Skip to main content

Best Practice: 2 ½ contentmarketingideeën, deel 1

In onze serie “Best Practice: 2 ½ contentmarketingideeën” presenteren wij de komende weken meerdere voorbeelden van uitstekende contentmarketing. We zullen hierbij de campagnes van zowel kleine als middelgrote en grote bedrijven bespreken, waarbij vooral de intentie en doelen centraal zullen staan. Daarnaast geven we aan de hand van het voorbeeld praktische tips die u kunt toepassen binnen uw bedrijf.

Happy-Coke, P&G-experts en videowafels

In onze serie “Best Practice: 2 ½ contentmarketingideeën” presenteren wij de komende weken meerdere voorbeelden van uitstekende contentmarketing. We zullen hierbij de campagnes van zowel kleine als middelgrote en grote bedrijven bespreken, waarbij vooral de intentie en doelen centraal zullen staan. Daarnaast geven we aan de hand van het voorbeeld praktische tips die u kunt toepassen binnen uw bedrijf. Dit eerste deel van de serie bespreekt de kleinere site van Procter & Gamble, evenals de opvallende strategie van een wafelwinkel in Pittsburg. We beginnen echter met een gigant op het gebied van contentmarketing: Coca-Cola.

Nieuwe uitgave van Coca-Cola

Coca-Cola is een van de bekendste en succesvolste bedrijven ter wereld. In 2012 investeerde het bedrijf rond 4,2 miljard euro in reclame en marketing, waarvan een groot deel werd ingezet voor contentmarketing. Niet geheel verassend bleek hierbij dat Coca-Cola een ware meester op het gebied van contentmarketing is. Zo was op de Duitse website van het bedrijf lange tijd het online magazine Journey te lezen, waarop zowel vaste auteurs als gastschrijvers artikelen publiceerden over het bedrijf, de samenleving, lifestyle en entertainment. Met behulp van zowel kleine als grote promoacties en events genereerde het frisdrankenmerk bekendheid voor het magazine – en daarmee voor het bedrijf zelf.

Het contentmarketingidee: een feel-goodwereld

De recente marketingcampagnes van Coca-Cola laten zich het beste met de term “happiness” samenvatten. Het doel van vrijwel de hele marketingstrategie van het merk is dan ook de consument een gevoel van geluk te geven. Daaraan dragen ook de door Coca-Cola gepubliceerde artikelen van deskundigen bij met betrekking tot gezondheid, voeding en sport, evenals de persoonlijke verhalen van consumenten. Ze beschrijven hoe geluk binnen handbereik ligt – en hoe dit kan worden gedeeld met anderen.

Op dit idee speelde Coca-Cola handig in door de campagne “Drink een Cola met…” te beginnen, waarbij namen en herkenbare begrippen op flessen en blikjes gedrukt werden. Zo kon Coca-Cola door de consument worden gedeeld, met als doel zowel uzelf als een ander blij te maken. Daarnaast bedacht het bedrijf een automaat waarmee met behulp van een zoen twee gratis blikjes Coca-Cola konden worden verkregen, evenals automaten die cadeaus gaven bij het kopen van een frisdrank. Recent heeft het bedrijf een kantorenpark omgetoverd in een jungle door grasmatten te leggen, bomen te plaatsen met cadeaus erin, en mensen aan te moedigen te relaxen in de kunstmatige weide. De bezoekers konden daarbij gratis cola krijgen door voor een automaat hun schoenen uit te trekken.

Alle onderdelen van de campagne werden vakkundig uitgedacht, maar ook gepubliceerd in video’s, foto’s en artikelen. Op deze manier probeerde Coca-Cola zo veel mogelijk mensen te raken en in contact te brengen met het merk, met als prettige bijkomstigheid dat het bedrijf daaruit goede en nuttige content verkreeg.

Wat u kunt leren van deze campagne

Alle onderdelen van de campagne staan in het teken van het overbrengen van geluk. Het idee dat Coca-Cola voor blijdschap zorgt, zal meer en meer door de consument met het bedrijf in verband worden gebracht.

Ook voor uw bedrijf is het van belang na te denken over de vraag hoe u uw klanten in de watten kunt leggen, zelfs wanneer dit niet direct een positieve impact op uw omzet zal hebben. Uw klant moet uw bedrijf verbinden aan positieve emoties en een ‘feel-goodcampagne’ is daar bij uitstek geschikt voor. Wellicht kunt u voor uw klanten een interessant, maar ook creatief evenement organiseren, dat in beeld en schrift gepubliceerd wordt op uw eigen bedrijfsblog. Het is een win-winsituatie: uw klanten zijn tevreden, u wordt gezien als een weldoener en verkrijgt op deze manier bovendien goede content voor uw blog.

De reclame van Procter & Gamble

Hoewel het zo is dat Procter & Gamble recentelijk verschillende bezuinigingsmaatregelen heeft getroffen, zal het marketingbudget van het bedrijf (2012: 9,3 miljard dollar) menig ander bedrijf jaloers maken. Het is bekend dat P&G altijd grote waarde heeft gehecht aan goede marketing en het bedrijf laat de laatste jaren zien ook interesse te hebben in contentmarketing, wat onder andere blijkt uit de scherpe verhoging van het onlinemarketingbudget.

Het contentmarketingidee: met microsites de doelgroep bereiken

Een van de strategieën van Procter & Gamble voor het bereiken van de doelgroep is het gebruik van kleine informatieve websites over zeer specifieke onderwerpen. In dit kader heeft het bedrijf microsites als beinggirl.com en homemadesimple.com in het leven geroepen. Deze twee websites zijn gericht op de problemen van een specifieke doelgroep en bieden oplossingen voor de problemen van deze groep. Deskundigen geven bovendien tips, trucs en suggesties, en de gebruiker kan niet alleen informatie tot zich nemen, maar ook deelnemen aan discussies en zodoende hulp bieden aan anderen. Uiteraard zijn de producten van P&G vaak inzetbaar bij het oplossen van de problemen, en dat is de reden waarom het bedrijf de websites heeft opgezet. Bij tips voor een mottenvrije kledingkast wordt dus verwezen naar de drogerdoekjes van het eigen merk, evenals de luchtverfrisser van het merk voor in het meubelstuk.

Wat u kunt leren van deze campagne

Procter & Gamble probeert met de microsites de doelgroep van het bedrijf tevreden te houden. Het bedrijf treedt op de voorgrond als probleemoplosser, hulp en vriend en voorziet de gebruiker van waardevolle informatie. De websites zorgen ervoor dat de producten van het bedrijf, evenals het bedrijf zelf, worden geassocieerd met positieve emoties.

Ook u kunt hoogwaardige content schrijven en aanbieden. Overweeg daarbij om handige video’s en nuttige afbeeldingen te ontwerpen en te plaatsen. Houd hierbij in het achterhoofd dat alle content die uw klant helpt het vertrouwen in uw bedrijf versterkt. Bundel vervolgens content met hetzelfde thema op een passend kanaal. Een microwebsite biedt hierbij enkele voordelen: het is een losstaande website die zijn eigen bezoekers trekt en kan bovendien een geheel eigen ontwerp hebben, onafhankelijk van de huisstijl van uw bedrijf. Dit biedt uw bedrijf de mogelijkheid nieuwe doelgroepen te bereiken, die voorheen niet bij uw bedrijf uitgekomen waren.

Een microsite heeft daarnaast meer mogelijkheden dan een weblog op uw reeds bestaande bedrijfssite, omdat het eigenlijk een website op zichzelf is. Het geeft u de mogelijkheid meerdere soorten inhoud en interactie aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een quiz of een forum. Een microsite waarop gericht één onderwerp wordt behandeld, kunt u zeer precies afstemmen op de doelgroep.

Denk eraan uw bezoekers te betrekken, bijvoorbeeld met games, prijsvragen en een forum. Op deze manier versterkt u de affiniteit met uw merk.

Wafels met video

Hoe promoot men een wafelwinkel? Precies, met een videostream. Hoewel het van oorsprong een kunstproject was, kunnen we veel leren van de contentmarketing van een kleine winkel uit Pittsburgh. Professor Jon Rubin van Carnegie Mellon University begon het project in 2008, maar moest het helaas in 2012 stopzetten. In die 4 jaar tijd kreeg hij echter een hoop fans.

Het principe was simpel: vanuit een Amerikaanse wafelwinkel werd, naast het hebben van een normale winkel, een talkshow online uitgezonden, waarin de bezoekers van de winkel hun zegje konden doen. De show werd opgenomen en live uitgezonden op het internet en kreeg steeds meer volgers, zowel op internet als offline. De show verzamelde ruim 3700 Facebook- en 3000 Twittervolgers.

Wat u kunt leren van deze campagne

Of het nu een kunstproject is of niet; goede, relevante en interessante content zorgt voor meer succes. Dit is ook het geval wanneer het project in eerste instantie niet veel te maken heeft met het bedrijf zelf. Wees creatief, probeer origineel te zijn en wees niet bang iets nieuws te proberen. De wafelwinkel met een talkshow is hier een perfect voorbeeld van.


Vergelijkbare bijdrages


Reacties

26387 22. maart 2015 - 18:44

Grappige van Cocal Cola is dat er mensen zijn die denken dat Kerstmis is uitgevonden door hun. Zo sterk zijn de reclames van Coca Cola.

Tekst-Vertaler.nl

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!