Skip to main content

Bounce rate

Silhouet van Meisje op stuiterende bal

Bounce rate: Korte samenvatting

 

De bounce rate is een website prestatie statistiek, die het percentage meet van bezoekers die op een website komen en vervolgens weer vertrekken ( ‘bouncen’) zonder een gewenste actie te hebben uitgevoerd. De meest gebruikelijke gewenste actie is het klikken op een link naar een andere pagina of dezelfde website, maar het kan ook zijn het downloaden van een bestand zijn of het bekijken van een video.  Binnen het werkveld van webanalytics is de bounce rate een van de belangrijkste manieren om de effectiviteit van een website te meten.

Een lage bounce rate is over het algemeen een indicatie van een website die succesvol is in het overtuigen van bezoekers om dergelijke acties uit te voeren. Een hoge bounce rate echter kan suggereren dat de site niet goed werkt in dit opzicht. Wel zijn er bepaalde beperkingen aan het interpreteren van de bounce rate en de statistiek moet worden geïnterpreteerd binnen de bredere context van wat de website – of specifieke webpagina – dient te bereiken.

 

Bounce rate: samenvatting in details

 

Het bouncepercentage van een website of webpagina wordt uitgedrukt als percentage en geeft het percentage bezoekers aan dat de site verlaat vanaf de eerste pagina waarop ze terechtkomen. Bezoekers kunnen worden aangemerkt als ‘gebounced’ als hun sessie verloopt, of als ze een aantal handelingen verrichten, zoals het sluiten van hun webbrowser of tabblad, klikken op de ’terug’-knop, uitzetten van hun smartphone, het typen van een nieuwe URL in de adresbalk, of het klikken op een link naar een pagina op een andere website.

De bounce rate is belangrijk voor website-eigenaren en online marketingexperts omdat het hen helpt een beeld te vormen van de prestatie van hun pagina’s, zoals het vasthouden van de interesse van bezoekers en het uitvoeren van specifieke acties. Website-eigenaren houden vaak het bouncepercentage bij op de belangrijkste landingspagina’s van hun website, omdat deze pagina’s speciaal zijn ontworpen om verdere interactie of gebruik van de site aan te moedigen.

Het bouncepercentage voor een webpagina kan worden berekend met de volgende formule:

Bounce rate = Aantal bezoekers dat slechts één pagina bezoekt / Totaal aantal bezoeken aan de pagina

Wil je de bounce rate van een complete website analyseren, dan wordt de volgende formule gebruikt:

Bounce rate = Aantal bezoekers dat slechts één pagina bezoekt / Totaal aantal bezoeken aan de website

Over het algemeen wordt het bouncepercentage gemeten via gespecialiseerde webanalyse software of webanalyse diensten, met voorbeelden zoals Google Analytics, Yahoo! Web Analytics, Bing Webmaster Tools en Adobe Analytics. Het percentage wordt vaak bekeken in combinatie met andere belangrijke statistieken, zoals het totale verkeer op een webpagina of het totale aantal website-hits. Op die manier wordt een compleet beeld verkregen van hoe de website functioneert of van hoe effectief een SEO- strategie is geweest in het bereiken van de gestelde doelen. Deze analysetools zijn gratis, maar men kan met betaalde abonnementen toegang krijgen tot meer functies.

 

Gebruik en beperkingen

 

In de meeste gevallen is een lage bounce rate wenselijk, omdat deze aangeeft dat bezoekers worden overtuigd om gevraagde acties uit te voeren of om verder te gaan met de website als geheel. Daarom kan het bouncepercentage, als het gebruikt wordt om de prestaties van een website te beoordelen, waardevol zijn om aan te geven op welke pagina’s verbetering nodig is. Of om een nieuw ontwerp te vergelijken met een bestaand ontwerp, zodat er beter geoptimaliseerd kan worden.

Het bouncepercentage is misschien wel het zinvolst bij het beoordelen van landingspagina’s, die gekoppeld zijn aan PPC reclame (Pay Per Click) of deel uitmaken van een zoekmarketing strategie. Dat komt omdat dergelijke pagina’s specifiek ontworpen zijn om verkeer aan te trekken van zoekmachines zoals Google of van bannerreclame. Ze bevatten meestal ook een Call To Action, om bezoekers aan te moedigen te converteren, zich in te schrijven, of verder ergens aan deel te nemen. Daarom suggereren lage bounce rates een hoge effectiviteit.

Toch zijn er bepaalde beperkingen aan het gebruik van de bounce rate als prestatiemeter. De waarde ervan is behoorlijk beperkt als het wordt gebruikt om webpagina’s te analyseren die bezoekers alle benodigde informatie op één enkele pagina bieden. Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een specifiek nieuwsbericht, kan op de pagina met het gezochte bericht terechtkomen, het nieuwsbericht lezen, daarmee alles krijgen wat hij/zij nodig had en vervolgens vertrekken. Maar de pagina heeft wel dan degelijk zijn doel gediend.

Websites die nieuwsberichten bevatten, of andere voorbeelden van stand-alone webpagina’s, kunnen merken dat hun totale website bounce rate wordt beïnvloed door deze enkele pagina’s, ondanks dat de belangrijkste landingspagina’s van de site eigenlijk een lage bounce rate hebben. Bovendien hebben verschillende soorten webpagina’s de neiging om anders te presteren. Dus een website-eigenaar moet er rekening mee houden dat bijvoorbeeld blogberichten een hoger bouncepercentage hebben dan een homepage die zorgvuldig is ontworpen om verkoop te bevorderen of te stimuleren.

Daarom moet de bounce rate worden bekeken in de context van de algehele doelstellingen van de website, van welke pagina’s een negatieve invloed hebben op het bouncepercentage, van de content van deze pagina’s en van wat hun doel is.

 

Mogelijke oorzaken van een hoge bounce rate

 

Zoals we al eerder zagen, zijn er een aantal redenen waarom een webpagina of website een hoog bouncepercentage kan hebben en nog steeds aan de gestelde verwachtingen voldoet. Toch zijn er ook een aantal oorzaken van een hoge bounce rate, die vaak voorkomen en problematischer zijn, omdat ze een indicatie kunnen zijn van een niet goed functionerende website of  SEO- strategie.

Een veelvoorkomende oorzaak van een hoge bounce rate is content van slechte kwaliteit. Als een bezoeker op een pagina belandt en content tegenkomt die slordig is, slecht geschreven, of op een andere manier tekortschiet, is de kans groot dat hij/zij de pagina verlaat. Ook een slecht ontwerp verhoogt in belangrijke mate de kans dat bezoekers van een pagina wegklikken. Bijvoorbeeld lelijke pagina’s, pagina’s die er te lang over doen om te laden, pagina’s met een slecht gekozen lettertype of pagina’s die onoverzichtelijk en rommelig zijn.

Ook website-eigenaren die bezoekersgedrag bijhouden en een hoge bounce rate opmerken, kunnen misschien beter hun zoekmarketing campagnes aanpassen. Sites die zich richten op specifieke zoekwoorden kunnen weliswaar veel bezoekers trekken, maar de website hoeft daarom nog niet relevant te zijn voor wat die bezoekers eigenlijk zoeken. Mensen zijn ook meer geneigd om weg te klikken van websites die pop-up reclame of auto-play videoreclame tonen, of die slecht beveiligd zijn.

 

Conclusie

 

Uiteindelijk is het bouncepercentage een belangrijke prestatiemaatstaf voor de meeste websites, omdat het aangeeft hoe effectief de site is in het betrekken van bezoekers en hoe effectief individuele pagina’s zijn in het aanmoedigen van bezoekers om gewenste acties uit te voeren. De statistiek zelf geeft het percentage bezoekers aan dat op een website of webpagina landt en weer vertrekt zonder een andere pagina te bezoeken of een gevraagde actie uit te voeren. De bounce rate wordt uitgedrukt als een percentage.

In de meeste gevallen is een laag bouncepercentage wenselijk, omdat het aangeeft dat een laag percentage bezoekers een site bezoekt en na één pagina alweer vertrekt. Veelvoorkomende factoren die kunnen leiden tot een hoge bounce rate zijn een slecht ontwerp, content van slechte kwaliteit en een ineffectieve SEO-strategie. Het is wel belangrijk dat de analyse wordt uitgevoerd met een volledig begrip van de context, omdat er situaties zijn waarin een hoge bounce rate niet per se hoeft te duiden op prestatieproblemen.

 

 

 


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!