Skip to main content

Content seeding

 

Content seeding: korte samenvatting

 

Content seeding betreft een specifieke aanpak binnen online marketing, waarbij content strategisch wordt verspreid (‘verstrooid’) over het internet. Bij deze methode verspreiden contentmakers hun werk via zorgvuldig gekozen online kanalen en netwerken. Dit maakt het makkelijker voor het publiek en de doelgroep om de content te vinden, in zich op te nemen en te delen met anderen.

Doorgaans werkt content seeding zo: een bedrijf benadert een online influencer met een gevestigd (en groeiend) publiek dat eventueel interesse zou kunnen hebben in de content. Vervolgens kan de influencer de content delen vanuit zijn of haar netwerken. Zo wordt de content gevalideerd en kan de contentmaker uiteindelijk een groot aantal mensen bereiken.

 

Content seeding: gedetailleerde samenvatting

 

Content seeding is een methode om online content te verspreiden en wordt uitgevoerd via het ‘planten’ van de content op verscheidene platforms en locaties op het internet. Dit maakt het mogelijk om de content strategisch te verstrooien via de netwerken van mensen die zelf ook al deel uitmaken van de doelgroep. Zo wordt het aantal mensen verhoogd die de content te zien krijgen en hem willen delen.

Op basisniveau kan content seeding worden gezien als het strategisch delen van content op plekken waar de doelgroep hem zal vinden. Over het algemeen komt er echter wel het een en ander bij kijken, zoals het benaderen van invloedrijke websites of social media accounts. Het idee hierachter is dat online gebruikers vaker content zullen delen of erop reageren als deze wordt aangeraden of aangedragen via een vertrouwde bron. Influencers hebben daarbij al een vast publiek dat hen vertrouwt.

Deze – al bestaande – relatie tussen de influencers en hun publiek betekent dat content marketeers ook het wantrouwen kunnen vermijden dat wordt geassocieerd met meer openlijke reclame-uitingen. Waar de gemiddelde internetgebruiker soms wat cynisch kan zijn ten opzichte van betaalde reclame, worden aanbevelingen door vertrouwde bronnen vaak juist als waardevol beschouwd.

Om een content seeding strategie succesvol te laten uitpakken, dienen content createurs zich te richten op het maken van content van hoge kwaliteit met veel relevantie voor een duidelijk afgebakende doelgroep. Vervolgens dienen contentmakers de juiste influencers en platforms te vinden om de content te verspreiden aan het publiek waar deze influencers invloed op hebben.

Hoewel het benaderen van influencers een van de meest gebruikelijke routes is voor succesvolle content seeding, is het zeker niet de enige beschikbare methode. Een ander voorbeeld van content seeding is als contentmakers of marketeers partnerships aangaan met andere websites, blogs of nieuwsbrieven in hun specifieke niche. Als alternatief is het zelfs mogelijk om gebruik te maken van de netwerken van marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in content seeding. Content kan ook worden geplaatst op aggregatieplatforms waar verschillende content bij elkaar komt, zoals Reddit. Of op relevante online prikborden.

Het scala aan content seeding strategieën kan nogal verschillen. Zo kunnen contentmakers hun content voornamelijk distribueren via hun eigen website, blog en/of social media accounts, terwijl ze tegelijkertijd contact leggen met een klein aantal relevante influencers in hun niche. Aan de andere kant van het spectrum zijn er de contentmakers die in zee gaan met een groot aantal influencers, of juist met een zeer beperkt aantal extreem populaire websites of social media accounts.

Los van de schaal van de marketinginspanningen, is het doel van de meeste content seeding strategieën om het bereik van de content te vergroten, het merkbewustzijn aan te wakkeren en leads te genereren. Daar komt bij dat content seeding de content op zich geloofwaardiger kan maken. Mits effectief ingezet, kan content seeding zelfs bijdragen aan het viraal gaan van bepaalde content. Zodra dat gebeurt, wordt de content exponentieel verspreid en bereikt een extreem groot publiek, terwijl het gaandeweg een behoorlijke buzz creëert.

 

Tips voor effectieve content seeding

 

De allereerste stap in elke effectieve content seeding strategie is het creëren van overtuigende, interessante content van hoge kwaliteit die relevant is voor je doelgroep. Welke doelgroep je kiest is waarschijnlijk afhankelijk van je bredere strategische doelstellingen. Zodra een doelgroep is vastgesteld, is het zaak om goed na te denken over waarom jouw content waardevol of zelfs noodzakelijk is en hoe de content jouw publiek van dienst kan zijn.

Na het vaststellen van de doelgroep en de creatie van hoogwaardige content voor diezelfde doelgroep, komt de volgende stap. Deze betreft beslissingen rondom de eigenlijke content seeding strategie. Dit betekent het vinden van de beste websites, social media influencers en/of social media communities om te benaderen, met het oog op de verhoogde verspreiding van de content.

Het is belangrijk om te beseffen dat je bij content seeding altijd andere mensen nodig hebt om je te helpen bij je content marketing inspanningen. Deze partners zullen je echter niet gratis van dienst zijn. Het is dus een goed idee om duidelijkheid te hebben over wat influencers uit de regeling willen halen. Over het algemeen zal dat een financiële compensatie zijn, maar je kunt ook andere zaken aanbieden als je met een laag budget moet werken.

Verder moet de prestatie van de verspreide content meetbaar worden gemaakt en het liefst ook nog af te zetten zijn tegen andere soortgelijke content die meer organisch is verspreid. Zo is het in het bijzonder belangrijk om te weten of jouw content seeding strategie het bereik van de content heeft vergroot, meer traffic heeft veroorzaakt en andere KPI’s heeft behaald of zelfs overtroffen. Gaandeweg kom je zo te weten welke influencers voor jou het meest waardevol zijn en waarom.

Tot slot, als je content seeding wil inzetten als onderdeel van een doorlopende content marketing strategie, is het belangrijk om de goede verstandhouding met je influencers te blijven onderhouden. Als je deze relaties koestert, bouw je gaandeweg een betrouwbaar netwerk aan websites, social media accounts en individuen op die jou ook in de toekomst kunnen blijven helpen.

Voordelen en beperkingen

 

De voornaamste voordelen van content seeding betreffen het potentieel om zowel het bereik als de geloofwaardigheid te vergroten. Deze voordelen kunnen bijdragen aan je algemene content marketing doelstellingen, vooral als het gaat om een groter merkbewustzijn, leadgeneratie, meer verkoop en om je expertise te tonen.

Strategische content seeding waarbij je je focust op de juiste influencers en platforms kan ook bijzonder gunstig zijn voor het verkrijgen van backlinks. Deze kunnen je SEO een boost geven en je online zichtbaarheid vergroten.

Wat betreft de belangrijkste beperkingen, is het waard om te vermelden dat een content seeding strategie veel tijd en werk kost. Het is zaak om de juiste influencers en platforms te vinden en relevante mensen aan je te binden – het liefst over langere tijd. Bovendien is de strategie in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van de content. Dat betekent dat als de content (net) ondermaats is, je investeringen in seeding pogingen bijna verspilde moeite, tijd en geld kunnen blijken te worden.

Conclusie

 

Content seeding is een van de belangrijkste methodes voor online marketeers die het bereik van hun content willen vergroten. Door deze content strategisch te ‘verstrooien’ en relevante influencers of platforms te benaderen, wordt het makkelijker voor contentmakers om hun doelgroep te bereiken, om vertrouwen op te bouwen en om de belangrijkste doelstellingen te bereiken.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!