B2C Marketing

B2C Marketing: korte samenvatting
B2C (business-to-consumer) verwijst naar een proces of businessmodel waarin producten en/of diensten worden verkocht via een commerciële transactie tussen een bedrijf en een consument. Hierbij gaat het om winkels en zowat alle andere organisaties met individuele klanten. Deze vorm van businessmodel staat in contrast tot het B2B (business-to-business) model, waarbij transacties plaatsvinden van het ene bedrijf naar het andere, zoals een organisatie die goederen afneemt van een leverancier.
Omdat bij B2C Marketing de consument als doelgroep centraal staat, vereist B2C Marketing een andere aanpak dan bij B2B. Zo bestrijkt B2C Marketing doorgaans een breder publiek om zoveel mogelijk verschillende mensen te bereiken.
B2C Marketing: de details
In de praktijk beschrijft B2C Marketing bijna elke marketingstrategie of techniek die zich richt op consumenten als klant, in plaats van op bedrijven als klant. Klanten nemen koopbeslissingen op basis van wat ze nodig hebben of nodig denken te hebben. Daarom zijn B2C Marketing inspanningen erop gericht om naar klanten te communiceren waarom ze een bepaald product /service nodig hebben en hoe dit product hen van dienst kan zijn.
Binnen marketingkringen kan een onderscheid tussen B2C en B2B Marketing handig zijn, aangezien elke vorm een andere aanpak en strategie vereist. B2B transacties kunnen bijvoorbeeld veel groter in volume zijn, omdat bedrijven bulkinkopen doen bij hun leveranciers. Tegelijkertijd kan – vanuit marketingperspectief gezien – B2B behoorlijk gefocused zijn omdat de marketing zich richt op een klein aantal bedrijven in een afgebakend werkveld.
In contrast hiermee gaat het bij business-to-consumer marketing vaak om minder transacties, waarbij de klant vaak slechts één product per keer aanschaft. B2B inspanningen dienen echter veel breder ingezet te worden, omdat bedrijven een divers publiek willen aantrekken met verschillende leefstijlen, interesses, voorkeuren en verschillende redenen om interesse te hebben in het product of de dienst.
De parapluterm ‘B2C Marketing’ omvat alle verschillende componenten die samen de zogeheten ‘marketing mix’ vormen, inclusief de vier P’s: prijs, product, plek en promotie (reclame). Dit houdt in dat de strategie rondom de prijs, het product zelf, de distributiemethode en de manier waarop het bedrijf zijn producten/ services aanprijst variabelen zijn en aangepast kunnen worden om de interesse en vraag naar het product te verhogen.
Wat betreft de prijsstrategie zijn er verschillende opties mogelijk, afhankelijk van de aard van het product en van wie het zou willen kopen. Zo hoort bij een prijs die gericht is op winst een strategie die de kosten dekt en winst genereert. Bij sterke afgeprijsde producten (discount) worden de producten tegen een lage prijs verkocht tijdens een korte periode, om snel veel verkopen te genereren. Een prijsstelling die gebaseerd is op imago richt zich juist op een hoge prijsstelling en op de poging om een product als luxe of als een begeerlijke must-have neer te zetten.
Bij het B2C model dient een bedrijf zich goed bewust te zijn van wat klanten willen of nodig hebben. Wat betreft de plek, vinden B2C transacties nu zowel online als offline plaats. Dat betekent dat bedrijven prioriteiten moeten stellen wat betreft fysieke winkels, e-commerce of een combinatie van die twee. Het aspect ‘plek’ betreft ook de distributie, zoals directe verkoop aan klanten of online marktplaatsen zoals Amazon.
Als mensen het hebben over ‘marketing’ bedoelen ze doorgaans ‘reclame’. Bij B2C Marketing zijn er verschillende manieren om consumenten te bereiken. Bedrijven dienen zich goed rekenschap te geven van het type mens dat ze willen bereiken, de kanalen die ze gebruiken en de specifieke boodschap die ze uitdragen om interesse te wekken en de verkoop te stimuleren.
B2C Marketing kanalen en strategieën
B2C Marketing pogingen kunnen plaatsvinden via een breed aantal kanalen en er kunnen verschillende technieken of strategieën bij betrokken zijn.
Dit zijn de belangrijkste:
Betaald adverteren – een van de meest gebruikte marketingstrategieën. Betaald adverteren (Paid Advertising) – kan inhouden het plaatsen van online advertenties, SEA (Search Engine Advertising) en offline adverteren zoals via TV, radio, kranten en tijdschriften. Betaald adverteren is vaak duidelijk promotioneel van aard en kan daarom steeds vaker rekenen op een sceptische blik door consumenten. Tegelijkertijd kan het zorgen voor een uitstekend bereik en kan het zorgvuldig worden gericht op een bepaalde doelgroep.
Social Media – Sociale netwerk platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn bieden tal van handige manieren aan B2C bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Posts kunnen de aandacht vestigen op je producten of op je content marketing. Ook challenges en hashtag campagnes kunnen een groot effect hebben. Bedrijven kunnen samenwerken met influencers die al een gevestigd publiek hebben dat hen vertrouwt. Bovendien bieden de meeste platforms de mogelijkheid om betaald te adverteren.
E-mail Marketing – E-mail marketing stelt bedrijven in de gelegenheid om producten/ diensten te promoten op een meer persoonlijk niveau. Deze e-mails kunnen duidelijk gericht zijn op verkoop (speciale aanbiedingen, sale) of bieden meer algemene informatie om de consument op de hoogte te houden van wat er speelt binnen het bedrijf. Deze vorm is er meer op gericht om een relatie op te (blijven) bouwen met de klant. Bedrijven gebruiken e-mail marketing vaak strategisch, waarbij kortingscodes worden aangeboden om herhaaldelijke verkoop aan te moedigen.
Mobile Optimisation – B2C Marketing dient zich in toenemende mate bezig te houden met mobiele gebruikers en dan kan Mobile Optimisation van dienst zijn. Dit begint al bij het zekerstellen dat de bedrijfspagina goed werkt op alle smartphones. Ook het ontwikkelen van een bedrijfsapp, het gebruik van locatiediensten om pushberichten te versturen en een Whatsappje of sms sturen bij bezorgingsupdates, nieuwe producten of diensten, een sale of speciale aanbiedingen maken deel uit van Mobile Optimisation.
Search Marketing – Tot slot, een groot deel van B2C Marketing houdt in dat producten en diensten zo makkelijk en snel mogelijk vindbaar zijn. Search Engine Optimisation is een strategie waarbij vaak een combinatie wordt ingezet van online content en web design om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Betaalde zoekmarketing is een andere optie. Hierbij betalen bedrijven voor een link naar hun website als consumenten zoeken op een bepaald keyword.
Om het meeste uit deze kanalen te halen, zijn veel B2C Marketing strategieën afhankelijk van contentcreatie op webpagina’s, via artikelen, blogposts, social media content, geoptimaliseerde content en e-mail marketing campagnes. Deze content kan door het bedrijf zelf worden gecreëerd. Veel B2C bedrijven hebben die expertise echter niet in huis en besteden het daarom uit, bijvoorbeeld aan content creatie marktplaatsen zoals Textbroker.
Conclusie
B2C Marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven consumenten of potentiële klanten benaderen met als doel het stimuleren van verkoop. De vier P’s maken er deel van uit: product, prijs, plek en promotie. Hierbij is vooral de laatste erg belangrijk voor het zenden van de juiste boodschap en om de vraag naar het product/ de dienst aan te wakkeren. De belangrijkste kanalen en methodes hiervoor zijn social media, e-mail, betaald adverteren, search marketing en mobiele optimisatie.
Er is zeker een verschil tussen B2C en B2B Marketing. Bij B2C dient een breder publiek te worden aangesproken en wordt in kleinere hoeveelheden ingekocht. Bij B2B gaat het meer om het bereiken van specifieke bedrijven en de verkoop/ inkoop van grotere hoeveelheden. B2C Marketing is sterk afhankelijk van content creatie, waarbij webpagina’s, artikelen, blogposts, social media content en e-mail marketing boodschappen een grote rol spelen binnen de reclame uitingen van een bedrijf.