Skip to main content

Content nudging

Steeds meer organisaties bereiken potentiële klanten via intelligente content die precies de juiste snaar raakt. Bij elk beslismoment (touchpoint) tijdens de customer journey worden gebruikers geïnformeerd over producten, diensten en thema’s. Er worden vragen beantwoord, problemen opgelost en bruikbare kennis wordt overgedragen. Wie bovendien een goede content nudging strategie paraat heeft, kan zijn of haar bezoekers en (potientiële) klanten steeds een zacht duwtje in de goede richting geven en motiveert ze tot een besluit (lees: conversie). Door handig ingezette content nudging verhogen bedrijven hun conversies en maken ze bezoekers tot kopers.

Content nudging is hot: het is een van de subtielste manieren om klanten online te verleiden tot conversie. Maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld en hoe werkt content nudging?

 

Wat is content nudging?

Het begrip content kennen we natuurlijk allemaal: het verwijst naar de inhoud van een website, blog of social media. Nudging zou je kunnen vertalen als ‘zachtjes porren’ of ‘een voorzichtig duwtje geven’. De term werd bekend door het beroemde boek van Nobelprijswinnaars en gedragseconomen Richard Thaler en Cass Sunstein: Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness.

In het begin werd de nudging methode vooral gebruikt om consumenten / burgers te motiveren tot ‘juist gedrag’, zonder daarbij straf of dwang in te zetten. Bekende voorbeelden zijn het stimuleren tot een gezond eetpatroon of milieubewust gedrag. Hebben mensen last van overgewicht, dan kan de afmeting van hun bord invloed hebben op hoeveel ze eten. Bijvoorbeeld: dezelfde portie eten lijkt op een kleiner bord veel groter. Door deze optische beïnvloeding hebben mensen de neiging om van een kleiner bord juist minder te eten.

Ook de speelse elementen van gamification kan mensen ertoe verleiden om bijvoorbeeld de trap te gebruiken in plaats van de lift. Op die manier verbrand je meer calorieën en wordt tegelijkertijd het milieu niet verder belast. Zo kan nudging op een positieve manier tot gedragsverandering leiding.

Toch is het begrip nudging ook aan kritiek onderhevig. Als de politiek nudging inzet om het volk positief te beïnvloeden, wordt het al snel als betuttelend en manipulatief ervaren.

 

Bestaat nudging binnen marketing pas sinds het internet?

Binnen de marketing is de term nudging een oude bekende, ook al werd voor deze vorm van beïnvloeding niet altijd deze naam gebruikt. Denk maar aan supermarkten, waar strategisch de duurste producten altijd op ooghoogte staan, terwijl je flink moet bukken om bij de goedkopere alternatieven te komen.

Online werkt het in wezen niet veel anders. Dat blijkt al uit het algoritme van online shops. De duurdere producten komen vaak eerder in beeld, worden op belangrijke plekken getoond en webshops suggereren dat deze producten als warme broodjes over de toonbank gaan en daardoor schaars worden.

Ook wie online een vlucht of hotelkamer wil boeken, wordt door vergelijkingsportalen vaak onder druk gezet: op een opvallende plek komt bijvoorbeeld de melding ‘snel beslissen – nog maar 1 kamer beschikbaar voor deze datum’ voorbij. Ook hier gaat om het psychologische principe van ‘schaarste’, soms gecombineerd met ‘alleen vandaag nog de laagste prijs’.

De inzet van cookies helpt mee om terugkerende bezoekers verder onder druk te zetten. Denk maar aan de veelvuldige reclame die het accepteren van cookies tot gevolg heeft. Veel bezoekers ervaren deze vorm van beïnvloeding wel als irritant of pusherig en verwijderen hun cookies.

 

Content nudging: hoe werkt het?

Volgens de definitie van content nudging betreft het een methode om klanten zachtjes en positief te beïnvloeden in hun gedrag. Online vertaalt zich dat naar ‘pulling’ in plaats van het klassieke ‘pushing’, waarbij klanten producten en diensten kregen opgedrongen en bedrijven om het hardst riepen om aandacht.

Bij ‘pulling’ gaan internetgebruikers zélf op zoek naar informatie en producten. Mensen gaan naar websites die ze al kennen of tikken zoekwoorden in bij een zoekmachine. Het ontwerp van de website/ blog/ social media waar je vervolgens terecht komt ondersteunt nudging, zodra het de bezoeker subtiel beïnvloedt om op een link te klikken of om tot conversie over te gaan (kopen, aanvragen, downloaden, et cetera).

Content nudging gaat nog een stapje verder. Bij content nudging wordt geprobeerd om een behoefte bij de consument aan te wakkeren.

Het beste voorbeeld van zo’n behoefte ken je waarschijnlijk uit eigen ervaring. Wie ooit een verleidelijk blog van een aanbieder van exotische reizen heeft gelezen, denkt daarna vaak serieus na over een vakantie in dat landen gaat op zoek naar mooie aanbiedingen.

Nudging teksten moeten makkelijk te begrijpen zijn en een prettige, vanzelfsprekende structuur hebben, zodat lezers stapje voor stapje naar de Call To Action worden geleid.

 

Content nudging tijdens de customer journey

Ondernemingen proberen gebruikers die al browsend en surfend door het internet struinen, relevante en hoogwaardige informatie aan te bieden. Websites, blogs, social media kanalen of nieuwsbrieven: als de content de lezer subtiel stimuleert om te kopen, kun je dat ook nudges noemen. De nudges – subtiele verleidingselementen – zet je hierbij niet in het begin van de customer journey in. Je toekomstige klanten moeten immers eerst een beetje vertrouwen opbouwen en je onderneming leren kennen.

Nudges in het begin van de customer journey komen niet serieus over en werken zelfs averechts. Plaats je ze echter op de juiste (psychologische) plek – later in het proces – dan motiveren ze bezoekers om jouw onderneming als betrouwbaar, informatief en gul met leuke content te ervaren. Hierbij is het de kunst om de content exact op de doelgroep af te stemmen en hun vragen en wensen steeds voor ogen te hebben. Verleid je jouw bezoekers met waardevolle content, dan kun je gaandeweg af en toe gaan werken met reclame elementen.

Nudging is een kwestie van langetermijndenken. Je haalt klanten niet over, maar overtuigt ze. Je pusht ze niet om te kopen, maar wakkert een behoefte aan die diepergaand ligt en langer meegaat dan bij traditionele reclame. Transparantie is hierbij key: je beïnvloedt de klant op een zachte manier, maar misleidt noch betuttelt hierbij. Je geeft de klant het gevoel dat hij wijzer wordt van je content en schept idealiter behoeftes die er eerder nog niet waren.

Dat geldt zelfs voor klanten die al van plan waren te kopen: slimme nudges kunnen verleiden tot een extra aankoop of het aanmelden bij nieuwsbrief, social media, een event et cetera. De strategie werkt echter alleen als de content marketing hoogwaardige informatie en entertainment bevat.

Daarom blijft het essentieel voor bedrijven om vanuit het perspectief van de gebruiker te denken. Alleen wie optimale kennis heeft over de behoeftes, vragen en problemen van klanten, kan fijnmazig erop reageren.

 

Conclusie

In plaats van de klassieke vormen van reclame en marketing kan internet content marketing successen bieden die langer aanhouden.

Bieden ondernemingen relevante en hoogwaardige content aan, met de juiste strategie, dan kunnen ze via content nudging subtiel invloed uitoefenen op hun clientèle. Op transparante en geleidelijke wijze het gedrag van gebruikers beïnvloeden is hierbij de kunst. Via deze langetermijnmarketing met passende content kun je uiteindelijk de conversie verhogen.

Content nudging zal alleen nog maar toenemen. Dat is ook logisch, want met het enorme online aanbod, waarbij alles maar 1 klik verwijderd is, kan content nudging – fijnmazige, transparante, subtiele verleiding – het verschil blijven maken. Zowel voor internetgebruikers als voor bedrijven.

 

 

Zoek je ook de juiste freelancers voor je contentproject? Dat was nog nooit zo gemakkelijk.

Direct de juiste auteur vinden


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!