Skip to main content

Evergreen content

Beek omgeven door veel groenblijvers en houten trappen

Evergreen inhoud: een korte samenvatting

 

Evergreen content is content die gedurende een zeer lange periode relevant blijft voor een bepaald onderwerp. Zulke content is altijd nuttig – zowel voor de lezer als voor de beheerder van de pagina. Met name de eigenaar van de pagina profiteert van het feit dat evergreen content herhaaldelijk bezoekers naar de website trekt en dus traffic genereert. Daarom kan evergreen content ook bewust in een contentstrategie worden ingezet.

 

Evergreen content: uitgebreide samenvatting

 

Als het op SEO en online marketing aankomt, geldt meestal de stelregel: verse content levert nieuwe kliks op. Evergreen content vormt daarop echter de uitzondering. Deze content, die zijn thematische relevantie niet verliest, kan een stabiel ‘basiskader’ creëren dat op betrouwbare wijze voor blijvende traffic naar de website zorgt. Vanuit een bezoek aan de evergreen content komen bezoekers dan idealiter op andere, actuele pagina’s terecht waar ze bijvoorbeeld iets bestellen. Het grote voordeel van tijdloze content is dat deze relevant blijft voor zoekmachines, ongeacht trends of de huidige modes. Zo kan dit type content op betrouwbare manier zorgen voor een goede positie in de ranking op de zoekresultatenpagina’s.

Goede voorbeelden van evergreen content zijn:

 

  • Handleidingen en tutorials
  • How-to’s
  • FAQ’s
  • Encyclopedieën
  • Interviews
  • Testimonials/productrecensies

 

Uit deze kleine selectie kun je al opmaken waar het bij evergreen content om gaat: het betreft vaak algemene vragen over het onderwerp die elke beginner of professional stelt en blijft dus altijd actueel.

 

Hoe vind je de juiste onderwerpen voor evergreen content?

 

Aangezien evergreen content over een zeer lange periode relevant moet blijven voor het betreffende onderwerp, is niet elke vraag of topic er geschikt voor. Zo zou een artikel over ‘de tien beste bioscoopfilms van 2019’ geen goede kandidaat zijn voor evergreen content, omdat het snel gedateerd raakt. Als de tekst daarentegen deel zou uitmaken van een reeks waarin de beste tien films van elk jaar sinds 1980 worden opgesomd, zou het een ander verhaal worden.

Daarom is het zaak om niet altijd de content van een bepaalde pagina los van de rest te beschouwen. Onder bepaalde omstandigheden is een compilatie van verschillende bijdragen namelijk uitstekend geschikt als basis voor evergreen content.

Naast tijdloosheid en relevantie speelt ook de doelgroep een doorslaggevende rol bij evergreen content. Immers, content wordt niet automatisch ‘evergreen’ alleen omdat het niet ‘van nu’ is. Evergreen content moet bezoekers naar de site trekken, en dat doet het alleen als de thematische oriëntatie aansluit bij de doelgroep van de website. Een reeks over de beste films van elk jaar heeft de potentie om evergreen content te worden. Maar diezelfde reeks zal waarschijnlijk niet op de pagina van een cosmeticawinkel verschijnen, omdat hij daar niet thuishoort en nauwelijks verkeer zal genereren.

Exacte kennis over de interesses van de doelgroep is dus onmisbaar als je effectieve evergreen content wilt produceren. Het is ook belangrijk dat het onderwerp van het artikel niet te breed is en dat het voldoende diepgaand wordt behandeld. Content die veel verschillende onderwerpen aanstipt zonder de diepte in te gaan, maakt doorgaans weinig kans om evergreen te worden.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat evergreen content ook unique content moet zijn. Maar voor de volledigheid vermelden we het toch nog een keer. Het basisformat echter speelt slechts een ondergeschikte rol: naast teksten kun je ook video’s en zelfs beeldverzamelingen als evergreen content gebruiken.

 

Hoe moet evergreen content eruit zien?

 

Zodra je een geschikt onderwerp hebt gevonden, kun je het materiaal voor de evergreen content creëren. Welke vorm je kiest is natuurlijk een kwestie van voorkeur, maar het hangt ook af van het onderwerp. Als je bijvoorbeeld tips wilt geven over het leggen van een laminaatvloer, is een handleiding of een how-to video bijzonder geschikt. Voor ‘de belangrijkste zaken om te weten als je de USA binnenkomt’ zou echter een FAQ beter geschikt zijn.

Bovendien dien je van meet af aan te beslissen of – en zo ja, hoe vaak – de inhoud zal worden bijgewerkt. Het punt is dat slechts weinig artikelen werkelijk tijdloos zijn, ofwel áltijd actueel blijven. Bovendien beoordeelt Google bij het samenstellen van de zoekresultaten de publicatiedatum van de content; recentere bijdragen krijgen een betere rating en belanden daarom gemakkelijker in de topposities. Daarom zijn er twee benaderingen van evergreen content:

 

  1. Publiceer grotendeels tijdloze content die idealiter jarenlang interessant zal zijn voor de doelgroep. Om de Google ranking te verbeteren, kun je deze content af en toe licht aanpassen.
  2. Gebruik bestaande content die regelmatig wordt geactualiseerd en dus relevant blijft voor het onderwerp. Deze variant is onder andere heel geschikt voor pagina’s met testverslagen over elektrische apparaten. Omdat er op dit gebied voortdurend nieuwe producten op de markt komen, moeten de tests steeds weer worden geactualiseerd, zodat de pagina relevant blijft. In dit geval zou geen enkel verslag evergreen content worden, maar wel de hele database met alle tests. Natuurlijk kun je deze methode ook op kleinere schaal toepassen, bijvoorbeeld door paragrafen aan een pagina toe te voegen.

 

In principe is het updaten van de inhoud niet verplicht bij evergreen content. Maar vooral in sterk concurrerende vakgebieden kan het ‘refeeden’ van de content je helpen om de concurrentie op SERP’s voor te blijven.

 

De voordelen van evergreen content

 

Het is nogal tijdrovend om evergreen content te produceren. Daarom zullen velen zich zeker afvragen of het de hele inspanning wel waard is. Is het niet eenvoudiger om meer traffic te genereren met andere SEO- maatregelen of met advertenties? Het grote voordeel van evergreen content is echter dat het zorgt voor consistent verkeer naar de website – het behandelde onderwerp is altijd relevant en trekt dus altijd bezoekers. Bovendien is de ‘dwell time’ voor dit type content meestal aanzienlijk hoger dan voor andere pagina’s. Als kers op de taart blijkt het bouncepercentage veel lager te zijn voor de gehele website. Evergreen content blijft dus bezoekers aantrekken die lang op de pagina of website blijven – de beste voorwaarde voor conversie!

Bovendien kan de beheerder van de pagina door de evergreen content een goede reputatie opbouwen, hetgeen weer een positief effect heeft op het imago van zijn merk. Gebruikers vertrouwen de uitspraken van de aanbieder en zijn daardoor gemakkelijker voor je te winnen als klant.

 

Conclusie

 

Evergreen content kan een zeer doeltreffend middel zijn om het verkeer naar een website te vergroten en tegelijkertijd de klantenbinding te versterken. De expertise van de beheerder van de website onderscheidt hem ook van de concurrentie en geeft hem een extra concurrentievoordeel. Het is wel belangrijk dat de onderwerpen voor evergreen content zorgvuldig worden geselecteerd en worden afgestemd op de doelgroep van de website. Bovendien is het bij zeer concurrerende onderwerpen nodig om de content regelmatig bij te werken of aan te passen om de relevantie voor zoekmachines te (blijven) verhogen.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!