Skip to main content

Content republishing

Een WordPress scherm met publiceren-knop

Content republishing: korte samenvatting

 

Content republishing is het opnieuw publiceren van bestaande content. Zo worden bijvoorbeeld artikelen of bijdragen over een onderwerp online gezet in een blogartikel – maar dan in (licht) bijgewerkte versie of soms gepresenteerd in een volledig nieuw format.

 

Content republishing: een overzicht in details

 

Content republishing is meer dan het herpubliceren van een reeds bestaand artikel. Het is een doelgerichte marketingtool, die maximaal (geschreven) bronnen optimaliseert. Vaak zijn er geen nieuwe ideeën meer voor een actueel onderwerp – maar zijn er al wel artikelen die met een paar veranderingen alsnog veel aandacht kunnen trekken. Het herpubliceren van content kun je op verschillende manieren inzetten als marketingstrategie:

 

  • Artikelen opnieuw publiceren, in een andere context plaatsen of in een nieuwe vorm gieten (voorbeeld: een tekstartikel als video).
  • Bestaande content krijgt een nieuwe vorm en wordt in die hoedanigheid onderdeel van een actueel marketingconcept.
  • Bestaande content wordt aangeboden aan een nieuwe doelgroep – bijvoorbeeld als nieuwsbrief.

 

Het gebeurt maar al te vaak dat artikelen van hoge kwaliteit op het verkeerde moment werden gepubliceerd en daardoor weinig aandacht kregen. Maar de tijden veranderen en de actualiteit kan van dag tot dag verschillen. Een probleem of vraagstuk dat voorheen alleen de aandacht van experts trok, kan plotseling een zeer actueel onderwerp worden dat online heftig wordt bediscussieerd. In dergelijke gevallen kan het opnieuw publiceren van content met weinig extra inspanning ineens wél hoge bezoekersaantallen bereiken.

 

Wat zijn de doelen van content republishing?

 

Een groot probleem voor contentmarketing is dat waardevolle content soms toch niet genoeg aandacht krijgt. Goede artikelen bestaan vaak in de schaduw van een website – zelfs als ze unieke content bieden en goed zijn geoptimaliseerd voor de relevante zoekwoorden. De redenen hiervoor kunnen variëren. Content republishing is een mogelijke oplossing voor dit probleem. Doelen van content herpublicatie zijn bijvoorbeeld:

 

  • Het bereik vergroten van goede content die meerwaarde biedt
  • Het aanspreken van nieuwe doelgroepen
  • Zoekmachine optimalisatie voor bestaande pagina’s die tot nu toe slecht scoorden in Google
  • Bestaande content gebruiken als onderdeel van een nieuwe marketingcampagne

 

Websites zijn afhankelijk van het voortdurend in kaart brengen van de content, als onderdeel van hun marketingstrategie. Vooral als ze veel bezoekers hebben. Als het nodig is werken ze hun content bij en dit continu doorgaande proces zorgt voor goede zoekmachine rankings.

 

Content verversen – zo werkt het

 

Om de inhoud van een artikel te verversen, controleer je eerst of een tekst niet te weinig actueel is of zelfs achterhaald. Een aantal handige hulpmiddelen kunnen het werk van de auteur vergemakkelijken:

 

  1. Een W-question tool kan gebruikt worden om te controleren of het artikel het onderwerp uitgebreid (holistisch) beschrijft. Een WDF/IDF-analyse kan ook geschikt zijn voor dit doel. Met deze analyse bekijk je de optimale verdeling van onderwerpen, relevante termen en keywords in de content. Deze tools zijn ook handig omdat de terminologie kan veranderen in de loop van de tijd.
  2. Ga vervolgens na of de structuur van het artikel kan worden geoptimaliseerd – bijvoorbeeld met nieuwe koppen, grafieken, afbeeldingen, extra video’s of veranderingen in de tone-of-voice.
  3. Ook de interne en externe links kun je checken en bijwerken en zo nodig vernieuwen. Hierbij is bijzondere aandacht vereist voor het opsporen en verwijderen van dode links. Hyperlinks die nergens toe leiden zijn vergif voor SEO.
  4. Als het nieuwe artikel klaar is, dien je een bijgewerkte sitemap in bij Google. Het vernieuwde artikel kun je vervolgens ook via social media bekend maken.

 

Hoe vind je verborgen schatten?

 

Hoe vind je de juiste content voor herpublicatie? Als je regelmatig content in kaart brengt, zul je al snel verborgen schatten tegenkomen die prima geschikt zijn voor hergebruik. Het is hierbij niet ongebruikelijk dat oudere artikelen op een website na verloop van tijd ineens weer meer interesse wekken. Met content republishing kun je van dergelijke ontwikkelingen handig gebruik maken. Door een nieuw format te gebruiken of de content op punten aan te passen, kun je nog hogere bezoekersaantallen behalen en profiteren van actuele trends. Deze kenmerken geven de populariteit van bepaalde pagina’s aan:

 

  1. Backlinks: Elke link naar een pagina toont de waarde van de content. Zo ontdek je welke content het heel goed doet. Google Analytics is hier bijzonder geschikt voor.
  2. Verkeer: Hoeveel kliks behaalt de pagina? Ook op deze vraag geeft Google Analytics antwoord.
  3. Ranking voor relevante zoekwoorden: De Google Search Console laat zien wat de belangrijkste zoektermen zijn waarmee een website gevonden wordt.
  4. Vermeldingen op social media of social shares: Hier zijn diverse tools voor, die te vinden zijn met het zoekwoord “social media monitoring”.
  5. Slecht voor SEO: Duplicate Content

 

Voor succesvolle content marketing is het belangrijk dat je bij het opnieuw publiceren de juiste signalen afgeeft aan de zoekmachines. Dat is van belang om te voorkomen dat hergebruikte content wordt beschouwd als duplicate content of zelfs als inbreuk op het auteursrecht. Herpubliceren vereist dus altijd verandering. De belangrijkste eis hierbij is dat de content uniek is – en dus opnieuw uniek wordt gemaakt.

Let op: publiceer je een artikel onder een nieuwe URL zonder de content van de oude URL te verwijderen, dan ziet Google dit regelmatig als duplicate content. Daarom is het aan te raden om juist de bestaande URL te behouden en een bijgewerkte sitemap bij Google in te dienen. Zo wordt de betreffende pagina opnieuw gecrawld. In principe beoordeelt Google updates als positief voor SEO. Als het behouden van de originele pagina onvermijdelijk is, moet deze op “noindex” worden gezet.

 

Waardevolle informatie in een nieuw format: content recyclen

 

Verander de content, presenteer hem in een nieuw format of plaats hem gewoon in een nieuwe omgeving: recyclen werkt met verschillende methoden. Voor het herpubliceren van content zijn de volgende opties bijzonder effectief gebleken:

 

  • Publiceer online artikelen als whitepapers of e-books.
  • Druk de content van een website af op papier en publiceer hem als een gedrukte uitgave, bijvoorbeeld als brochure.
  • Presenteer de belangrijkste informatie uit een blogartikel in de vorm van een infographic.
  • Produceer de inhoud van een succesvol artikel als een video en integreer hem in de website.

 

Uiteraard vergt de laatste van deze twee opties veel werk en creativiteit. Als je echter met een reeds bestaande template werkt, kunt je je vooral richten op de stijl en presentatie. De content zelf bestaat immers al. De combinatie van reeds bestaande content en een nieuw jasje verbetert de kwaliteit van het onlinemateriaal ook nog eens aanzienlijk.

 

Conclusie

 

Het opnieuw publiceren van content is veel meer dan puur recyclen. Als een artikel goed is, is dat een uitstekende reden om het nieuw leven in te blazen in een nieuwe vorm. Content republishing toont het potentieel van content aan door er (recente) waarde aan toe te voegen of het in een andere vorm te presenteren. Veel websites zijn juist succesvol omdat ze bestaande content voortdurend herzien en waar nodig vernieuwen. Content republishing is dus een belangrijk aspect van SEO.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!