Skip to main content

Meta-description

Meta-description

Hoe zoek jij online naar informatie of een product? Waarschijnlijk net als 80% van alle internetgebruikers via een gericht zoekwoord. Kom je vervolgens heel snel uit bij de website, blog of het product van je wensen? Grote kans dat daar (onder andere) een goede meta-description achter zit. Wat is een meta-description en hoe schrijf je hem zodat jouw website goed gevonden wordt én bezoekers verleidt om verder te klikken?

Een meta-description zet je in de HTML van je website en beschrijft in het kort (150 tekens) wat je op de betreffende website of pagina kunt aantreffen. Is de meta-description duidelijk en aantrekkelijk geschreven? Dan zullen gebruikers vanzelf verder klikken. Daarom is een goede meta-description zo belangrijk: het lokt net als een uitnodigend (digitaal) uithangbord mensen jouw (online) winkel binnen.

 

Gebruik passende keywords voor je meta-description

In een effectieve meta-description draait alles om de juiste keywords. Het belangrijkste zoekwoord zet je daarom direct in het begin van de meta-description. Weet je niet zo goed met welk keyword je kunt werken? Tools als Ubersuggest of de Keyword Planner van Google helpen je op weg, net als een analyse van de eventuele zoekfuntie op jouw website.

 

Deze formule voor meta-description werkt altijd:

Deze handige formule voor het gebruik van keywords in een meta-description zal je nooit in de steek laten:

Keyword | Alternatief keyword + CTA. Gebruik hierbij maximaal 150 tekens (inclusief spaties)

Een meta-description voor Textbroker ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

Textbroker is marktleider in het schrijven van hoogwaardige unieke content | Laat eenvoudig SEO-teksten schrijven of meld je aan als freelance auteur!

Hierbij is het keyword ‘Textbroker’ en de alternatieven ‘unieke content’, ‘SEO-teksten’ en ‘freelance auteur’.

Deze meta-description beschrijft in exact 150 tekens wat Textbroker is, wat je er kunt vinden en dat je er zowel als klant als auteur terecht kunt. Inclusief een Call To Action.

 

Altijd unique content voor de meta-description

Elke pagina hoort een eigen, unique content meta-description te krijgen. Immers, elke pagina voorziet ook in een eigen aanbod, toon of content. Vul je geen meta-description in (in je HTML), dan toont Google de eerste 150 tekens van de betreffende pagina. Ook geen ramp, mits dat goede content is en alvast de juiste zoekwoorden bevat.

 

De juiste lengte voor je meta-description

Door de jaren heen wilde de lengte voor de perfecte meta-description nog weleens verschillen: van 130 tot 300 tekens en weer terug naar 150. Altijd inclusief spaties, dat wel. Wil je altijd op zeker spelen? Houd dan 150 tekens aan, deze zal Google (op desktop) zeker tonen.

Wie vooral voor mobiel schrijft, doet er goed aan de belangrijkste informatie in de eerste 110 tekens te verwerken. Meta-descriptions kunnen namelijk worden ingekort op je smartphone.

 

Hoe schrijf je een aantrekkelijke meta-description: copywriting

Een ideale meta-description lokt bezoekers moeiteloos verder de website in.

Ze worden verleid door een korte, exacte en catchy beschrijving, die uitnodigt om direct verder te willen lezen.

Zo’n aantrekkelijke meta-description schrijven is soms een waar kunststukje: het vergt niet alleen het gebruik van de juiste keywords, maar ook fantasie (alternatieve keywords!) en het vermogen om het kort te houden. Ook verleidingstechnieken als schaarste, prijs of ‘dramawoorden’ kun je inzetten:

  • Schaarste: de laatste 2, alleen nog vandaag, alleen in jouw buurt
  • Prijs: niet goed geld terug, bewezen de goedkoopste, beste aanbieding
  • ‘Dramawoorden’: het geheim achter, nooit meer, de wraak van…

 

Houd je doelgroep in gedachten

Een meta-description schrijf je natuurlijk voor Google en andere zoekmachines, maar bovenal voor de mensen die ze gebruiken. Je meta beschrijving hoort daarom prettig leesbaar, duidelijk en aansprekend te zijn. Hij moet de nieuwsgierigheid prikkelen (vandaar de mix tussen vertrouwde keywords en prikkelende, onverwachte ‘dramawoorden’).

 

Een Call To Action als activerende afsluiting

Een meta-description leent zich niet alleen uitstekend als samenvatting, maar ook als lokkertje. Sluit hem daarom af met een duidelijke CTA, om bezoekers je website binnen te halen en conversie te stimuleren.

Denk bijvoorbeeld aan het abonneren op een nieuwsbrief, het direct bestellen van een product of het aanvragen van informatie.

 

Het samenspel tussen meta-description en de h1-titel

Bij een goede meta-description weet de gebruiker direct wat er te halen valt en wordt tevens verleid om het ook te halen: hij of zij klikt door naar je pagina.

Een h1 titel werkt vervolgens als smaakversterker in het hele customer journey proces . De h1 titel (kop) bovenaan de pagina is immers het eerste wat je ziet bij binnenkomst op de pagina. Past deze bij de meta-description, klopt het totale plaatje? Dan heb je de bezoekers weer een stukje verder richting conversie geleid.

 

Check je meta-description goed door

In de Google Search Console wordt de optie ‘tonen van zoekresultaten en HTML verbeteringen’ aangeboden. Heb je een fout ontdekt in je meta-description, dan krijg er je er hier verbetertips over.

 

Kijk Google op de vingers

Bekijk zelf ook je website in de Google zoekresultaten. De beste manier om te kijken met de ogen van je (toekomstige) klanten!

Hiertoe zoek je het beste regelmatig naar de keywords die belangrijk zijn voor jouw onderneming en jouw producten of diensten. Bekijk hoe de meta-description oogt, hoe hij overkomt en of je hem wil aanpassen.

Heb je hem eventueel veranderd? Dan kan het even duren voordat Google de nieuwe versie indexeert. Via Google Search Console kun je hem versneld opnieuw laten crawlen en indexeren.

Zelfs een uitstekende meta beschrijving wordt niet altijd één-op-één overgenomen door Google. Daarom is het zaak om regelmatig tijd vrij te maken om je meta’s goed te checken. Want zelfs als jijzelf niets aan de website verandert, kan het zijn dat zoekmachines in de loop der tijd je beschrijvingen aanpassen. Blijf dus goed monitoren en verbeter zo nodig de content of lengte van je meta-description.

 

Zoek ondersteuning bij het schrijven van converterende meta-descriptions

Al met al blijkt het dus niet zo makkelijk om een pakkende meta-description uit je bedrijfsmouw te schudden.

Heb je er weinig ervaring mee of komen je collega’s de tijd tekort, die het nu eenmaal kost om met focus een goede meta omschrijving in elkaar zetten? Dan is het zeker zinvol om hierin professionele ondersteuning te zoeken bij ervaren SEO- copywriters.

Tegenover een interne oplossing heeft dit als voordeel dat professionele auteurs steeds goed op de hoogte blijven van veranderingen en de nieuwste eisen van zoekmachines. Tegelijkertijd brengen ze een ruime ervaring mee, doordat ze al aan verschillende of vergelijkbare projecten hebben gewerkt voor andere opdrachtgevers en klanten.

Is het voor jouw onderneming lastig om effectieve meta-descriptions te schrijven of heb je er eenvoudig geen tijd voor?

 

 

Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.

Direct de juiste auteur vinden


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!