Skip to main content

Bloggen

Met persoonlijke reviews van producten of een wekelijkse branche update op je website kan je aardig wat klanten aan je bedrijf binden. Voor het vergroten van je online bereik is zakelijk bloggen dan ook een erg effectief marketinginstrument. Aan de hand van handige tips en achtergronden laten we zien hoe je dat als bedrijf succesvol aanpakt.

Wat is een blog en bloggen?

Blogs (of weblogs) zijn in feite nieuwsberichten die in chronologische volgorde dagelijks of wekelijks via het internet (bijvoorbeeld met een CMS als WordPress) worden gepubliceerd. Meestal schrijft een auteur ze als een soort dagboek. Bloggen is daarom vaak best persoonlijk. Maar ook organisaties en bedrijven bloggen tegenwoordig volop op hun website over allerlei onderwerpen. Alhoewel geschreven tekst de basis vormt van een traditioneel blog, zijn fotoblogs, audioblogs (podcasts) en videoblogs tegenwoordig ook niet meer weg te denken uit het online aanbod.

De eerste blogs verschenen in de jaren 90. Het feit dat iedereen zijn belevenissen en interesses eenvoudig online kon delen, maakte het bloggen razend populair. Waren er in oktober 2011 ‘nog maar’ 73 miljoen blogs geïndexeerd, in april 2014 claimde Tumblr alleen al over 182,5 miljoen blogs te beschikken. En iedere dag komen er nieuwe bij; het gemiddelde staat nu op 3 miljoen blogs per maand. Dat zie je ook op Google en het komt onder andere dankzij tools als WordPress, die ook SEO een stuk gemakkelijker maken. Deze blogs samen vormen een bron van informatie, weetjes en feiten die dagelijks door een grote schare internetgebruikers wereldwijd worden geraadpleegd.

Meer bezoekers met zakelijk bloggen

In een wereld waar het vooral draait om SEO en online gevonden worden (op zoekmachines zoals Google), kan je als bedrijf niet meer om bloggen heen. Het is dé manier om extra informatie over je producten, diensten en je website te delen. Zo laat je niet alleen zien dat je alle kennis en expertise in huis hebt, maar dat je ook op de hoogte bent van de huidige trends en ontwikkelingen. De voordelen van zakelijk bloggen zijn:

  • Het vergroot de naamsbekendheid
  • Het leidt tot meer webtraffic
  • Het verhoogt de webranking van je website (SEO)
  • Het versterkt de klantenbinding en klanttevredenheid
  • Uitbouw van reputatie
  • Meer afname van product of dienst, dus meer omzet
  • Erkenning van autoriteit en expertise

Invloed van de online lezers
De reacties van de bezoekers van je blog spelen bij zakelijk bloggen een belangrijke rol. Het weblog is dan ook de uitgelezen plek om de interactie met klanten op te zoeken. Zij kunnen hier vragen aan de auteur stellen en aanvullingen of commentaar geven. Waardevolle informatie dus waar bedrijven hun voordeel mee doen, bijvoorbeeld in de vorm van productverbeteringen of prijsaanpassingen.

Welke blogs interesseren de klant?
Veel e-commerce winkels zetten een blog in om meer achtergrondinformatie over producten te geven, aangevuld met tips en adviezen over het gebruik ervan. Maar veel bedrijven gaan nog verder. Blogartikelen kunnen namelijk ook inspelen op de belevingswereld van de doelgroep. Met welke trends of actualiteiten houden ze zich bezig? Welke onderwerpen of producten interesseert deze klanten nog meer?

Een goed SEO-blog voorbeeld
Een goed voorbeeld van online bloggen en SEO is het online magazine van Coca Cola. In ‘The Coca-Cola Journey’ zijn dagelijks nieuwe verhalen en achtergronden te vinden over de frisdrankproducten van het concern. En via ‘storytelling’ ontdekt de lezer alles over de geschiedenis van het merk, de ingrediënten, duurzaamheidsaspecten en een gezonde lifestyle. Een zeer effectieve website en blog.

Maak een blog zichtbaar op Google met SEO
Om bekendheid aan hun blog te geven, zetten bedrijven vaak verschillende social media kanalen of online nieuwsbrieven in. Door ook op een slimme manier relevante zoekwoorden in de tekst te verweven, dus SEO geoptimaliseerd, verhogen ze de kans dat zoekmachines de blogposts oppikken. Ook ‘gastbloggen’ vergroot de zichtbaarheid. Ze achterhalen welke websites hun doelgroep vaak bezoekt en schrijven daar af en toe columns voor. Of ze zoeken contact met bekende online magazines binnen het vakgebied.

Schrijfstijl bij blogs

Het is voor een blogger niet noodzakelijk om een journalistieke achtergrond te hebben. Het gaat met name om de voordelen die de lezers uit de blogposts kunnen halen. Toch is enige creativiteit en een vlotte pen wel een pré; een blog met artikelen die prettig weglezen scoort beduidend hoger op herhaalbezoek. Een goede schrijver trekt de lezer mee in zijn verhaal en dat versterkt de geloofwaardigheid van de weergegeven feiten.

Inhoud van een weblog

Omdat blogs vaak originele ideeën en een persoonlijk relaas bevatten, worden ze meestal vanuit de eerste persoon geschreven. Het is als een gesprek tussen twee personen waarin ervaringen worden gedeeld. De bezoekers van je blog raken geboeid, het schept vertrouwen, en er ontstaat vanzelf een band met de schrijver.

Succesvolle blogs bevatten vaak de volgende elementen:

  • persoonlijke ervaringen
  • insider tips
  • waardevolle informatie
  • authenticiteit en autoriteit
  • een unieke stijl

Effectieve weblogs zijn verder:

  • voorzien van onderscheidende, unieke content
  • gericht op een bepaalde doelgroep
  • meer informatief dan promotioneel
  • levendig en onderhoudend
  • verzorgd en aantrekkelijk vormgegeven
  • voorzien van plaatjes, infographics en video’s
  • accuraat, betrouwbaar en up-to-date
  • gepubliceerd via een systeem als WordPress
  • nuttig en nauwkeurig
  • goed te vinden in bijvoorbeeld Google dankzij SEO

Stijl en structuur voor een blog (SEO)

Het is bij blogs van belang om de teksten helder, begrijpelijk en uiteraard foutloos te schrijven. Dat is belangrijk om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Vermijd dus geneste zinsconstructies en publiceer heldere content om de leesbaarheid te verhogen. Geef het artikel verder structuur; maak een duidelijke indeling in je blogartikel en vertel in de inleiding al wat de lezer in de blog kan verwachten, bijvoorbeeld een productbespreking, een handleiding of een verslag. Zo zorg je al snel voor goede SEO.

Zorg er altijd voor dat je de aandacht van de lezer vasthoudt. Het is bekend dat blogartikelen vooral op inhoud worden ‘gescand’, zeker als dat via de smartphone gaat. Vaak leest het merendeel van de bezoekers de artikelen ook niet helemaal uit. Maak de tekst dus meteen interessant, vermijd langdradige zinnen en zet de belangrijkste conclusies al in de eerste alinea’s. Check voor meer schrijftips onze online artikelen over filler content vermijden en productteksten voor websites schrijven.

Verder hebben een kleurrijk taalgebruik en een informele toon een positief effect op de bezoekers van je website. Bovendien wordt een vlot artikel met aansprekende voorbeelden niet alleen beter onthouden, het zorgt er ook voor dat online bezoekers vaker terugkomen om meer blogs te lezen. Of ze worden zelfs vaste volger.

Interessante onderwerpen voor bloggen
Het is belangrijk om regelmatig nieuwe artikelen te posten op je blog. Zo laat je jouw klanten en bezoekers van je website zien dat je bedrijf continu in beweging is. Veel ondernemingen vinden het lastig om te blijven bloggen. Want vaak is een bepaald onderwerp al eens aangesneden, bijvoorbeeld op de website van de concurrent. Toch kunnen deze items prima gerecycled worden door de content te overgieten met een persoonlijk sausje.

Bloggen vanuit eigen ervaringen op je website
Door er vanuit eigen ervaring over te schrijven, geef je er vanzelf een originele wending aan. Ook gebeurtenissen, actualiteiten of vragen en discussies op een forum kunnen aanleiding geven tot een interessante blogpost. Nodig ook de lezers van je blog uit om zelf onderwerpen aan te dragen, dat kan nog verrassende items opleveren.

Meer ideeën voor blogonderwerpen:

  • Reviews van producten
  • Bloggen in de vorm van handleidingen: ‘Hoe doe je …? Hoe maak je …? Wat doe je als …?’
  • Succesverhalen van gerealiseerde projecten
  • Kijkje achter de schermen (bij je website)
  • Interviews met klanten
  • Wekelijks/maandelijks blog van de directeur
  • Dagje meelopen met werknemers
  • Geschiedenis van het bedrijf
  • Interessante onderzoeken of pilots
  • Verslag van branchegerelateerde evenementen, bijvoorbeeld met betrekking tot SEO

Aan de slag met bloggen via Textbroker

Wil je als ondernemer een start maken met een goed blog? De Textbroker Self-Service geeft je toegang tot duizenden freelance auteurs met achtergronden in verschillende vakgebieden. Ze helpen graag om je weblog en website tot een (SEO-)succes te maken, ook op Google.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!