Skip to main content

Hoe vermijd je clichés in je teksten?

laptop with a colorful create button on the keyboard.

Waar clichés vroeger een vertrouwde of zelfs betrouwbare indruk achterlieten, komt zo’n platgereden pad nu slechts irritant en lachwekkend over. Gemeenplaatsen, afgesleten uitdrukkingen of vergelijkingen kun je dus beter vermijden in je teksten. Maar wat is een cliché eigenlijk en hoe vermijd je ze het beste?

Wat is een cliché?

Een cliché is niets anders dan een uitdrukking die ooit waarde had, maar door veelvuldig gebruik afgesleten en allesbehalve origineel overkomt. We gebruiken elke dag wel een paar van dit soort gemeenplaatsen. Daar is niets mis mee, zolang je dat maar niet al te vaak doet. Vooral niet in je content.

Voorbeelden clichés

Clichés zijn niet altijd makkelijk te vermijden. Dat komt omdat we aan bepaalde zegswijzen gewend zijn en het prettig vinden om in herkenbare termen te spreken.
Wat zijn voorbeelden van veelgebruikte clichés?

  • ‘In de pen klimmen’ om je mening te geven
  • Een bijzonder moment ‘op de gevoelige plaat’ vastleggen
  • ‘Bij ons staan kwaliteit en service zeer hoog in het vaandel'(bedrijven)

Nog meer gemeenplaatsen in de dagelijkse omgang met anderen:

  • ‘Ik wil me er niet mee bemoeien maar’….. (vervolgens komt de ongezouten mening)
  • ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ (waarom?)
  • ‘Hij is zo lekker gewoon gebleven’ (waardering voor beroemde mensen die zich toegankelijk gedragen)
  • ‘Ik heb niks tegen die mensen, maar…” (steevast gevolgd door negatieve opmerking)
  • ‘Kon je het een beetje vinden?’ (‘ijsbreker’ bij sollicitatiegesprekken en dates)
  • ‘Met alle respect, maar…'(afbrander volgt)

Hoe vermijd je platgetreden uitdrukkingen?

In je geschreven communicatie hoef je echt niet elke gemeenplaats links te laten liggen. Maar het is goed om je bewust te zijn van clichématig taalgebruik. Je teksten worden een stuk interessanter van een persoonlijk ontwikkelde taalmodus. Daarnaast doet het vermijden van clichés wonderen voor unique content.

2 makkelijke tips om niet in de val van algemeenheden te trappen:

1. Gebruik veel synoniemen. Op die manier breek je automatisch een nietszeggende platitude open. Daarnaast daagt een synoniem je uit om je zin anders vorm te geven dan bij een cliché.
2. Duik diep in je creativiteit. Wat roept een bepaalde uitdrukking bij je op? Kan het ook anders onder woorden worden gebracht? Gebruik gerust je eigen leven als inspiratiebron!

Over onze auteur

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.
Do you know what content you need – and still looking for the right author?Register now for free

geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!