘taal’ is bepalend voor het feit of je boodschap wel of niet aankomt. Opleiding, leeftijd en inkomen zijn hier sterk bepalende factoren.
2. Trek meteen de aandacht met een lekkere kop
Dankzij een goede kop (of header) gaat een gebruiker jouw tekst lezen. Bevalt de kop niet, dan kan een scherpe tussenkop of een animerende korte inleiding het tij misschien nog keren, maar de lezer is al sceptisch. De kans is groot dat deze daarna alsnog afhaakt. Een goede kop bevat het belangrijkste sleutelwoord (hierop heeft de klant gezocht, dus deze wil zeker bevestiging dat de tekst over het gewenste topic gaat) en een pakkende korte slogan die humor mag bevatten, maar ook zeker mag rijmen of bijvoorbeeld een woordgrapje of een metafoor mag hebben.
3. Inkoppertje: zet jouw aanbod in de schijnwerpers
Hoe enthousiast je ook bent over je bedrijf, je product of dienst staat centraal. En daarbij ook de vraag: waarom moeten mensen jouw product of dienst kopen? Welk probleem heeft jouw doelgroep waarvoor jij je de oplossing hebt? Je hoeft trouwens niet meteen een ‘probleem’ aan te snijden…
4. Werk met emoties
… je mag ook met emotie werken. Associeer jouw product of dienst dus met geluk, liefde of blijdschap. Doe het wat gedoseerd, want zelfs het grootste marketingslachtoffer herkent overdreven taalgebruik.
5. Voeg een duidelijke call-to-action toe
Vertel de lezer wat er na het lezen van de tekst moet gebeuren. Klik hier, nu invullen, download hier en bestel nu: zomaar wat voorbeelden van duidelijke call-to-actions. Dat wil je van de lezer gedaan krijgen, dus geef met een duidelijk actiepunt (als klikbare button) helder de volgende stap aan.
6. Weet waar je klanten op zoeken en verwerk de zoektermen in je tekst
Ook hier geldt hier weer: de klant wil bevestiging dat de zoektermen waarop hij of zij heeft gezocht in de tekst behandeld worden. Maar veel belangrijker is nog de zoekmachineoptimalisatie, waarmee zoekmachines jouw tekst als relevant voor een zoekvraag inschatten.
7. Gebruik jouw unique selling points in je tekst
Okay, je product staat centraal, maar je mag je klanten best vertellen waarom jij zo’n tof bedrijf bent. Noem dus je USP’s, zodat de klant weet waarom hij nou juist met jou zaken moet doen.
8. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, maar probeer het wel: schrijf beeldend
Beeldend schrijven dus. Een wat abstracte regel, maar probeer het voor de klant glashelder te krijgen waarom jouw product of dienst zijn leven leuker, gemakkelijker, liefdevoller, warmer, cooler, lekkerder, noem maar op maakt. Precies, daar is die emotie ook weer, heel belangrijk!
Advertentieteksten schrijven volgens AIDA
Schrijf je vaker zelf reclameteksten, dan is je waarschijnlijk al opgevallen dat elke goede advertentietekst een identiek patroon volgt. Je vraagt de aandacht, dan wek je interesse, dan roep je een verlangen op en tot slot zet je aan tot actie. Dat principe heet niet AIVA, maar op zijn Engels AIDA: attention, interest, desire en action.
Een goede tekstschrijver structureert een tekst op basis van de psychologie die zich in het hoofd van de lezer afspeelt. Houd je je aan de AIDA-structuur, dan is de kans groot dat de lezer uiteindelijk de actie onderneemt die jij voor ogen hebt.
Een geavanceerde techniek, die vooral bij de tweede en de derde fase van AIDA het verschil kan maken, is storytelling. Daarbij gebruik je je product, dienst of bedrijf als uitgangspunt en vertel je er een spannend en vermakelijk verhaal over. De fascinatie voor een goed verhaal wordt er met de jaren niet minder op, maar storytelling is meer dan een verhaaltje voor het slapengaan: je werkt ermee aan je reputatie en aan de bekendheid van je merk.
Wel content, geen tijdsverlies
Je ziet het (of je zult het snel genoeg merken): een tekst heb je waarschijnlijk zo op papier, een goede tekst kost bloed, zweet en tranen. Wil jij zeker weten dat je tekst aan alle bovenstaande criteria voldoet zonder met je handen in het haar te eindigen, dan is een advertentietekst laten schrijven een uitstekend idee.
Waarom moet je advertentieteksten laten schrijven?
Laat je advertentieteksten schrijven, dan blijven alle capaciteiten van jou en je bedrijf gericht op je kerncompetentie en laat je tekstschrijvers doen waar zij goed in zijn: schrijven. Dat betekent: geen tijd verliezen aan content en tóch ijzersterke artikelen publiceren. Auteurs hebben als geen ander in de vingers hoe ze de lezer met emotie en de juiste woorden weten te overtuigen. Wil jij:
Dan word jij ongetwijfeld blij als je je advertentieteksten laat schrijven.
Waar kun je advertentieteksten laten schrijven?
Door naar de belangrijkste stap: waar laat je advertentieteksten eigenlijk schrijven? In principe zijn er drie mogelijkheden om goede reclameteksten te ontvangen:
Reclameteksten kopen bij Textbroker
Wil je advertentieteksten laten schrijven door Textbroker? Uitstekend plan! Textbroker is sinds 2005 de pionier onder de tekstmakelaars en biedt dankzij een immense auteurspool teksten binnen elk vakgebied. Opdrachten neerleggen bij tekstschrijvers laat je bij Textbroker op een eenvoudige manier en zonder haken en ogen doen. Bovendien werkt het platform uiterst flexibel.
Dankzij handige filters vind jij zelf snel de passende auteur. Veel schrijvers zijn bovendien gespecialiseerd in advertentieteksten schrijven.
Nu zelf de voordelen ervaren van advertentiekosten laten schrijven door Textbroker? Maak nu een account aan bij Textbroker en bestel direct – registeren is zo gepiept en kost je helemaal niks!
Advertentieteksten FAQ
Wat is copywriting?
Copywriting is een ander woord voor tekstschrijven. Meestal wordt het als dienst ook omschreven als teksten laten schrijven.
Waaruit bestaan goede advertentieteksten?
Een goede advertentietekst pakt de aandacht van de lezer meteen, speelt slim in op interesses en weet met emotie of probleemstelling de lezer tot actie aan te zetten. Die actie kan het plaatsen van een bestelling zijn, maar ook het invullen van een formulier of het downloaden van een e-book . De inhoud is toegespitst op de doelgroep, zet het product en de unique selling points centraal en informeert voldoende.
Hoeveel kost advertentieteksten laten schrijven?
De prijs voor een advertentietekst hangt af van de schrijfvaardigheden van de tekstschrijver in kwestie en het aantal woorden van het artikel. Je betaalt auteurs meestal per woord en in een enkel geval per uur. Ook een vaste prijs per contentproject komt voor.