Meta-informatie
Meta-informatie informeert zoekmachines over de inhoud van een website of webpagina. Deze informatie bestaat uit een stukje tekst met daarin meta-tags, oftewel html-instructiecodes. Ze zijn bijvoorbeeld zichtbaar als een webgebruiker via Google een zoekopdracht start. In de lijst met zoekresultaten, de zogenaamde ‘SERP’ (Search Results Pages), worden vervolgens een aantal meta-gegevens van de gevonden webpagina’s getoond. Deze opsommingen, de ‘SERP snippets’, bestaan uit een titel, een link en een korte beschrijving. Dit is exact de inhoud die is opgegeven in de meta-data.
Meta-gegevens belangrijk voor SEO
Meta-informatie geeft webcrawlers van zoekmachines nadere informatie en instructies over de betreffende webpagina. De gegevens die binnen de html-codes staan gemarkeerd, worden in een paar seconden op inhoud en relevantie geanalyseerd, gewaardeerd en vervolgens gerankt binnen de zoekresultaten. Om hoog op deze ranglijst te komen, is het van belang om de content van deze tags optimaal te structureren. Meta-data vormen daarom een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Visitekaartje van een landingspagina
Omdat zoekalgoritmes steeds slimmer en verfijnder worden, is het voor webexperts niet helemaal duidelijk in welke mate zoekmachines bij de ranking uitgaan van de meta-description. Wel is bewezen dat een goede en wervende meta-titel en meta-omschrijving in de SERP snippet webgebruikers aanspreekt en uitnodigt tot verdere raadpleging van de inhoud. En hoe vaker een website of webpagina wordt bezocht door unieke bezoekers, hoe beter de pagina scoort binnen Google. Op die manier kan de meta-informatie ook indirect leiden tot hogere rankings en conversies.
Meta-titel en meta-omschrijving
Zoekmachines zoals Google nemen de meta-informatie in het geheel over in de resultatenpagina. Omdat deze gegevens het visitekaartje van de website zijn, is het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden. De basis van de meta-data wordt gevormd door de meta-titel en de meta-omschrijving. Deze meta-tags worden meestal direct in de html-codering van een webpagina verwerkt. Of ze worden via een content management systeem (CMS) apart aan pagina’s toegekend.
- Meta-titel
De meta-titel geeft kort aan waar de webpagina over gaat. Meestal staat de naam van het bedrijf of de winkel er ook in vermeld. Deze titel staat altijd als eerste (in blauw) op de pagina met zoekresultaten.
- Meta-omschrijving
De titel wordt gevolgd door de meta-omschrijving. Hierin wordt kort de inhoud van de pagina weergegeven. Het heeft de functie van een korte pagina-preview binnen de zoekresultaten.
Andere meta-data
Meestal worden er ook nog andere tags gebruikt voor verdere optimalisatie. Deze zijn niet zichtbaar voor de webgebruiker, maar ze geven zoekmachines achter de schermen extra informatie en instructies. Zo specificeren robots meta-tags welke inhoud zoekmachines wel of niet moeten meenemen in hun analyse van de pagina.
De instructie nofollow geeft dan weer aan dat de crawler de weblinks op de pagina niet moet nalopen en pageranken. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij reacties op blogs, zodat eventuele links naar personen die een reactie geven niet worden gevolgd.
Een noindex’-tag vertelt de crawler dat de pagina niet in de resultatenindex moet worden opgenomen. Deze pagina komt dan niet meer voor in de zoekresultaten. Het wordt vaak toegepast bij test-webpagina’s of categoriepagina’s waarin duplicate content kan staan.
Een andere functie heeft de hreflang-tag. Deze geeft de zoekmachine een seintje dat er verschillende taal- of landversies van de website zijn. Bijvoorbeeld een Nederlandse en een Belgische variant van de content. Of een Engelse versie voor de Britse markt en een Engelse versie voor de Amerikaanse markt.
Tips voor het schrijven van de meta-titel
- De titel mag niet meer dan 512 pixels omvatten. Dat betekent dat deze inclusief spaties maximaal 65 tekens lang mag zijn.
- Voor weergave op mobiele apparaten is zelfs minder gewenst, dan is het maximaal 50 tot 60 tekens.
- De meta-titel moet zo beknopt en betekenisvol mogelijk zijn.
- De titel moet het belangrijkste keyword van de pagina bevatten. Op die manier kan Google de relevantie van de pagina bepalen.
- De meest relevante informatie komt vooraan te staan.
- De afzender (naam van het bedrijf) staat achteraan, bijvoorbeeld voorafgegaan door een ‘|’.
- De informatie binnen de titel moet de lezer nieuwsgierig maken.
Optimaliseren van de meta-omschrijving
Op basis van de meta-omschrijving zal de lezer besluiten een pagina wel of niet aan te klikken. Hoe beter de aangeboden informatie aansluit op de zoekvraag, hoe groter de kans op een vervolgactie is. Als de meta-omschrijving volgens Google ontbreekt of onvolledig is, of ongepast of slecht geschreven is, dan zal er automatisch een ander stuk tekst van de webpagina worden getoond. Omdat webbouwers daar geen invloed op hebben, is het dus belangrijk altijd een goede meta-omschrijving te schrijven. Vereisten zijn:
- De tekst mag maximaal 165 tekens bevatten, inclusief spaties. Dat staat gelijk aan een breedte van 920 pixels. Vermijd een te lange meta-omschrijving, want deze wordt anders midden in een zin afgebroken.
- De content moet relevant en betekenisvol zijn voor de lezer.
- De belangrijkste keywords of synoniemen daarvan staan het best vooraan.
- De informatie moet niet alleen interessant, maar ook wervend zijn. Zorg dus voor content die uitnodigt en nieuwsgierig maakt.
- De omschrijving moet antwoord geven op de zoekvraag.
- Om op te vallen tussen de andere zoekresultaten is het mogelijk symbolen zoals vinkjes en hartjes te gebruiken.
Verdere aanwijzingen voor meta-data
Stem de meta-data af op het doel van de webpagina waar het naar verwijst. Gaat het om een informatieve website waarin uitleg wordt gegeven over een bepaald begrip of onderwerp, omschrijf de definitie dan al in beknopte zin in de meta-omschrijving. Betreft het een landingspagina van een webwinkel, dan zijn call-to-actions zinvol om op te nemen.
Verder moet de pagina waarnaar de SERP-snippet verwijst uiteraard wel leveren wat de informatie in de meta-description belooft. Krijgt de lezer niet wat hij verwacht, dan zal deze de pagina snel weer verlaten, wat uiteindelijk een negatieve impact heeft op de ranking binnen Google.
Conclusie
Het schrijven van meta-informatie, zoals de meta-titel en meta-omschrijving, is onlosmakelijk verbonden met het samenstellen van goede webcontent. Hoe beter deze content is geoptimaliseerd, hoe groter de kans dat de pagina goed scoort binnen de ranglijsten van internet zoekmachines. Duidelijke, relevante en wervende tags weten ook beter op te vallen tussen andere zoekresultaten.
Net als met een webtekst is het wel belangrijk om de inhoud van deze meta-gegevens uniek te maken. Handige online tools, zoals de Sistrix SERP Snippet Generator, kunnen daarbij helpen. Niet alleen brengen ze meteen het aantal gebruikte tekens in beeld, ze tonen ook een handige ‘live’ preview van de samengestelde SERP-snippet.