Skip to main content

Backlinks

 

Backlinks: korte omschrijving

 

Backlinks, ook wel inbound links of inkomende links genoemd, zijn hyperlinks naar een webpagina vanaf een externe pagina. Als bijvoorbeeld website A een link plaatst op een van zijn pagina’s naar website B, zou je kunnen zeggen dat website B een backlink heeft gekregen van website A. Het is belangrijk om te begrijpen dat backlinks de gebruiker van de ene naar de andere website brengen. Zo verschillen backlinks van interne links, die de lezer naar verschillende pagina’s binnen één en dezelfde website leiden.

Een webmaster of content creator kan er om verschillende redenen voor kiezen om naar een andere pagina te linken. Bijvoorbeeld om te verwijzen naar statistieken of feiten die van een andere pagina zijn gehaald of om content onder de aandacht te brengen die interessant of zinvol zou kunnen zijn voor lezers. Het concept van backlinks wordt sterk geassocieerd met online marketing en dan vooral met SEO (search engine optimalisatie). Dat komt omdat backlinks een van de factoren zijn die zoekmachine algoritmes gebruiken om pagina’s te rangschikken op de resultatenpagina’s.

 

Backlinks: de details

 

Hyperlinks zijn klikbare links, die de gebruiker leiden naar een andere website, webpagina of andersoortige content. Ze worden ingezet om verschillende redenen, zoals het makkelijker maken van navigatie op een website of om mensen naar nuttige of relevante informatie te leiden. Backlinks zijn een vorm van hyperlink, die vanuit een andere website linken naar een andere website. Vaak functioneren ze op een vergelijkbare manier als een verwijzing of een citaat.

De meeste zoekmachines – inclusief Google en Bing – gebruiken backlinks als aanwijzing dat een bepaalde website of webpagina waarde, geloofwaardigheid en/of relevantie biedt. In die zin worden backlinks door online marketeers beschouwd als een blijk van goedkeuring, keurmerk, of een stem in het voordeel van de content waarnaar gelinkt wordt.

Als basisregel kun je aanhouden dat een pagina die backlinks aantrekt als waardevol wordt gezien door zoekmachines. Het resultaat hiervan is een hogere positie in zoekmachines, hetgeen de algemene zichtbaarheid vergroot en tot meer bezoek kan leiden.

Interne links worden door zoekmachines fundamenteel anders behandeld dan inbound links. De geloofwaardigheid van externe backlinks kan dan ook nooit worden geëvenaard door simpelweg intern te linken binnen je eigen website.

Het belang van backlinks voor zoekmachine rankings heeft ervoor gezorgd dat zogeheten linkbuilding strategieën een groot deel van online marketing campagnes beslaan, vooral als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

Hoewel backlinks een mooie manier zijn om een positieve invloed uit te oefenen op de ranking in zoekmachines, bieden ze ook openingen tot een aantal omstreden of zelfs ronduit onethische praktijken. Dan kun je denken aan betaalde linkschema’s, linkspam op fora of in opmerkingenvelden en marketeers die een extra website opzetten speciaal voor het plaatsen van backlinks. In reactie hierop ontwikkelden zoekmachines hun algoritmes zo ver door, dat ze veel van deze frauduleuze, ‘uit-de-zwarte-hoed’ linkbuilding methodes kunnen opsporen en afstraffen.

Om een voorbeeld te geven: het kopen van links van een andere website is nu officieel tegen de Google-richtlijnen. Bovendien tellen moderne algoritmes niet meer slechts het aantal backlinks, maar checken ze de kwaliteit ervan. Zo zal een algoritme inbound links beoordelen op basis van de autoriteit van de website van oorsprong, de relevantie voor de content, de anchor tekst en nog een aantal andere factoren. Dat betekent dat sommige backlinks meer waard zijn dan andere. Een backlink vanuit een populaire website met een hoge mate van geloofwaardigheid zoals de NOS zal meer waard zijn dan een link vanuit een klein, onbekend blog.

Het doel van het afstraffen van ‘zwarte-hoed’- trucjes is het verbeteren van de gebruikerservaring. Google en andere zoekmachines willen dat hun rangschikking gebaseerd is op verdienste en niet op welke website het meest betaalt. Daarom worden pay-per-click (PPC) reclames door de meeste algoritmes ook niet beschouwd als backlinks; daarom zijn deze ook toegestaan. Al eist Google wel dat betaalde advertenties die op dezelfde manier functioneren als backlinks een “nofollow” toevoeging krijgen, zodat deze advertenties geen invloed kunnen uitoefenen op de ranking.

Hoe dan ook is het belangrijk om te begrijpen dat linkuitwisseling strategieën nog steeds bestaan en zelfs effectief kunnen zijn. Bij linkuitwisseling worden twee of meer websites het eens over het linken van content naar elkaar, zodat beide partijen een boost krijgen. Bovendien zien veel content creators graag hun eigen werk geplaatst op andere pagina’s. Ze kunnen dan namelijk backlinks naar hun eigen website invoegen in hun eigen content. Zo krijgt de publicerende pagina gratis content én de eigen website van de content creator kan zich verheugen in een SEO boost.

Ondanks deze optie richten veel moderne linkbuilding strategieën zich op het ‘verdienen’ van organische inbound links. Naast het vermijden van mogelijke straffen biedt dit ook meer perspectief voor de toekomst. Dat komt omdat algoritmes waarschijnlijk geen oprechte links tussen websites zullen afstraffen, terwijl kunstmatige linkbuilding wel strenger gestraft zouden kunnen worden.

 

Tips om backlinks te genereren

 

Moderne zoekmachine algoritmes kennen extra gewicht toe aan backlinks met relevantie en domein-autoriteit. Daarom is een van de beste manieren om zinvolle backlinks te genereren simpelweg het creëren van hoogwaardige, nuttige content waar andere website graag naar willen linken. Schrijf en publiceer regelmatig verse content en zorg ervoor dat deze interessant blijft voor je doelgroep. Zoals handige informatie, een goede instructie of een hoge mate van entertainment.

Ben je niet in staat om zelf content te maken, schakel dan de hulp in van bekwame auteurs en content creators. Het Textbroker platform biedt marketeers en website eigenaren toegang tot een pool aan getalenteerde en ervaren auteurs. Uiteindelijk wil je dat jouw content zowel de aandacht trekt als betrouwbaar is. Voorzie jouw content daarom van de bron van alle feiten of statistieken die je aanbiedt en staaf je content met zoveel mogelijk bewijs.

Als het gaat om linkruil en soortgelijke praktijken, is het vooral van belang dat je je ruilpartners met zorg kiest. Focus je op websites met een gevestigd publiek, die relevante content delen in hetzelfde vakgebied. Om wat voorbeelden te geven: een hotelwebsite die inbound links wil genereren concentreert zich het best op andere reis-en toerismewebsites. Een bedrijf dat cybersecurity-diensten aanbiedt kiest daarentegen voor backlinks vanuit gerelateerde technologie websites.

Tot slot: schrijf je content inclusief backlinks voor andere websites? Zorg er dan altijd voor dat de anchor teksten relevant en subtiel blijven, zodat de links op de natuurlijke manier in de tekst vallen. Je content dient ook van hoge kwaliteit te zijn, specifiek op hun doelgroep gericht en gebaseerd op hun redactionele richtlijnen; van waarde dus voor de website waarop jouw content wordt geplaatst.

 

Conclusie

 

Backlinks zijn links vanuit een externe website of webbron. Ze vormen één van de belangrijkste factoren voor zoekmachines om te bepalen waar een bepaalde website of pagina terecht zal komen op zoekresultatenpagina’s. Dit wetende, blijkt linkbuilding een steeds belangrijker onderdeel van zoekmachineoptimalisatie te worden. Veel marketeers en content creators leggen dan ook een sterke nadruk op het genereren van backlinks van andere pagina’s.

Toch is het niet zo dat moderne algoritmes slechts het aantal backlinks traceren en beoordelen. Juist autoriteit en relevantie tellen steeds sterker mee. Dit houdt in dat moderne linkbuilding strategieën zich dienen te focussen op het verkrijgen/ ‘verdienen’ van links van domeinen met een hoge mate van autoriteit, liefst op het gebied van specifieke onderwerpen. Ook de anchor tekst kan invloed hebben op de waarde van een inkomende link. Bovendien mogen backlinks nooit afbreuk doen aan de algemene kwaliteit van de content.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!