Skip to main content

Content siloing

Content siloing: een korte uitleg

Content siloing is een strategische aanpak voor websitedesign, waarbij de website wordt georganiseerd in verschillende groepen van gerelateerde content ofwel ‘silo’s’. Content siloing houdt over het algemeen in dat de verschillende onderwerpen of thema’s op je website worden geïdentificeerd als een eigen categorie. Elk onderwerp apart wordt een silo genoemd en elk stukje content komt terecht in de meest relevante silo. Deze aanpak helpt om zowel gebruikers als zoekmachines van een duidelijke en logische structuur te voorzien die ze makkelijk kunnen volgen.

In de meeste gevallen is content siloing bedoeld om een zoekmachineoptimalisatie (SEO) strategie te ondersteunen. Daarom worden beslissingen over welke naam de verschillende categorieën content dienen te krijgen deels genomen door de inhoud van de content zelf en deels door zoekwoorden onderzoek, het zoekgedrag van gebruikers en/of de klantreis. Bovendien kan content siloing helpen om de gebruikerservaring te verbeteren voor bezoekers, simpelweg omdat de navigatie makkelijker en logischer wordt gemaakt.

 

Content siloing: verdere details

 

Een content silo verwijst naar meerdere stukken websitecontent die bij elkaar gezet worden op basis van het thema of andere duidelijk voor de hand liggende overeenkomsten. Met deze logica in gedachten is content siloing een benadering van webdesign, waarbij de architectuur van de website is gebaseerd op het opbouwen van meerdere content silo’s. Dit siloing creëert een duidelijk onderscheid tussen de verschillende stukken content met elk een eigen onderwerp, thema of visie, zodat een logische en overzichtelijke websitestructuur ontstaat.

Het concept van content siloing wordt doorgaans geassocieerd met zoekmachineoptimalisatie strategieën. Het organiseren van een website op deze manier helpt zoekmachine algoritmes om de structuur en de behandelde onderwerpen van een website beter te kunnen begrijpen. Als gevolg hiervan kunnen zeer verschillende onderwerpen toch samen op een website geplaatst worden, zonder dat zoekmachines verward raken. Op die manier kunnen ook bezoekers goede zoekresultaten verwachten, op basis van relevantie en autoriteit.

Als een gebruiker een zoekterm intikt op Google, worden de resultaten gepresenteerd op basis van een complex algoritme dat verschillende factoren meeweegt. Zoekwoorden zijn zo’n factor, maar ook de relevantie van zo’n zoekwoord binnen de bredere website speelt mee. Zocht je bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘marketing’, dan is de kans dat jouw website hoger op de SERP’s terechtkomt groter als jouw website ook relevant is voor het onderwerp marketing als geheel.

Deze relevantie kan voor algoritmes lastig te bepalen zijn als jouw website veel verschillende onderwerpen behandelt. Toch kun je via siloing alle verwante content bij elkaar groeperen om de relevantie duidelijker te maken. Dit wordt nog verder versterkt als de navigatie van de website en de URL’s een logische structuur volgen die gebaseerd is op jouw silo’s.

Stel je bijvoorbeeld voor dat jouw website over marketing gaat en je wil graag een content silo opbouwen voor alles wat te maken heeft met online marketing. Je kunt dan verscheidene artikelen schrijven over SEO en je website architectuur en URL’s kunnen hierop worden aangepast. Een van de stukken content die je creëert over het onderwerp SEO zou dan een URL kunnen hebben zoals deze:

www.[your domain].com/online-marketing/seo/understanding-seo

Deze opbouw informeert een zoekmachine snel dat het hier om het begrijpen van SEO gaat. De URL vertelt de zoekmachine verder dat jouw website een sectie heeft over online marketing en dat deze een SEO subcategorie bevat. Op basis hiervan kunnen algoritmes bepalen dat jouw website en content relevant zijn voor een gebruiker die zoekt naar ‘SEO’ of meer wil begrijpen van SEO.

Zonder het gebruik van een content siloing strategie, kan Google besluiten dat jouw website minder relevant is voor de zoekterm dan hij eigenlijk is. Dit kan een nadelig effect hebben op de positie van jouw content op de zoekresultaten pagina’s. Als vuistregel kun je aanhouden dat een lagere positie ook je zichtbaarheid negatief beïnvloedt omdat de meeste zoekmachines de hoogst geplaatste resultaten zullen bezoeken in plaats van de minder relevant lijkende resultaten lager op de SERP.

Niettemin kunnen de voordelen van content siloing als aanpak veel verder reiken dan een verbeterde vindbaarheid op zoekmachines. Het organiseren van je content op thema kan de gebruikerservaring helpen verbeteren, vooral als jouw website ontwerp is gebaseerd op je pogingen om alle content netjes in overzichtelijke silo’s te plaatsen. Als dat het geval is, resulteert het in een logische navigatie die gebruikers helpt om snel het type content te bereiken dat ze willen lezen, bekijken of naar luisteren.

In deze context kun je content siloing zien als een nuttig management systeem, dat ook een belangrijke functie vervult als wegwijzer. Net zoals een bibliotheek haar boeken indeelt in secties zoals fictie en non-fictie en vervolgens in subcategorieën zoals fictie voor volwassenen, fictie voor kinderen, biografieën op basis van fictie et cetera. Dit maakt het makkelijker om het juiste boek te vinden en precies zo kan content siloing voorzien in een basiskader om gebruikers de juiste content te laten vinden.

 

Content siloing best practices

 

Zodra je een content siloing strategie daadwerkelijk wil implementeren, kun je rekening houden met een aantal best practices om de effectiviteit van je siloing te verbeteren. Zo creëer je de silo’s het beste gebaseerd op een logische groepering van de onderwerpen en thema’s, in combinatie met je eigen zoekterm onderzoek. Op die manier maximaliseer je de bijbehorende SEO voordelen.

Bovendien is het slim om naast het opbouwen van je silo’s op basis van zoekwoordenonderzoek je website ook te optimaliseren met je silo’s in gedachten. Dit betekent het gebruik van een URL- structuur die een logisch patroon volgt op basis van jouw content categorieën. Het betekent ook dat de keuze voor titels en kopjes gebaseerd wordt op de silo’s en op je zoekwoorden onderzoek. Bovendien kan het een goed idee zijn om een link te plaatsen vanuit elk stukje content naar de relevante categorie pagina.

Tot slot, een van de belangrijkste manieren voor marketeers en website eigenaren om hun SEO resultaten te boosten, is via interne links. Dit houdt in dat het ene stuk content op je website linkt naar een ander contentonderdeel op dezelfde website. Om hiermee de beste resultaten te bereiken, dient de anchor tekst ook een zoekterm of zoekzinnetje te bevatten met een hoge zoekwaarde.

Bij content siloing kan het overigens een goed idee zijn om de interne links te beperken tot de content in dezelfde silo. Dit draagt bij aan de totale scheiding en maakt het makkelijker voor zoekmachines om bepaalde content bij elkaar te groeperen tot een cluster.

 

Conclusie

 

Content siloing is een geweldige manier om je SEO inspanningen te vergroten, terwijl het meteen ook de gebruikerservaring verbetert voor de bezoekers van je website. Het is een contentmanagement strategie die je ook nog achteraf kunt toepassen op bestaande content of direct bij nieuwe content. De grootste waarde van content siloing is dat zoekmachines de onderwerpen op je website beter kunnen begrijpen zodat ze ook makkelijker kunnen inschatten hoe relevant jouw website is voor bepaalde zoektermen.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!