Skip to main content

Tips om leads met content te genereren

Leadgeneratie staat in het teken van in contact komen met potentiële klanten. In principe is een lead een eerste stap naar een uiteindelijke verkoop. Zo kunnen de contactgegevens van de klant worden verzameld, waardoor het mogelijk is om hem of haar direct te benaderen. Tegenwoordig vindt leadgeneratie vooral online plaats, maar er zijn ook andere vormen om in contact te komen met klanten, bijvoorbeeld reclames, beurzen en folders. In principe is leadgeneratie een methode om normale websitebezoekers te scheiden van klanten met echte interesse in een bepaald product of een dienst.

leads genereren

Wat is leadgeneratie?

In de online wereld draait leadgeneratie vooral om het omzetten van bezoekers naar klanten. Wanneer de website van een bedrijf wordt bezocht, is de volgende stap om de potentiële klant over te halen om zijn gegevens (meestal een e-mailadres) achter te laten. Wanneer dat lukt, is er sprake van leads genereren. Deze leads kunnen vervolgens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief of om de klant een persoonlijk aanbod te doen. Het doel van een website is om zoveel mogelijk leads te genereren, aangezien een grotere hoeveelheid leads vaak leidt tot meer klanten.

Leads met content genereren: zes tips

Goede content maakt leads genereren een stuk eenvoudiger. Potentiële klanten reageren namelijk op een sterke inhoud, vooral wanneer de content hen op de juiste manier aanspreekt. Leads met content genereren vraagt wel om de juiste kennis. Met deze zes tips wordt leads genereren iets eenvoudiger.

Bepaal de doelgroep

Vrijwel geen enkel onderdeel in leadgeneratie is zo belangrijk als het bepalen van de doelgroep. Door te weten wie de potentiële klanten zijn, kan de content worden aangepast aan hun interesses en vragen. Daarom is het verstandig om een profielschets te maken van de doelgroep. Hoe gedetailleerder dit profiel is, des te makkelijker het wordt om leads te genereren.

Deze schets kan worden gemaakt aan de hand van klantervaringen. Met behulp van een simpele survey kunnen klanten aangeven hoe ze op de website zijn terechtgekomen, wat ze de kwaliteiten van het bedrijf vinden en wat de doorslag gaf om klant te worden.

Geef de klant iets cadeau

Een van de meest effectieve manieren van leads genereren is door de potentiële klant iets gratis aan te bieden. Dit kan allerlei verschillende vormen aannemen. Zo hoort een gratis informatiepakket bij de mogelijkheden, maar een proefperiode voor een product kan ook worden aangeboden. Het enige wat de klant daarvoor hoeft te doen, is een e-mailadres achterlaten. Bij deze vorm van leads genereren is er duidelijk sprake van een wisselwerking. De klant krijgt een nuttig cadeau, terwijl het bedrijf een waardevolle lead heeft gegenereerd.

geschenk voor klanten

Creëer verschillende landingspagina’s voor verschillende groepen

Met behulp van een profielschets is het mogelijk om een op maat gemaakte website te maken voor de gewenste doelgroep. Toch is niet iedere klant hetzelfde. Zo kan de ene klant vooral op zoek zijn naar informatie, terwijl de andere klant juist van plan is om een aankoop te doen. Voor de beste leadgeneratie is het de moeite waard om verschillende landingspagina’s en content voor deze klanten te maken. Zo kan de ene klant een gratis informatiebrochure worden aangeboden in ruil voor een e-mailadres, terwijl de andere klant gevraagd kan worden om contact op te nemen om een aankoop te doen.

Hoe kunnen de intenties van de klant bepaald worden? Google kan hierbij helpen. Klanten die willen kopen gebruiken vaak andere zoektermen dan klanten die op zoek zijn naar specifieke informatie. Link deze klanten naar twee verschillende landingspagina’s om hen te geven wat ze zoeken. Leads met content genereren draait namelijk om de inhoud. Wanneer de inhoud de klant aanspreekt, wordt leads genereren een stuk eenvoudiger.

Maak gebruik van alle mogelijke data

Alle informatie die een bedrijf over een klant kan krijgen, is waardevol. Het voordeel van een website is dat het ontzettend eenvoudig is om relevante informatie te verzamelen. Zo kan met behulp van Google Analytics worden bepaald welke pagina’s het meeste worden bezocht, hoe de bezoeker de website gebruikt en welke pagina’s de meeste leads genereren. Hiermee is het mogelijk om heel concreet te zien waar potentiële klanten positief op reageren en welke pagina’s hun interesse wekken. Met behulp van deze informatie kan de content langzaam maar zeker bijgesteld worden voor een nog betere leadgeneratie.

Laat de bezoeker actie ondernemen

Sommige websites kiezen ervoor om een groot contactformulier te gebruiken voor het genereren van leads. Het nadeel van deze methode is dat contactformulieren een passieve functie hebben op een website. Vaak staan ze onderaan een pagina of in de sidebar, terwijl een bezoeker de informatie op de website doorzoekt. De stap om het contactformulier daadwerkelijk in te vullen, is in deze instanties te groot.

Een manier om dit probleem aan te pakken, is door het contactformulier te verstoppen. Plaats bijvoorbeeld een knop in of na de call to action. Wanneer de bezoeker op deze knop drukt, verschijnt het contactformulier. Op dat moment heeft een potentiële klant al actie ondernomen. Zo wordt de stap kleiner om daadwerkelijk informatie achter te laten. In principe maakt de klant in deze situatie eerst al een kleine commitment, waarna het vervolgens makkelijker is om contactgegevens achter te laten.

call to action

Bepaal het doel van leads genereren

Leads genereren kan op talloze manieren, maar hoe worden de gegevens van potentiële klanten vervolgens gebruikt? Bij leadgeneratie is het belangrijk om het doel voor ogen te houden. Zo is het mogelijk om e-mailadressen te gebruiken om regelmatig een nieuwsbrief te sturen. Via deze weg blijven potentiële klanten op de hoogte van het laatste nieuws en blijft een bedrijf altijd op de radar. Het is daarnaast ook mogelijk om de leads te gebruiken om een individueel aanbod te sturen. Deze methode is vaak wat concreter, aangezien de klant persoonlijk voordeel ervaart.

Creëer krachtige content

De content op een website moet niet alleen gepersonaliseerd zijn en de bezoeker op de juiste manier aanspreken, maar ook een krachtige inhoud hebben. Dit kan verschillende dingen betekenen. Zo is het waardevol om nuttige informatie te delen op een begrijpelijke manier. Dit verlengt de leestijd en zorgt ervoor dat bezoekers begrijpen wat een bedrijf te bieden heeft. Daarnaast moet de content activeren. Dat betekent dat een goede call-to-action essentieel is en dat de bezoeker enthousiast wordt gemaakt om verdere stappen te ondernemen. Des te duidelijker en overzichtelijker de content is, des te beter de bezoeker weet waarom het voordelig is om contactgegevens achter te laten.

Conclusie

Op het gebied van leads genereren is er geen enkel woord zo belangrijk als “contact”. De content op een website moet ervoor zorgen dat er een goed contact ontstaat tussen het bedrijf en de bezoeker. Dit kan bereikt worden met krachtige content die is aangepast aan de bezoeker. Vervolgens moeten potentiële klant worden overgehaald om hun contactgegevens achter te laten. Gratis producten en extra informatie kunnen daarbij helpen. Wanneer de gegevens eenmaal zijn achtergelaten, is het tijd voor de laatste stap. De klant kan op verschillende manieren benaderd worden om een lead uiteindelijk om te zetten in een sale. Door altijd in contact te staan met de bezoeker, is leadgeneratie een fluitje van een cent.

Hebt u goede content nodig om meer leads te genereren?

Nu gratis aanmelden


Reacties

Marco 8. februari 2021 - 12:53

Hai Emile,

Mooi artikel. ik geloof zelf ook heilig in content marketing om online leads te genereren. Wanneer je website echt in een conversiegericht perspectief is geplaatst, kunnen bezoekers zich langzaam opwarmen. Zelf merk ik dat vooral een stukje positionering bijvoorbeeld in de website header, promotieblokken en in de gewone content erg belangrijk zijn. In de vorm van USP’s, doelgroepen en slogan. Weten waar je bent is een hele belangrijke.

succes,
Groetjes, Marco

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!