Affiliate marketing
Bij affiliate marketing plaatsen online winkels of bedrijven links op andere websites, online magazines en blogs. Bijvoorbeeld binnen artikelen of blogs die gepubliceerd worden op de betreffende sites. Wordt de link of button van affiliates door een websitebezoeker aangeklikt, dan ontvangt de eigenaar van de betreffende website van dat bedrijf een afgesproken bedrag; de commissie. Deze vorm van zogenaamde ‘performance based marketing’ heeft zich op dit moment sterk geworteld in het landschap van de online advertising.
Er zijn verschillende varianten affiliate marketing aan te wijzen. De ene campagne werkt per pageview, bij de andere adverteerder draait het juist om het genereren van aankopen. En er zijn ook bedrijven die via het aanvragen van offertes contactgegevens verzamelen. Maar het principe blijft gelijk; elke succesvolle klik of order levert een verdienste op.
Ontstaan en successen van affiliate marketing
Amazon wordt beschouwd als het eerste e-commercebedrijf dat met affiliate marketing aan de slag ging. Het verhaal gaat dat het idee ontstond op een feestje in 1997. Een jonge vrouw was met de oprichter van Amazon in gesprek over haar website. Ze stelde voor om de boeken van Amazon via haar website te verkopen in ruil voor een commissie per verkocht item. Dat bleek een succes te zijn en al spoedig dienden meer partners zich aan. In 2008 was ruim 40% van de omzet van Amazon.com te danken aan verkopen die via deze partnerwebsites werden gerealiseerd. Nog steeds is het een van de grootste spelers binnen deze tak van marketing.
In navolging van Amazon zijn andere bekende webwinkels ook met affiliate partners in zee gegaan. De cijfers van de laatste jaren zijn niet precies bekend, maar in 2013 gaven Amerikaanse bedrijven voor hun websites al geld ter waarde van ruim 3,7 miljard dollar uit aan affiliate marketing. Er kan gerust vanuit worden gegaan dat dit bedrag alleen maar is toegenomen.
Hoe werkt (internet) marketing?
Op dit moment vertrouwen veel bedrijven op affiliate marketing voor de online promotie van hun diensten en producten. De partners of ‘publishers’ die hun advertenties plaatsen, kunnen webwinkels zijn, vergelijkingssites of webpagina’s met kortingscodes. Maar ook online magazines en blogs van bekende internet influencers kunnen worden ingezet. Vervolgens verdienen deze publishers alleen het commissiebedrag als een bepaalde actie daadwerkelijk is uitgevoerd; als de bezoeker van de website geklikt heeft op de advertentiebanner (klik), als hij een aankoop heeft afgerekend (sales) of een offerte of aanvraagformulier heeft ingevuld (lead).
Het affiliate marketing principe zit ingenieus in elkaar. Iedere advertentie, banner of link is voorzien van een code die zorgt voor een doorverwijzing naar de originele adverteerder. Met behulp van de zogenaamde cookies worden de gegevens van de publisher en de bezoeker van de website vastgelegd en het houdt alle vervolgacties bij. Zodra de transactie door deze bezoeker wordt voltooid, wordt de commissie via de gelogde data uitbetaald aan de publisher.
Affiliate marketing netwerken als Daisycon en Tradetracker
Bedrijven kunnen zelf de affiliate marketing regelen, maar dat kost de nodige kennis, software, trackingtechniek, geld en contacten met mogelijke affiliate partners. Professionele affiliate marketing netwerken zoals Daisyon bieden dan uitkomst. Zij bemiddelen tussen ondernemingen en mogelijke publishers, bieden verschillende affiliate pakketten aan, houden automatisch de tellingen van alle sales, leads en clicks bij en verzorgen de complete financiële afhandeling tussen beide partijen. De grootste affiliate netwerken binnen Nederland zijn Zanox, Tradetracker en Daisycon. Vooral websites van energieleveranciers, hypotheekverstrekkers, reisaanbieders, modeketens, elektronicawinkels, telecombedrijven, interieurwinkels en verkopers van de bekende fast moving consumer goods maken gebruik van deze marketing diensten.
Marketing voordelen voor bedrijven
Omdat het verdienmodel achter affiliate marketing erg transparant is, wordt het gezien als een vorm van marketing met weinig risico. De affiliate publisher wordt niet vooraf betaald, maar krijgt pas een vergoeding na een succesvolle verkoop of pageview en dat maakt het voor veel bedrijven aantrekkelijk.
Ook is deze vorm van marketing een laagdrempelige en snelle manier om breed te adverteren; het biedt direct toegang tot een groot netwerk van websites, nieuwsgroepen, communities, social media partners en bedrijven die vaak promoten via mailings en online acties. De affiliates hoeven niet méér te doen dan de door het bedrijf aangeleverde teksten, advertentiebanners, formulieren en links te verwerken op zijn website. Soms kunnen dit ook complete datafeeds zijn, bijvoorbeeld bij online prijsvergelijkers. Het publiceren van herkenbare informatie is voor de affiliates van cruciaal belang; hoe meer bezoekers de website kan trekken door een bekend merk te promoten, hoe groter de kans op een succesvolle lead of aankoop.
Promotie kan ook verder gaan dan slechts het plaatsen van banners. Door producten of diensten ook te laten beschrijven in online kranten, tijdschriften en reviews van populaire bloggers wordt het bereik vergroot en dat kan nog meer sales en geld opleveren.
Marketing voordelen voor affiliate publishers en affiliates
Affiliate marketing is ook voor de publisher een aantrekkelijke manier om geld te verdienen. Het enige wat deze hoeft te doen, is advertenties te plaatsen of blogs te wijden aan een artikel of dienst op het internet, net afhankelijk van de afgesproken affiliate-vorm. De promotie van een bekend merk op de website kan ook de eigen naamsbekendheid versterken.
Vooral het long tail principe maakt deze vorm van marketing voor velen lucratief. Want als de website vaak wordt bezocht en er vinden veel transacties plaats, dan kunnen de commissies aardig oplopen. Zelfs als de aankoop of dienst niet direct, maar pas na langere tijd (tot meestal 30 dagen) wordt gedaan of als de bezoeker tussentijds andere aanbieders heeft bezocht; de publisher waar als eerste de connectie tussen de bezoeker en het bedrijf is gelegd, krijgt betaald.
Vergelijkingssites en prijsstunters zijn misschien wel de bekendste voorbeelden van deze affiliates, maar ook online kranten, magazines en bekende blogs verwijzen met banners en links vaak door naar online winkels en diensten.
Geld verdienen met affiliate marketing
Er zijn verschillende geld modellen op basis waarvan de commissies binnen affiliate marketing worden berekend. De uitkering vindt alleen plaats als deze actie of handeling succesvol door een websitebezoeker is verricht.
• Pay per click (PPC): Commissie per klik op een advertentie of link die naar de adverteerder doorverwijst.
• Pay per sale (PPS): Commissie wordt uitgekeerd per afgehandelde bestelling. Vaak zijn de verdiensten via deze vorm het hoogst.
• Pay per lead (PPL): Commissie per ingediende offerte, proefmonster- of informatieaanvraag. Interessant voor bedrijven die vooral services of diensten verlenen. Het is een populaire manier om contactgegevens te verzamelen.
Aan de slag met affiliate marketing
Grote online winkels hebben in de regel zelf een affiliate programma waar publishers aan kunnen deelnemen. In het middensegment vinden adverteerders, publishers en affiliates elkaar het beste via de bekende affiliate-netwerken die de administratie, bemiddeling en techniek voor hun rekening nemen. Meestal berekenen deze wel maandelijks een percentage van de omzet en abonnementskosten door.
De juiste publisher, de juiste affiliate
Veel bedrijven houden graag zicht en controle op hun publishers zodat ze er zeker van kunnen zijn dat de affiliates op positieve wijze hun promotie op het internet verzorgen. Content die niet klopt op een website, onzorgvuldig samengestelde formulieren, op spam lijkende mailcampagnes of bloggers die negatief in het nieuws komen, kunnen leiden tot klantgegevens zonder toegevoegde waarde of zelf afhakende klanten. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de andere informatie op de website van de publisher heeft ook een sterke invloed op het imago van de adverteerder.
Conclusie
Affiliate marketing is een interessante manier van productpromotie. Ook is het interessant voor de affiliates. Bedrijven kunnen direct profiteren van een groot bereik binnen de online en social media en er zitten weinig risico’s aan vast, ook met betrekking tot geld. Door de verschillende commissiemodellen kunnen niet alleen online winkels, maar ook dienstverleners via het internet meer klanten trekken. Een affiliate kan daar op zijn of haar beurt geld aan verdienen. Wel is het verstandig online publishers met zorg uit te zoeken of de selectie goed te regelen via een betrouwbaar affiliate netwerk. Daar zijn Tradetracker en Daisycon goede voorbeeld van.