Beginnen bij Textbroker: dit heb je nodig
Welkom bij Textbroker, hét internationale platform voor auteurs en tekstschrijvers! Ben je pas begonnen bij Textbroker of wil jij je graag aanmelden om mooie content te maken? We helpen je graag op weg met een paar praktische tips om plezierig van start te gaan als auteur bij Textbroker. Dit heb je nodig:
De aanmeldtekst
Graag ontvangen we van elke aspirant auteur op Textbroker een aanmeldtekst. Dat mag van alles zijn: een kort verhaal, een situatiebeschrijving, de eerste alinea van een blog of iets wat indruk op jou heeft gemaakt. Ga er rustig voor zitten, laat je schrijftalent stromen en schrijf content waar jij zelf blij van wordt. Zo krijgt Textbroker een goede indruk van jouw schrijfstijl en talenten. De aanmeldtekst is natuurlijk altijd een momentopname en wij adviseren je om van het moment te genieten 😉
Taalgebruik
Schrijven voor het web is een vak apart. Maak je content voor internet, dan zijn er een aantal richtlijnen voor goede online content:
1. Schrijf in actieve stijl, vermijd passief taalgebruik. ‘Er wordt aangenomen, dat’ is echt niet meer van deze tijd. Beter schrijf je ‘wij nemen aan, dat’. Een actieve schrijfstijl maakt je tekst meteen ook korter, een mooi bruggetje naar de volgende tip.
2. Houd het kort en bondig. Internetgebruikers scrollen, scannen en klikken dat het een lieve lust heeft. Iedereen heeft haast en de informatie moet snel overkomen bij de lezer. Waar je bij papieren content nog fijn kan uitweiden, breng je online je boodschap het beste kort en krachtig over.
3. Let goed op de briefing. Wordt er gevraagd om informeel taalgebruik met ‘je’ als aanspreekvorm? Pas je tekst goed aan de briefing aan, maar blijf professioneel. Te populair taalgebruik is een no-go bij de meeste content. Bij een verzoek om het wat formelere ‘u’ als aanspreekvorm schrijf je het beste kort, bondig en informatief. Je lezer zal het waarderen.
Eenvoudige kennis van HTML
HTML staat voor HyperText Markup Language. Je ziet het terug in elke tekst, als specificatie van tekstonderdelen. Je maakt er bijvoorbeeld koppen, vette tekst of links mee. HTML klinkt een stuk technischer dan het is. Iedereen kan HTML gebruiken en opdrachtgevers vragen er meestal om in de briefing.
Een korte bloemlezing van de belangrijkste HTML op Textbroker:
1. h1, h2 en h3. Dit zijn de koppen, waarbij h1 (header 1) de belangrijkste kop aangeeft en h3 (header 3) de minst belangrijke kop.
2. Woorden vet maken.
3. Links maken naar een andere pagina. Een link maken is eenvoudig: je schrijft het woord dat naar de link moet leiden en vult de link in in het ‘schakeltje’ bovenin je functiebalk. Bekijk ook het Textbroker blog met de titel HTML: zo maak je goede links.
4. Onderstrepen is nog makkelijker.
Schrijfplezier
Maar het allerbelangrijkste als startende Textbroker auteur is natuurlijk je schrijfplezier! Ontdek je analytische, poëtische of creatieve mogelijkheden als auteur en pak lekker veel verschillende opdrachten op. Zo bouw je snel ervaring op en wordt het maken van mooie content steeds leuker. Wij wensen je veel schrijfplezier!
Reacties
Mattias 21. mei 2023 - 19:54
Moet je belasting betalen
angelika.jung-peeters 22. mei 2023 - 11:47
Dat hangt af van jouw individuele belastingsituatie. Wij raden je aan dit na te vragen bij de voor jij verantwoordelijke belastingdienst.