Skip to main content

Case study

Werkbook met passerdoos, potlood, balpen en liniaal

Case Study: een korte samenvatting

 

Een case study is een beschrijving van en een onderzoek naar een specifiek project, geval of campagne. Een case study zal achtergrondinformatie bevatten, details van een probleem of uitdaging, een uitleg van de acties die zijn ondernomen om dat probleem op te lossen en een onderzoek naar de uiteindelijke uitkomst. Je vindt case studies veel terug in werkgebieden zoals onderwijs, sociale wetenschappen en biowetenschappen, maar ze kunnen ook effectief worden ingezet als content marketing voor bedrijven.

Zo kan een marketing case study bijvoorbeeld focussen op een specifiek project dat een bedrijf uitvoerde voor een klant, terwijl een wetenschappelijke case study het geval en de behandeling van een bepaalde medische patiënt zou kunnen onderzoeken. Binnen marketing worden case studies doorgaans gebruikt om een concreet voorbeeld te tonen van het werk van een bedrijf of hoe zijn diensten klanten kunnen helpen, om te laten zien dat ook anderen hiervan kunnen profiteren.

 

Case Study: omschrijving in details

 

De geschiedenis van case studies voert ons terug naar de vroege 19e eeuw, toen ze voor het eerst opdoken binnen de sociale wetenschappen. Tijdens het verdere verloop van de eeuw warden case studies geadopteerd door andere wetenschappelijke gebieden zoals biowetenschappen. Ook het onderwijs en de zakenwereld pikten case studies op en deze worden nog steeds in elk van voornoemde werkvelden (plus vele andere) gebruikt. Voor bedrijven zijn case studies bijzonder geliefd geworden als marketing tool.

Ongeacht de setting is een case study altijd bedoeld om inzicht te verschaffen in een specifiek geval of zelfs een aantal gevallen. De gevallen in kwestie kunnen projecten betreffen, maar ook campagnes, organisaties, events, acties of individuen. Een case study kijkt naar het probleem of de taak in kwestie, voordat de oplossing wordt uitgelegd en de uiteindelijke uitkomst. Case studies kunnen worden ingezet om te informeren of te onderwijzen, maar ook om te overtuigen of om producten of diensten te promoten.

Je kunt een case study op verschillende manieren opzetten. Hieronder volgt een veelgebruikt format:

 

  • Achtergrondinformatie – informatie die de rest van de case study van een context voorziet, zoals een basisoverzicht van de organisaties of de individuele mensen die in de case study worden besproken.
  • Probleem, kwestie of uitdaging – een uitleg van het probleem zoals het bestond, de kwestie die opgelost diende te worden of de uitdaging die overwonnen moest worden. Je zou bijvoorbeeld kunnen beschrijven wat een klant of bedrijf zocht, waarom ze het zochten voor welke uitdagingen ze eerder stonden.
  • Oplossing, Antwoord of Actie – Informatie over de oplossing voor het probleem of de actie die is ondernomen om een kwestie op te lossen. Een bedrijf dat een dienst of product aanbiedt kan dit onderdeel van een case study gebruiken om uit te leggen wat het te bieden heeft, waarom het de beste oplossing heeft en waarom het voor deze oplossing heeft gekozen.
  • Resultaten of uiteindelijke uitkomst – Details over de resultaten of uitkomst. Dit onderdeel wordt doorgaans gebruikt om de successen te belichten van het project of de kwestie en om inzicht te verschaffen in de mate van tevredenheid. In dit stadium kun je quotes van klanten invoegen of details over toekomstverwachtingen.

 

Binnen marketing werkt een case study met een klantentestimonial op een soortgelijke manier voor klanten, aangezien het bewijs levert van de voordelen van het werken met een bepaald bedrijf of het gebruiken van hun producten of diensten. Door een specifieke zaak te documenteren en hier potentiële klanten toegang toe te verschaffen, laat een bedrijf zien hoe een typische zakelijke transactie eruit zou kunnen zien, welke soorten problemen je kunt oplossen en wat het effect is van die oplossingen.

De standaardprocedure voor het uitvoeren van een case study is dat alle betrokkenen volledig op de hoogte zijn van alles wat wordt gedocumenteerd.  Dat kan de gebruikte technieken betreffen of onderzoeksmethodes zoals interviews, observatie, veldproeven en méér, waarbij de gekozen methode meestal afhangt van het type casus en de doelstellingen van de case study.

De meeste case studies zijn uiteindelijk bedoeld om te laten zien hoe goed een bedrijf, organisatie of persoon heeft gepresteerd, vaak om te klanten te laten ervaren dat dit het gebruikelijke prestatieniveau is. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld een case study promoten van specifieke projecten om de kwaliteit (aan) te tonen van zijn producten of diensten en van de mate van klanttevredenheid die het bereikt.

Case competities betreft een concept dat direct is voortgekomen vanuit case studies. Deze wedstrijden worden steeds meer gebruikt door werkgevers of academische instellingen om diverse aanvragers te testen of om ze te van elkaar te onderscheiden. Als iemand deelneemt aan een case competitie krijgt hij of zij een case study met de opdracht om met de beste oplossing te komen voor het beschreven probleem of de uitdaging. Dit kan een solo opdracht zijn of uitgevoerd worden als onderdeel van een teamopdracht.

 

Tips voor een marketing case

 

Als je een case study wilt gebruiken voor marketingdoeleinden, zijn er bepaalde best practices die je kunnen helpen om de algehele kwaliteit en de effectiviteit van de case study te verhogen. Ten eerste is het belangrijk dat een klant of bedrijf akkoord gaat met het feit dat ze onderwerp van de studie worden. Zo krijgen ze de tijd om met jou over het project, de service of het product te praten en wat het eigenlijk voor ze deed.

Een goede case study neemt ook letterlijke quotes op van dezelfde mensen. Deze uitspraken kunnen dienen als klantentestimonial. Het is daarom een goed idee om mensen te interviewen en deze interviews uit te werken. Gebruik quotes die het project of de casus in een positief daglicht stellen en die tevredenheid aanduiden. Je kunt ook af en toe parafraseren, maar directe quotes zijn krachtiger omdat de mensen die de case study lezen ze betrouwbaarder vinden.

Een informatieve titel doet veel goeds en het beste is om niet dubbelzinnig te zijn. Een goede titel informeert lezers dat het een case study betreft en legt iets uit over zowel de casus als de oplossing. Een voorbeeld zou kunnen zijn: “Case Study: hoe [klant] [probleem] overwon met dank aan [oplossing] van [marketing bedrijf]”.

Bovendien vertellen de beste case studies een verhaal, al dien je niet volledig te leunen op je storytelling vaardigheden. Het beste gebruik je ook statistieken en andere ‘harde’ vormen van data, die bewijs leveren voor het vertelde verhaal. Tot slot kun je een speciale case study pagina opnemen in je website, maar je kunt ook ergens anders specifieke case studies promoten, zoals in marketing e-mails en op je social media platforms.

 

Conclusie

 

Case studies bieden een analyse van een specifieke casus, campagne, project of praktijk, terwijl ze de aard van het probleem onderzoeken, de gekozen oplossing en de uiteindelijke resultaten. Hoewel case studies hun oorsprong vinden in wetenschappelijke onderzoeksmethodes, zijn ze gaandeweg steeds populairder geworden als een vorm van marketing content. Ze kunnen inzicht bieden in het werk dat een bepaald persoon, een organisatie of een bedrijf doet, om anderen ervan te overtuigen dat ook zij kunnen profiteren van soortgelijk werk.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!