Skip to main content

Hoe vermijd je filler content?

Het kan ieder artikel dat je schrijft binnensluipen: de zogenaamde filler content. Overbodige woorden, herhalende zinnen of soms hele alinea’s die eigenlijk niets toevoegen aan je verhaal. Zo’n tekst kan aardig afgeslankt worden. Dat bevordert niet alleen de leesbaarheid en betrouwbaarheid, je tekst gaat er ook in kwaliteit op vooruit.

Het kan ieder artikel dat je schrijft binnensluipen: de zogenaamde filler content. Overbodige woorden, herhalende zinnen of soms hele alinea’s die eigenlijk niets toevoegen aan je verhaal. Zo’n tekst kan aardig afgeslankt worden. Dat bevordert niet alleen de leesbaarheid en betrouwbaarheid, je tekst gaat er ook in kwaliteit op vooruit.

Korte aandachtsspanne

Filler content schrap je niet alleen vanuit journalistiek oogpunt. Tegenwoordig wordt web content vooral geraadpleegd via een smartphone of tablet. Uitgebreid lezen heeft plaatsgemaakt voor scrollen en webgebruikers scannen daarom in hoog tempo pagina’s op relevante informatie. Compacte teksten met een overzichtelijke indeling die vooral snel ‘to the point’ komen, zijn dan een must.

Tips om ‘filling’ te voorkomen

Een artikel checken op filler content is best lastig. Je leest er al gauw overheen en vaak ben je je er niet van bewust dat je veel opvulwoorden of herhalingen gebruikt. Als je een tekst schrijft, houd jezelf dan scherp en vraag je af:

Is dit geen overtollige informatie?

Check of er geen informatie (onnodig) dubbel staat. Zijn er herhalingen van woorden of zinnen? Zijn bepaalde punten niet al eerder aangestipt? Is een verklarende uitleg of een beschrijving wel echt nodig?

Biedt het meerwaarde voor de beoogde doelgroep?

Op welke vraag van de lezer geef je een antwoord? Wat zoekt de bezoeker van de website precies? Richt je tekst helemaal in op wat de lezer komt doen. Wil hij iets kopen of zoekt hij bijvoorbeeld informatie? Weid niet uit over andere onderwerpen of bijzaken, maar leid hem direct naar zijn doel.

Is deze uitleg nodig?

Vraag je steeds af voor wie je schrijft. Is de tekst bedoeld voor een algemeen publiek, dan is het zinvol om een paar begrippen uit te leggen. Schrijf je voor een groep kenners of specialisten, dan kan je een verklarende toelichting gerust achterwege laten. Als je een blogpost schrijft voor experts binnen de ruitersport hoef je bijvoorbeeld niet te vermelden dat het artikel over paarden gaat.

Is de tekst duidelijk gestructureerd?

Net als bij het menselijk lichaam vormt de structuur van de tekst de ruggengraat die het verhaal bij elkaar houdt. Een duidelijke opdeling in alinea’s en het gebruiken van tussenkopjes behoedt je ook voor herhalingen. Zet de kern van het verhaal meteen bovenaan in de tekst en verplaats de verdieping meer naar onderen (denk aan het scrollen).

Het structureren van een tekst wordt trouwens makkelijker als je na het schrijven van een eerste concept een korte pauze neemt en even wat anders gaat doen. Een frisse blik zorgt ervoor dat je sneller de rode draad in het verhaal ziet.

Is het specifiek genoeg?

Dit is een lastige. Vooral als je werkt aan content die bedoeld is voor een breed publiek of waarin je een aantal verschillende onderwerpen de revue laat passeren. De tekst kan dan snel oppervlakkig worden of de informatie wordt veel te vaag. Zo’n tekst verliest uiteindelijk zijn resonantie en vaak ook de aandacht van de lezer. Benoem daarom steeds één duidelijk onderwerp in de alinea of zelfs per zin. Raak vertrouwd met het onderwerp en verdiep je in de materie. Dan is het eenvoudiger om daar inhoudelijk over te schrijven. Zo geef je meer waarde aan de tekst.

Zorg er wel voor dat je tekst door het schrappen van filler content niet monotoon wordt. Geef kleur en sfeer door te variëren met de zinsbouw. Maak daarom ook zeker gebruik van synoniemen.

Schrappen loont

Filler content vermijden blijft voor iedere schrijver een uitdaging. Zelfs ervaren copywriters moeten er continu op letten. Webteksten hierop nakijken en bijschaven kost wat extra tijd, maar het loont de moeite. Niet alleen opdrachtgevers, maar vooral lezers zullen dat erg waarderen.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!