Skip to main content

AdWords ad tekst

AdWords ad tekst: korte omschrijving

 

AdWords ad tekst verwijst naar het korte tekstje dat wordt gebruikt op advertenties die gecreëerd en betaald worden voor Google Ads. Voorheen ook wel bekend als Google AdWords, een reclamenetwerk dat wordt beheerd door Google en dat bedrijven en online marketeers in staat stelt om advertentieplek te kopen op SERP’s (zoekmachine resultaten pagina’s).  Deze advertenties worden getoond aan gebruikers gebaseerd op hun zoekopdrachten. Marketeers kunnen hiermee advertenties richten op de meest relevante gebruikers.

De advertenties die via deze methode worden samengesteld bestaan uit een kop, een beschrijving in tekst en een URL; deze componenten samen vormen een AdWords ad tekst. De kopij is bedoeld om gebruikers te verleiden op de advertentie te klikken en om ze in het ideale geval een actie te laten uitvoeren op de pagina waarop ze via de advertentie terechtkomen. Hierbij is de kwaliteit van je AdWord ad tekst van groot belang: de tekst kan een directe invloed hebben op waar jouw advertentie op SERP’s terechtkomt  en heeft dus effect op de zichtbaarheid.

 

AdWords ad tekst: gedetailleerde omschrijving

 

Google Ads is een populaire online reclame service, ontworpen en beheerd door Google. Voorheen was het bekend als Google AdWords en er wordt nog steeds in die termen naar verwezen door veel marketingprofessionals. Het advertentienetwerk zelf werkt zo: marketeers kunnen bieden op waardevolle advertentieruimte op Google zoekresultaten pagina’s. De advertenties bestaan alleen uit tekst en worden vertoond aan relevante gebruikers, gebaseerd op eerst en vooral de zoekreeks of zoekwoorden die zij intoetsen.

Het doel van de meeste tekst ads is om gebruikers naar je landingspagina te trekken, die hopelijk relevant is voor wat ze zoeken. Vervolgens is het doel om ze een bepaalde actie te laten uitvoeren, zoals het registeren voor een account, een file downloaden, een aankoop doen of inschrijven voor een nieuwsbrief.  Marketeers bieden op keywords en creëren ad teksten die passen bij deze zoekwoorden. Voor de beste resultaten dienen marketeers rekening te houden met de intentie van de gebruikers die zoeken op bepaalde woorden.

De advertenties lijken op veel manieren op standard Google zoekresultaten. Als gevolg hiervan onderscheiden ze zich niet duidelijk van de hoofdresultaten. Ze zijn wel als advertentie te identificeren omdat het woordje ‘ad’ verschijnt naast de URL. Elke advertentie bestaat uit een URL, een klikbare kop en een beschrijving, hetgeen betekent dat AdWords advertentietekst een enorme rol kan spelen in het aantrekken van kliks.  Marketeers gebruiken ad tekst om uit te leggen wat gebruikers kunnen verwachten als ze de link volgen.

Adverteren via Google Ads wordt voornamelijk verkocht op basis van Pay-Per-Click, hetgeen betekent dat het adverterende bedrijf (of de persoon) alleen aan Google betaalt zodra er op de advertentie is geklikt. Dit heeft als voordeel dat er niets betaald hoeft te worden als gebruikers de advertentie wel zien maar er niet op klikken. Het verhoogt echter ook het belang van de AdWords ad tekst. Marketeers betalen immers voor elke klik op de advertentie, óók als de gebruiker vervolgens niet kan vinden waar hij of zij naar op zoek was.

Daarom is het essentieel dat de advertentietekst duidelijk omschrijft wat gebruikers kunnen verwachten op landingspagina, zodat de advertentie een duidelijke intentie van de gebruiker oproept. Vooral voor website-eigenaren of marketingprofessionals die met een beperkt budget moeten werken, kan het extra belangrijk zijn om het aantal speculatieve kliks te verminderen.

De volgorde waarin Google ads worden getoond op SERP’s wordt bepaald door een algoritme. Dit houdt rekening met het geboden bedrag, de kwaliteit van jouw advertentietekst, de kwaliteit van je landingspagina en de huidige prestatie van de advertentie zelf in vergelijking met de concurrentie.  Daarom is het nooit simpelweg het geval dat het hoogste bod bovenaan komt te staan; de kwaliteit van de advertentietekst kan een enorme invloed hebben op de uiteindelijke zichtbaarheid van de ad.

Marketeers krijgen een heel spectrum aan opties aangeboden om hun advertenties zorgvuldig te richten aan de gewenste doelgroep. Zo zijn er bijvoorbeeld IP- uitsluiting en opties om je tot gebruikers in specifieke locaties te richten of in een bepaald taalgebied. Dit draagt bij aan het zekerstellen dat de ad tekst zo relevant mogelijk is voor elke gebruiker die hem te zien krijgt, terwijl marketeers ook de kans krijgen om hun kerndoelgroep te bereiken.

 

Hoe schrijf je een geweldige AdWords ad tekst?

 

Je gekozen ad tekst heeft niet alleen het vermogen om de acties van de gebruikers te beïnvloeden, maar is ook van belang voor de positie van je advertentie op SERP’s. Het is dus belangrijk om het goed te doen. Een van de beste manieren is om exact in beeld te hebben wie jouw doelgroep is, zodra je de advertentietekst gaat schrijven. Dit betekent dat je de tijd moet nemen om te bedenken waar ze naar zouden kunnen zoeken, zodat je het meest relevante zoekwoord ingeeft waar je op moet bieden en wat je doelgroep ook verwacht te vinden.

Hoe vermijd je de creatie van advertenties met hoge bounce cijfers? Door zo specifiek mogelijk te zijn in zowel de kop als de beschrijving. Dit draagt eraan bij dat gebruikers die zoeken naar wat jij te bieden hebt op jouw advertentie klikken. Bovendien zal het gebruikers met een totaal andere intentie ervan weerhouden om op jouw advertentie te klikken, zodat je niet onnodig geld hoeft uit te geven.

Je gebruikt het zoekwoord waar je op biedt en probeert zowel de kop als de beschrijving overtuigend te maken. Idealiter plaats je een Call To Action die aangeeft welke actie je de gebruiker wilt laten uitvoeren zodra deze op jouw landingspagina terecht is gekomen. Denk goed na over je unique selling points en maak ze herkenbaar. Je dient ook rekening te houden met het aantal tekens van zowel de kop als de beschrijving, zodat de gehele tekst zichtbaar is en niets wordt afgebroken.

Het is zaak om goed te begrijpen wat je gebruikers precies aan wil bieden. Als je een product promoot, wat zijn dan de kenmerken? Bied je een dienst aan, wat onderscheidt jouw dienst dan van vergelijkbare diensten op de markt? Welke bijzondere of unieke resultaten kun je leveren? Heb je awards, beoordelingen of aantrekkelijke statistieken die je kunt highlighten?

Tot slot is het van cruciaal belang dat je geen misleidende advertentietekst gebruikt. De landingspagina waar gebruikers naartoe worden geleid na het klikken op jouw advertentie moet voldoen aan de verwachtingen die je met je advertentie hebt gewekt.

 

Conclusie

 

Google AdWords vertegenwoordigt een van de beste manieren voor online marketeers om gebruikers te bereiken, aangezien de advertenties ze aanspreekt met hun eigen zoekopdrachten. Dit betekent dat je ze op precies het juiste moment kunt ‘vangen’, namelijk als ze een duidelijke intentie hebben. Om je advertentie succesvol te laten zijn moet de advertentietekst echter wel goed doordacht worden. Niet alleen kan dit van invloed zijn op het aantal bezoekers dat jouw advertentie genereert, maar ook op welke positie in de SERP jouw advertentie wordt getoond.

De beste marketeers houden rekening met de waarschijnlijke intentie van hun doelgroep en zullen exact uitleggen wat gebruikers kunnen verwachten op de landingspagina waar ze heengeleid worden. Een ad tekst zou zo specifiek mogelijk moeten zijn, niet alleen om gebruikers aan te trekken maar ook om zeker te stellen dat gebruikers zich niet misleid of teleurgesteld voelen na het klikken. Kwalitatief hoogwaardige advertenties bieden ook een duidelijke en overredende Call To Action om de conversiecijfers te verhogen.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!