Skip to main content

Employer Branding

Employer Branding

Ooit gehoord van Employer Branding? Sinds we de economische crisis hebben bedwongen en de economie weer bloeit als nooit tevoren, wordt het voor werkgevers steeds belangrijker om goede werknemers aan te trekken. Employer Branding betreft een marketing strategie om bedrijven aantrekkelijk te maken voor nieuwe ‘arbeidskrachten’. Het doel is om langdurig het aantrekken van nieuw personeel te ondersteunen en om de kwaliteit van sollicitanten te verbeteren.

 

Wat is Employer Branding?

Goed personeel blijkt al sinds het jaar 2000 een schaars goed. Voor hoogopgeleide, uitstekende gekwalificeerde mensen of ervaren experts liggen de banen in de industrie, wetenschap of financiële sector voor het oprapen. Ook veel agrarische en ambachtelijke bedrijven zoeken wanhopig naar gemotiveerde en kundige medewerkers; soms blijven zelfs honderden stageplaatsen onbezet. Een deel van het probleem is dat het bedrijven vaak niet lukt om de baan op een smakelijke manier aan geschikte kandidaten te presenteren. Enter het belang van Employer Branding: het jezelf presenteren als aantrekkelijke werkgever waar professionals zich graag voor willen inzetten.

Employer Branding kent inmiddels vele facetten. Naast een mooi salaris hechten werknemers tegenwoordig ook steeds meer waarde aan een hoge kwaliteit van leven en prettige balans in werk en leven. De ideale baan is gezinsvriendelijk, brengt nauwelijks overuren met zich mee en maakt flexibel werken (thuis of op zelf in te delen uren) mogelijk. Werkzoekenden geven steeds vaker aan dat deze mooie balans belangrijker wordt gevonden dan een top salaris.

Heb je als bedrijf deze of andere voordelen te bieden? Dan doe je er goed om aan ze te communiceren via een duidelijke employer brand (‘werkgeversmerk’). Doe je dit goed, dan trek je niet alleen passend nieuw personeel aan, maar behoud je ook arbeidskrachten die hun waarde al hebben bewezen. Om langdurig succesvol te blijven, is het belangrijk om know-how binnen de eigen vier muren te houden! Ook je klanten waarderen een bedrijf dat zich op een vertrouwenwekkende manier presenteert – zeker als het gaat om service-georiënteerde branches. En al helemaal als medewerkers oprecht een loflied zingen over het bedrijf waar ze werken.

 

Kernpunten Employer Branding

  1. Bedrijfsidentiteit en kernwaarden

Waar staat een bedrijf voor en welke waarden vindt het belangrijk? Kunnen potentiële werknemers zich herkennen in deze kernwaarden? Neem bijvoorbeeld het Ocean-Cleanup-Project. Dit stelde zich tot doel om het zee-oppervlak te ontdoen van plastic afval – een nobel streven. Meer omstreden bedrijven zoals sigarettenproducenten of de olie & gas industrie zullen veel meer moeite hebben om sympathie te winnen in de algemene opinie. Maar ook deze bedrijven hebben goede kanten, de kunst is alleen om ze te communiceren.

  1. Kwaliteit van diensten of producten

Maakt een onderneming bijzonder hoogwaardige producten of wordt er bewezen eersteklas service geboden? Geen wonder dat medewerkers zich trots tonen op hun werkgever. Happy medewerkers met bakken vol company pride vormen de beste reclame: ze rijden in een auto van eigen makelij, sluiten hun verzekeringen af bij de eigen werkgever of richten hun woning in met de meubels die ‘de baas’ aanbiedt.

  1. Aantrekkelijke werkgever?

Welke carrièrekansen zijn er en wat doet het bedrijf voor zijn werknemers? De hoge status van werken bij een gerenommeerd bedrijf, een prachtige werk – vrije tijd balans of een vast contract, het speelt allemaal mee voor potentiële kandidaten.

  1. Transparatie en eerlijkheid

Het is belangrijk dat een onderneming zich verantwoordelijk opstelt ten opzichte van haar personeel en transparantie biedt over zowel de plichten als de rechten/ voordelen van de medewerkers. En natuurlijk geldt: beloofd is beloofd!

  1. Wat doet de concurrent (beter)?

Welke concurrenten uit de branche weten hun medewerkers succesvol aan zich te binden en halen het meeste uit talentontwikkeling? Wat doen ze anders, wat is hun geheim?

  1. Zelfanalyse van het werkgeversmerk

Hoe staan we ervoor? Hoe wordt de employer brand door medewerkers en mogelijke sollicitanten ervaren? Het loont om feedback van je personeel serieus te nemen, om vervolgens eventueel arbeidsvoorwaarden, vergoeding of andere factoren aan te passen.


Waar in een bedrijf vindt Employer Branding plaats

Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten voor Employer Branding binnen een onderneming:

 

Nieuwe medewerkers en personeelsbinding

Het aantrekken van nieuw personeel betreft niet alleen het opvullen van lege plekken tegen de beste prijs. Ook dient aan de volgende aspecten van employment branding gedacht te worden:

– Hoeveel arbeidsplaatsen moeten we nu en in de nabije toekomst zien op te vullen?

– Welke kwalificaties (fysiek en mentaal) heeft nieuw personeel hiervoor nodig?

– Vanaf wanneer en voor hoelang hebben we nieuwe mensen nodig?

– Waar hebben we nieuwe collega’s nodig? Lokaal op kantoor, in een andere stad of zelfs in het buitenland?

– Wat zeggen vaste medewerkers over ons en wat doen we met hun feedback en ervaringen? Sollicitanten gaan vaak overstag door authentieke en positieve uitspraken van huidige werknemers over het bedrijf!

 

Performance management

Performance management heeft als taak om de prestaties binnen een bedrijf te waarderen en een goed resultaat te blijven houden. Zaken als arbeidstijd, uitval of het gebruik van middelen tijdens het werk spelen hierbij een rol. Hoe lang werkten medewerkers of teams aan hun projecten en hoe efficiënt gebruikten zij hun tijd?

Een eerlijke, faire beoordeling van de prestaties is hierbij van groot belang voor de motivatie van medewerkers. Heeft iemand het vuur onder de sloffen vandaan gelopen, dan moet je dat belonen. Tevreden werknemers werken veel efficiënter en blijven ook in zwaarder weer loyaal aan de hand die hen voedt.

 

Talentmanagement

Talentmanagement is kort gezegd: hoe zet je de beste persoon op de juiste plek, met het meeste succes voor het bedrijf als gevolg? Vooral op leidinggevend niveau kan het lastig zijn om mensen te vinden die know-how, leiderschapskwaliteiten en sterke schouders voor belangrijke projecten weten te combineren. Het is altijd een goed idee om veelbelovende kandidaten voor kritische banen zo vroeg mogelijk (al tijdens hun studie of zelfs schooltijd) het bedrijf binnen te halen en ze te blijven uitdagen.

 

Bedrijfscultuur

Hoe voelt het om in een bepaald bedrijf te werken? Iedere organisatie kent een geheel eigen werkklimaat – hoe harmonieuzer, hoe beter. Vormen beroep en privé een goede match? Worden onderlinge conflicten tussen collega’s goed opgelost? Het vastleggen van de kernwaarden is goud waard en biedt een mooie richtlijn die voor iedereen geldt. Van de postkamer tot en met de directeursetage.

 

Balans tussen werk en vrije tijd

Bij een prettige balans tussen werk en vrije tijd worden beide ‘werelden’ zo met elkaar gecombineerd, dat burn-outs voorkomen worden en werknemers naast hun werk ook een vervullend privé- leven kunnen hebben. Wie meer tijd en energie overhoudt om bij te tanken voor het werk, wil soms zelfs weleens een loonsverhoging of bonus opgeven.

 

Conclusie

Employer Branding is niet zomaar een hype, maar een serieuze vorm van bedrijfsmarketing waar elke moderne onderneming zich mee bezig zou moeten houden. De reputatie van een bedrijf ontstaat vanzelf. Maar door rekening te houden met je werknemers en bovenstaande aspecten mee te nemen, kan een wat mindere reputatie al snel flink worden opgepoetst. Een harmonieuze werkvloer met goede carrièrekansen, het aantrekken van jong talent en het binnenhouden van experts: allemaal manieren om het merk (dat ieder bedrijf in wezen is) te versterken. Want er gaat niets boven de zachte kracht van tevreden medewerkers met hart voor de zaak!

 

Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.

Direct de juiste auteur vinden

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!