Skip to main content

Types zoekopdrachten: transactioneel, navigatief, informatief

Een oude wereldkaart met vergrootglas, camera, bril, notitieboekje en potlood

Types zoekopdrachten: korte samenvatting

 

Gebruikers wenden zich vaak tot zoekmachines als Google en Bing om te navigeren op het worldwide web en om de websites, informatie, producten of diensten te vinden die ze zoeken. Je voert hiertoe een zoekopdracht in in het daarvoor bestemde veld, en de zoekmachine gebruikt de ingevoerde zoekopdracht om de gebruiker de meest relevante links en informatie te tonen. Deze resultaten zijn gebaseerd op de eigen methodologie en algoritmen van de zoekmachine.

De zoekopdrachten zelf kunnen worden onderverdeeld in een aantal verschillende zoektypes, waarbij deze zoektypes met name van elkaar verschillen wat betreft de intentie van de gebruiker.
We kunnen zeggen dat er drie belangrijke zoektypes zijn: zoekopdrachten met het oog op transacties, zoekopdrachten met het oog op navigatie en zoekopdrachten met het oog op informatie. De meeste moderne zoekmachines zijn in staat het type zoekopdracht te bepalen op basis van de ingevoerde zoekopdracht en het format van die zoekopdracht.

 

Types zoekopdrachten: gedetailleerd overzicht

 

Zoekmachines concurreren met elkaar om de beste gebruikerservaring te bieden. Dit betekent dat ze ervoor zorgen dat gebruikers op de meest handige manier de informatie krijgen die ze zoeken. In de begindagen van het worldwide web hielden zoekmachines zich voornamelijk bezig met het aanbieden van links naar webpagina’s, terwijl gebruikers van zoekmachines zich voornamelijk bezig hielden met het vinden van webpagina’s met de informatie die zij wilden hebben. Dit is echter niet meer het geval.

Vaak zijn de huidige zoekmachinegebruikers niet zozeer op zoek naar een webpagina, maar naar een snel antwoord op een vraag, of naar een product dat ze kunnen kopen. Google bijvoorbeeld biedt featured snippets die volgens haar algoritmes het beste antwoord op een vraag geven, terwijl het zoeken naar bepaalde producten vaak links naar winkels oplevert. Om dit soort gebruikerservaring te kunnen bieden, moet de zoekmachine eerst proberen om de intentie van de gebruiker te bepalen.

 

Daarom worden zoekopdrachten onderverdeeld in drie hoofdtypes:

  • Transactioneel – Een transactionele zoekopdracht geeft aan dat de gebruiker op zoek is naar het voltooien van een transactie. Dit betekent meestal de aanschaf van een product of het betalen voor een dienst. Deze zoekopdrachten kunnen heel specifiek zijn, zoals ‘koop PlayStation 5’, hetgeen duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. Maar ze kunnen ook eenvoudiger en algemener zijn, zoals een zoekopdracht naar ‘jeans voor dames’.
  • Navigatie – Een zoekopdracht voor navigatie geeft aan dat de gebruiker op zoek is naar een bepaalde website, of naar een bepaald bedrijf of merk. Vaak heeft de gebruiker een duidelijk idee waarnaar hij op zoek is, maar weet hij niet hoe hij daar moet komen zonder de zoekmachine. Voorbeelden zijn zoekopdrachten naar ‘Textbroker’, ‘YouTube’ of ‘NPO1’.
  • Informatief – Een informatieve zoekopdracht tenslotte geeft aan dat de gebruiker hoopt informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Dit kan variëren van een zoekopdracht naar advies, zoals ‘hoe bak ik brood’, tot meer algemene informatie zoals ‘wanneer werd McDonald’s opgericht?’ of ‘wat is de hoofdstad van Brazilië?’

 

De grote uitdaging voor zoekmachines is om te bepalen in welke categorie een zoekopdracht past. In sommige gevallen is de bedoeling van een zoekopdracht heel duidelijk, zoals ‘paaseieren kopen’, wat duidelijk een transactionele zoekopdracht is. Sommige zoekopdrachten kunnen echter veel lastiger te duiden zijn. Een zoekopdracht naar ‘apple’ kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het fruit of op de techgigant en kan technisch gezien in elk van de drie categorieën passen.

Het kan gaan om een informatieve zoekopdracht over het bedrijf of het fruit, een navigatie-zoekopdracht die gericht is op de website van Apple Inc., of een transactie zoekopdracht voor het fruit of voor Apple producten. De algoritmes van de zoekmachine zullen dan bepalen welke intentie van de gebruiker het meest waarschijnlijk is. Dat gebeurt op basis van het format van de zoekopdracht zelf, het gedrag van de gebruiker in het verleden en alle andere informatie of gegevens die beschikbaar zijn.

 

Transactiegerichte zoekopdrachten

 

Transactionele (ook wel: transactiegerichte) zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die duiden op de wens om een transactie te voltooien of om informatie te vinden die verband houdt met transacties. De transactie kan gratis zijn, bijvoorbeeld een bestand om te downloaden of een registratieformulier om in te vullen. Maar meestal gaat het om financiële transacties, zoals het kopen van producten of betalen voor toegang tot diensten. Google noemt dit ‘doe’-zoekopdrachten, omdat ze de intentie suggereren om een actie uit te voeren.

Een zoekopdracht voor een transactie kan letterlijk een woord als ‘kopen’ bevatten, maar kan ook algemener zijn. Ook kan het een brede beschrijving bevatten van een categorie van producten, zoals ‘smartphone’, of een meer specifiek product, zoals ‘iPhone’. Om zich te richten op transactionele zoekopdrachten, moeten website-eigenaren SEO-technieken gebruiken op productpagina’s. Het kan ook lonen om te investeren in gesponsorde advertenties en om te bieden op relevante transactionele zoekwoorden (bijvoorbeeld via Google Ads).

 

Navigatie zoekopdrachten

 

Navigatie zoekopdrachten worden uitgevoerd als een gebruiker een bepaalde website wil bezoeken. Hij kan een zoekmachine gebruiken als hij niet zeker weet welke URL hij moet gebruiken of wat de spelling is van een bepaald bedrijf of merk. Of gewoon voor het gemak, vooral als hij een zoekmachine als startpagina heeft, of als zijn browser zo is ingesteld dat hij automatisch een zoekopdracht uitvoert als hij een zoekopdracht in de adresbalk invoert. Google noemt dit ‘go’-zoekopdrachten.

Sinds 2020 zijn alle top vijf populairste zoekopdrachten op Google-voorbeelden van navigatiezoekopdrachten – ‘Facebook’, ‘YouTube’, ‘Amazon’, ‘Gmail’ en ‘Google’. In al deze gevallen is de intentie van de gebruiker hoogstwaarschijnlijk het vinden van een link naar de relevante website. Voor website-eigenaren en marketeers is er geen eenvoudige manier om zich te richten op gebruikers van navigatie-zoekopdrachten. In plaats daarvan is het zaak om merkherkenning te ontwikkelen, zodat mensen de betreffende website willen vinden.

 

Informatieve zoekopdrachten

 

Een informatieve zoekopdracht is een ‘know’ zoekopdracht en is dus bedoeld om informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Deze zoekopdrachten kunnen de vorm hebben van een vraag, maar het kunnen ook algemene zoekopdrachten zijn die gericht zijn op een bepaald onderwerp. ‘Hoe maak ik een website’, ‘hoe bouw ik een website?’ en ‘website bouwen’ zijn bijvoorbeeld allemaal informatieve zoekopdrachten, bedoeld om informatie te vinden over het bouwen van een website.

Google biedt een informatieve snippet als antwoord op veel informatieve zoekopdrachten. Deze resultaten zijn over het algemeen afkomstig van websites met een hoge autoriteit, die backlinks hebben verdiend en die nuttige informatie bieden. Daarom is het creëren van nuttige content van hoge kwaliteit de beste manier om gebruikers van informatieve zoekopdrachten te bereiken. Content waar mensen naar willen linken, en die bovendien gebruik maakt van SEO-technieken om zich te richten op de meest relevante zoekwoorden.

 

Conclusie

 

Zoekmachines proberen gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. Eén van de manieren om dit te doen is door pogingen om automatisch de intentie van de gebruiker te bepalen. Dit heeft als resultaat dat de meeste zoekopdrachten kunnen worden ondergebracht in een van de drie hoofdcategorieën – transactie, navigatie, of informatie. Deze indeling vindt plaats op basis van de zoekreeks zelf, het format, en eerder gedrag van mensen die een soortgelijke zoekopdracht in het verleden hebben uitgevoerd.

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!