Skip to main content

Teksten voor het web: zo werkt het

Teksten die specifiek voor het internet geschreven worden, onderscheiden zich namelijk zowel qua inhoud als structuur beduidend van gedrukte varianten. Met onze tips zullen jouw webteksten echter zeker een succes worden!

Heb je reeds enkele artikelen voor bijvoorbeeld een krant geschreven? Of heeft je scriptie een interesse in schrijven in je aangewakkerd? Voor je begint met het maken van webteksten is het belangrijk je te verdiepen in deze tekstsoort. Teksten die specifiek voor het internet geschreven worden, onderscheiden zich namelijk zowel qua inhoud als structuur beduidend van gedrukte varianten. Met onze tips zullen jouw webteksten echter zeker een succes worden!

Het belangrijkste is… het begin!

Goede verhalende teksten hebben spanningsbogen nodig. Op het internet is deze lineaire opbouw echter zelden gewenst. Wanneer pas later in de teksten belangrijke informatie wordt gegeven, heb je beslist reeds enkele lezers verloren. Op internet worden teksten simpelweg zelden geheel en woord voor woord gelezen. Daarentegen is het veel waarschijnlijker dat een tekst wordt gescand. Daarbij letten sommige lezers op belangrijke zinnetjes en zinsdelen, terwijl andere lezers letten op titels, tussenkopjes, dikgedrukte woorden en links.

Steeds meer content wordt gelezen op de kleinere beeldschermen van een smartphone of een tablet. Dat daarbij de concentratie van de lezer nog geringer is, is natuurlijk logisch. Een goede copywriter kent daarom het gedrag van zijn of haar lezers, en maakt daar gebruik van: vermeld belangrijke aspecten al aan het begin van een tekst. Details volgen later. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? Waarom? De eerste zinnen van je webtekst geven antwoord op deze vragen.

Blijf up-to-date

Op internet geldt meer dan ooit tevoren: oude informatie is waardeloze informatie. Webmasters hebben de mogelijkheid met een enkele druk op de knop informatie bij te werken en te delen. Inhoud die niet up-to-date is, getuigt van onprofessionaliteit en schrikt de lezer af – het bezoeken van de website van een concurrent heeft in zulke gevallen slechts een muisklik nodig.

Met vernieuwende teksten overtuig je echter niet alleen je lezer. Sinds 2011 ‘belonen’ zoekmachines als Google websites die regelmatig vernieuwd worden. Ter illustratie, zoekmachines gaan er simpelweg van uit dat een warentest van een dag geleden relevanter is dan een warentest met betrekking tot dezelfde productcategorie van een jaar geleden. Om deze reden verschijnen nieuwe artikelen in de regel hoger in de zoekresultaten dan oudere content.

Houd het kort

Soms is het beter niet te veel details en uitgebreide verklaringen te geven. Schrijf bondig en to the point. Zelfs complexe onderwerpen kunnen binnen webteksten het beste worden gecommuniceerd met korte zinnen. Bedenk dat lezers ook bij zinnen die over meerdere regels lopen snel interesse verliezen. Zinnen van maximaal 20 woorden zijn om deze reden ideaal. Houd je daarnaast aan de gouden regel zinnen te beperken tot één onderwerp. Zo worden ze automatisch korter.

Overigens is het belangrijk de alinea-indeling niet uit het oog te verliezen. Bedenk welke rol de alinea’s spelen binnen de tekst en zorg dat alle onderwerpen voldoende aan bod komen. Grote blokken tekst schrikken daarbij af. Houd als vuistregel vijf tot zeven zinnen per alinea aan.

Een tekst met structuur: HTML zorgt voor overzichtelijkheid

Om je lezer te helpen bij het scannen van de tekst is het handig artikelen van een opmaak te voorzien die belangrijke elementen benadrukt. Op deze manier wordt er optisch een focus gelegd op de kernpunten van de tekst. HTML maakt het je hierbij gemakkelijk:

  • Gebruik tussenkopjes van verschillende groottes, om zo te laten zien welke paragrafen belangrijker zijn. Hiervoor kunnen de zogenaamde h-tags gebruikt worden.
  • Leg een nadruk op woorden en zinsdelen door ze dikgedrukt of cursief te maken. Hiervoor dienen de strong- en i-tags gebruikt te worden. Het onderstrepen van tekst is overigens niet aan te raden, omdat ook links automatisch onderstreept worden.
  • Zet bulletpoints (ul- en li-tags), opsommingen (ol- en li-tags) en tabellen (table-tag) in om grotere hoeveelheden informatie samen te vatten.

Heb je nog hulp nodig bij het gebruik van HTML-tags? Lees dan onze tutorial met meer uitleg.

Blijf positief

Ook binnen de opdrachten op Textbroker wordt vaak gevraagd een positieve toon te gebruiken. Hoewel dit wellicht in eerste instantie een beperking lijkt, helpt een positieve formulering bij het correct presenteren van een tekst. Gebruik je veel negatieve woorden, dan bestaat het risico dat een lezer bij het scannen van de tekst precies deze formuleringen opvalt. Een voorbeeld illustreert gemakkelijk waarom een positieve nadruk beter werkt: De zin “volpension is niet bij de prijs inbegrepen” leest simpelweg minder prettig dan “volpension kan indien gewenst worden bijgeboekt”.

Maak betekenisvolle links

In sommige gevallen is het beter om niet meteen alle details aan te stippen. Vooral bij artikelen die een samenvatting of overzicht presenteren, is het vaak zinvoller niet te veel in de diepte te gaan. Een goede optie is dan het gebruik van hyperlinks, waarmee de lezer gemakkelijk meer informatie kan vinden over een onderwerp. Zo vergroot je het informatiegehalte van je tekst, zonder daarbij de tekst langer te maken. Is het belangrijk dat een bepaalde link vaker wordt aangeklikt, plaats deze dan aan het begin van de tekst.

We zijn ervan overtuigd dat het opvolgen van bovenstaande tips leidt tot het schrijven van goede webteksten. Vergeet niet te letten op de wensen van de klant, omdat deze altijd voorrang hebben. Ook het nauwkeurig formuleren van zinnen, een goed interpunctiegebruik en het besteden van aandacht aan structuur en opmaak blijven extreem belangrijk bij het schrijven van webteksten. Verlies dat nooit uit het oog.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!