Skip to main content

Blog marketing

Laptop met blog tekst op het scherm en twee handen Een koffiemok op het toetsenbord ernaast

Blog marketing wordt beschouwd als de sleutel tot succes in online marketing. De term verwijst naar het te gelde maken van een blog – bijvoorbeeld door SEO en het plaatsen van reclame. Informatieve, adviserende en onderhoudende blogs inspireren gebruikers en winnen hun vertrouwen. Daarom is blogmarketing een belangrijk kanaal en een effectief instrument voor content marketing. Het posten over producten en merken op blogs – van jezelf of van een ander bedrijf – kan je helpen om door te breken en bekender te worden. Een goed gepresenteerde blog helpt een bedrijf om zijn merkwaarde te verhogen.

 

Marketingdoelen bereiken met bloggen

 

Bloggers gebruiken Google AdSense en andere affiliate programma’s om geld te verdienen met advertenties. Systemen zoals Google AdSense maken gebruik van targeting: de advertenties worden specifiek afgestemd op de interesses van de gebruikers. Daarom concentreren bloggers die er gebruik van maken zich op de grootte en de plaatsing van de advertenties. SEO is hierbij van belang, zodat zoveel mogelijk bezoekers naar de blog komen en op de advertenties klikken. Het ‘overladen’ van een blog heeft echter een negatief effect op de relevantie voor lezers – zelfs als de inhoud van hoge kwaliteit is. ‘Minder is meer’ is hier dus van toepassing. Het succes van advertenties hangt meer af van een slimme plaatsing dan van kwantiteit.

 

Gebruik van blogs voor marketing campagnes

 

Blog marketing gebruikt de specifieke eigenschappen van een blog voor reclame, SEO, PR en het versterken van een online reputatie. Dit laatste kun je (laten) doen op je eigen blogs, specifiek door andere bloggers opdracht te geven.

Voorbeeld: een bedrijf brengt een nieuw stuk speelgoed op de markt. Een blogger heeft een bekende blog over speelgoed. Je geeft deze blogger de opdracht een artikel te schrijven over het nieuwe product. Het artikel wordt gepubliceerd en krijgt veel aandacht, comments, wordt gelinkt en aanbevolen via allerlei social media portalen.

Blogartikelen worden steeds belangrijker in het algemene informatielandschap. Blogposts worden gelanceerd via social media en hebben een positieve invloed op je SEO. Een groot voordeel van blogmarketing is dat het een veel langduriger effect heeft dan conventionele reclame. Want als een artikel eenmaal is gepubliceerd, blijven zowel de blogpost als de links ernaartoe lang bestaan.

Grote campagnes voor blogmarketing omvatten individueel gecreëerde content op bekende blogs, die relevant zijn voor het onderwerp. De bloggers worden meestal goed vertrouwd door hun lezers. Gebruikers lezen, becommentariëren en delen graag authentieke posts die over een specifiek product of merk gaan De grote geloofwaardigheid van influencers is hierbij een effectieve hefboom voor aandacht in de online wereld. Dit is immers hoe merken en producten bekend worden. Daarom gebruiken veel bureaus blogs al specifiek voor corporate PR of voorzien ze gevestigde blogs van aantrekkelijke content.

 

Blog marketing en sociale media

 

Blog marketing is een specifieke vorm van virale marketing die wordt gebruikt voor reclame en PR. Virale marketing berust op de verspreiding van content (via sociale media) en deze content is uiteindelijk een vehikel voor reclameboodschappen.
Voorbeeld: Een erkende influencer op het gebied van design plaatst een verhaal dat gaat over een bepaald merk. De content verspreidt zich zeer snel, bijvoorbeeld via Facebook, TikTok en Twitter. Het gewenste resultaat is vooral aandacht: mensen praten over het merk.

Een succesvolle blog heeft links naar sociale media zoals Facebook, Twitter of YouTube. Dat betekent like- en shareknoppen op de website en de aanwezigheid van de blogger op sociale netwerken, met een netwerk aan andere bloggers. Hierdoor is er een groot synergie-effect.

 

Blog marketing met hoogwaardige content

 

Een succesvolle blogmarketing is afhankelijk van blogposts die aanmoedigen om ze te lezen. Professionele teksten die voldoen aan de doelstellingen van blog marketing zijn pakkend, fantasierijk, interessant en zetten aan tot nadenken. Tegelijkertijd verliezen ze nooit hun focus – dat wil zeggen, ze blijven bij het onderwerp waar de post om draait. Zo ziet goede content voor een blog eruit:

 

  • Het onderwerp van de blogpost is onmiddellijk herkenbaar;
  • Het artikel levert content die relevant is voor het doelpubliek;
  • Altijd unique content.

 

Een blog gebruikt niet de reclametaal die wijdverspreid is in online marketing. Blog marketing is gebaseerd op indirecte promotie met een focus op exclusieve informatie. Als je met een blog van hoge kwaliteit de status van expert op een bepaald gebied verwerft, zul je op de lange termijn een goede positie hebben.

De inspanning die nodig is om online inhoud te creëren, wordt vaak onderschat. Daarom worden professionele schrijvers ingehuurd om teksten van journalistieke kwaliteit te schrijven die geoptimaliseerd zijn voor SEO. Het is een publiek geheim dat sommige bloggers alleen de initiële inhoud, onderwerpen en doelstellingen aanleveren. De teksten zelf worden vaak extern geschreven. Als je content voor jouw blog wilt laten maken, is het daarom van belang om eerst de doelstellingen van de specifieke blogpost precies te definiëren en deze te verwerken in een duidelijke briefing.

 

Blog marketing en SEO

 

SEO is ook belangrijk als het gaat om blog marketing. Hierbij ligt de focus op ‘onpage SEO’. ‘Onpage SEO’ betreft maatregelen voor zoekmachineoptimalisatie op de blogpagina zelf. Naast goede content moeten bloggers aandacht besteden aan het ontwerp, goed doordachte navigatie en afbeeldingen van hoge kwaliteit. Het uiterlijk draagt namelijk ook bij aan de content. Veel bezoekers komen bijvoorbeeld op een blog terecht via Google Image search. Eigen, unieke afbeeldingen hebben een duidelijk voordeel ten opzichte van stockfoto’s.

Professionele SEO zorgt voor een goede vindbaarheid via zoekmachines, zodat meer bezoekers worden aangetrokken die specifiek zoeken op relevante trefwoorden. Tools als Google Trends of Ahrefs zijn behulpzaam om de meest frequente zoekwoorden te identificeren. Extra aandacht kun je genereren via social media verspreiding (YouTube, Facebook, Twitter). Het is wel belangrijk om geen identieke content te plaatsen op de verschillende kanalen, vanwege het risico dat Google een blogpost beoordeelt als duplicate content.

Goede content is ook belangrijk voor Google en SEO. Google meet namelijk de tijd die gebruikers op een blog doorbrengen. Als een bezoeker onmiddellijk terugkeert naar de SERP, beschouwt Google dit als een negatief signaal. De gebruiker heeft blijkbaar niet de content gevonden waarnaar hij op zoek was, een indicatie dat de blogpost niet relevant is voor het zoekwoord. Als de gebruiker langer online blijft, bewijst dit de kwaliteit van de content in relatie tot de zoekterm.

 

Corporate blogs

 

Bedrijfsblogs worden door bedrijven gebruikt voor interne doeleinden, maar ook als instrument in de online marketing. Ook hier ligt de focus op hoogwaardige content die klanten toegevoegde waarde biedt. Corporate blogs publiceren content die de doelgroep van het bedrijf interesseert. Door hun flexibiliteit en voortdurende updates zijn ze actueler dan ‘statische’ bedrijfspagina’s. Content waar veel vraag naar is, spreekt influencers en delers aan die de content verder verspreiden; zo wordt het bereik van het bedrijf vergroot. In het ideale geval wordt de blog zelf een merk. Een blog is bovendien ideaal als een bedrijf bepaalde zaken wil uitbesteden, zoals:

 

  • De online presentatie van evenementen of producten;
  • Klantenmagazines;
  • Interne communicatiekanalen voor stagiairs (buiten Facebook) of geïnteresseerden in een nieuwe baan;
  • FAQ’s.

 

Naast een bedrijfsblog bestaan er meestal ook een bedrijfswebsite en sociale mediakanalen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Deze moeten goed op elkaar worden afgestemd.

 

Conclusie

 

In het tijdperk van sociale media en Web 2.0, waarin de internetgebruikers mede de inhoud bepalen die op internet verschijnt, vereist blogmarketing openheid – zowel in de B2B- als in de B2C-sector. Dit is ook duidelijk te zien op social media platforms die bedrijven gebruiken voor hun PR. Vandaag de dag kan geen enkel bedrijf het zich veroorloven om zich af te sluiten met zijn content. Klanten verwachten een hoge mate van transparantie. Openheid is daarom een doorslaggevende factor voor succesvolle blogmarketing.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!