Internetgebruikers zoeken hoogwaardige informatie - content marketing maakt dit waar.

Consumenten worden meer en meer ongevoelig voor reclameboodschappen. Dat leidt ertoe dat de gebruiker veel informatie die bedrijven verspreiden, überhaupt niet meer registeren. Al in 2011 toonde een onderzoek van de Custom Content Council aan dat 70 procent van de users zich liever door artikels dan reclameboodschappen informeren laat. Om de doelgroep te bereiken zetten daarom steeds meer ondernemingen in op een nieuwe strategie: content marketing.

Wat is content marketing?

Wie surft op het internet is op zoek naar relevante informatie en zinvolle inhoud. Tekst, beeld en video's moeten de gebruiker bij zijn zoekopdracht verder helpen terwijl het ook zijn interesse wekt. Content marketing streeft ernaar om de gebruiker van informatie te voorzien, te vermaken, maar ook om verder te helpen. Of dat nu middels een infographic, whitepaper of een mooi verhaal is - meerwaarde bieden is het alfa en omega van content marketing. Goede content marketing roept positieve associatie op met het eigen merk - en dat zonder productmarketing.

Goede inhoud blijft

Zodra de interesse van de potentiële klant is gewekt, is het zaak om hem of haar aan de onderneming te binden. Content marketing zet in op duurzaamheid: content van hoge kwaliteit verleidt de lezer tot verder lezen, verder verdiepen en verder klikken. Zodra een website eenmaal met sterke inhoud gevuld is, kan deze maanden- en zelfs jarenlang een ijzersterke traffic genereren. Ook zoekmachines zien liever goede content en dat merkt men dan weer in de zoekresultaten.

Content marketing in de praktijk

Kijkt men naar de curve van zoekterm 'content marketing' bij Google Trends, dan ziet men dat deze sinds 2011 sterk stijgt.

Grote ondernemingen, van Red Bull tot IKEA, investeren inmiddels fors in marketing op basis van sterke content. Na recent navraag bij het gerenommeerde "Content Marketing Institutes" is gebleken dat de B2B-branche in de VS gemiddeld 30 procent van het marketingbudget op content marketing inzet. Maar ook steeds meer kleine en middelgrote ondernemingen realiseren de mogelijkheden van het web en starten met slimme content marketingstrategieën. De manieren waarop wij vandaag de dag communiceren zijn veelzijdiger dan ooit, en het bereik een publicatie kent eigenlijk geen grenzen meer. Daarom was het voor ondernemingen nog nooit zo voordelig om zelf relevante informatie in de wereld te zetten. Veel ondernemingen hebben om deze reden een eigen blog, publiceren Whitepapers, e-books, en infographics of draaien een video om hun expertise te tonen.

Zo veelzijdig als de publicaties zijn, zo divers is ook de inhoud die bedrijven verspreiden. Webshops bieden hun doelgroep koopadvies, bedrijfsleiders becommentariëren actuele ontwikkelingen in de branche en fabrikanten van merkartikelen geven in e-books tips om producten optimaal te gebruiken.

Waartoe content marketing leiden kan

Veel marketingmanagers hebben reeds het nut en de efficiëntie van een goede content marketingstrategie onderkend. Zo toonde een onderzoek van PR-bureau Waggener Edstrom Communications aan dat 61 procent van de ondervraagde marketeers stijgende verkoopcijfers zagen, nadat zij succesvol een contentstrategie hadden geïmplementeerd. Content marketing draagt bij aan het bereiken van vele bedrijfsdoelstellingen, waaronder:

  • Meer leads: Wanneer de inhoud overtuigt, is de kans groter dat de klant zijn contactgegevens achterlaat - hetzij om meer informatie te ontvangen, of uit interesse voor het product.

  • Meer bekendheid en bereik: Goede content over actuele of juist controversiële thema's worden vaker via social media verspreid. Daarmee vergroten bedrijven hun bereik en bekendheid.

  • Imagebuilding: Door regelmatige publicaties van hoge kwaliteit vestigen ondernemingen bij het publiek een 'expert'-status en wordt de merknaam versterkt.

  • Klantenbinding: Content met echte meerwaarde binden klanten aan een onderneming - ook op de lange termijn. Wie regelmatig sterke informatie aanbiedt, verhoogt de stimulans van de lezer om de website regelmatig opnieuw te berzoeken.

De volgende factoren zijn doorslaggevend voor succesvolle content marketing:

Focus op de doelgroep: Wat vindt mijn doelgroep interessant? Deze vraag moeten ondernemers zich als eerste stellen bij het plannen en opstellen van content. Alleen inhoud die oprecht relevant is voor de doelgroep kunnen in het kader van content marketing bijdragen aan het bereiken van het doel.

Hoge tekstkwaliteit: Goed geschreven teksten met een aansprekende schrijfstijl getuigen van bedrijfscompetentie. Dat de teksten zonder fouten en leesvriendelijk opgesteld dient te worden, spreekt voor zich.

Unique content: Alleen met unieke teksten bereiken ondernemingen een toppositie in de zoekmachines. Pagina's met gekopieerde en weinig relevante informatie worden door de zoekmachines op lagere posities geplaatst.

SEO: Een succesvolle online tekst is niet enkel en alleen gericht op de doelgroep, bevat unieke content en is goed geschreven, maar is ook geoptimaliseerd voor zoekmachines - bijvoorbeeld door passende keywords, gebruik van tussenkopjes, een overzichtelijke opbouw en links.

Ontbreekt het ook u aan de middelen om goede content op te stellen?

Volgens het Content Marketing Institute zijn de grootste uitdagingen bij het beginnen van een content marketingplan gebrek aan tijd (69 procent) en te weinig mogelijkheden om voldoende content te produceren (55 procent).

Textbroker is uw aanspreekpartner als het gaat om op maat gesneden content, en dus het uitgangspunt voor elke goede content marketingstrategie. Als wereldmarktleider voor unieke en op maat geschreven teksten beschikken wij over de knowhow en de middelen om uw content marketingproject succesvol te maken.