Skip to main content

Pakkende productteksten schrijven

Het opstellen van een goede productomschrijving lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk vaak toch complex. Want hoe zorg je ervoor dat zo’n tekst niet alleen voldoende informatie geeft over een artikel, maar ook uitnodigend is en lekker wegleest? We geven je tips hoe je dat het beste aanpakt.

Het opstellen van een goede productomschrijving lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk vaak toch complex. Want hoe zorg je ervoor dat zo’n tekst niet alleen voldoende informatie geeft over een artikel, maar ook uitnodigend is en lekker wegleest? We geven je tips hoe je dat het beste aanpakt.

Scoren met productbeschrijvingen

Voor online webwinkels en dienstverleners vormen de beschrijvingen bij hun artikelen en services het hart van de onderneming. Dit zorgt ervoor dat ze kunnen scoren. De tekst kan potentiële kopers net dat extra duwtje geven om een product aan te schaffen of lezers overhalen een aanvraag voor een offerte of brochure in te vullen. Een sterke producttekst moet dus niet alleen de nodige informatie bevatten, het moet ook de interesse wekken en representatief zijn voor de uitstraling van het bedrijf.

Do’s voor productbeschrijvingen

In een productbeschrijving kan je naast de feiten over het product ook iets zeggen over de doelgroep. Kijk bij reviews van het artikel om te lezen hoe het door andere kopers wordt gewaardeerd of wordt toegepast. Of bezoek gebruikersfora.

  • Spreek de potentiële klant direct aan. Waarom is dit product zo nuttig? Wat kan je ermee doen? Voor welk probleem biedt het een oplossing? Als je hierop antwoord geeft, creëer je waarde.
  • Ken de opdrachtgever. Bezoek de site van de klant, kijk naar andere productteksten (als die er zijn) en raak bekend met de toon en stijl. Weet voor wie je schrijft en breng dat over.
  • Verplaats je in de rol van verkoper. Denk erover na hoe de verkoper het product in de winkel aan de man zou brengen. Een innemende glimlach meegeven kan online helaas niet, maar een vlot en aantrekkelijk praatje wel. Blijf daarbij wel te allen tijde trouw aan de feiten.
  • Geef tips en advies over hoe het product kan worden gebruikt. Gaat het om een kledingstuk, geef dan bijvoorbeeld aan waarmee het goed combineert of bij welke gelegenheid je het kunt dragen. Als lezers zich gaan voorstellen wat ze met het product kunnen doen, zijn ze eerder geneigd om tot aankoop over te gaan.
  • Zorg voor een tijdloze tekst. Productteksten moeten altijd up-to-date informatie bevatten, dus zonder specifieke tijdsaanduidingen of verwijzingen naar inmiddels vervlogen trends. Producten lijken anders al snel verouderd. Schrijf daarom een tekst die een flink aantal jaar relevant kan blijven.

Extra aandachtspunten

Vooral bij productteksten is het soms lastig om uniek, origineel en overtuigend te blijven zonder dat het overdreven wordt. Maar als je tijdens het schrijven merkt dat je zelf enthousiast over het product begint te worden, zit je zeker op de goede weg. Enkele aandachtspunten waar je nog rekening mee kunt houden:

  • Houd teksten bondig en vermijd de zogenaamde filler content: opvulwoorden, herhalingen en ‘off topic’ informatie.
  • Verander lange opsommingen met bijzinnen in overzichtelijke lijstjes.
  • Strooi niet teveel met bijvoeglijke bepalingen.
  • Maak vaak gebruikte constructies als ‘het feit dat’ of ‘de reden daarvan is’ korter.
  • Zet het onderwerp, probleem, oplossing en eventuele ‘call to action’ vooraan in de tekst.
  • Blijf rekening houden met de wensen van de opdrachtgever en vereiste sleutelwoorden.

Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!