Skip to main content

SEO content

Zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization (SEO), is het proces waarbij websites en webpagina’s dusdanig worden gestructureerd en ingericht dat ze beter gaan scoren binnen de zoekresultaten van online zoekmachines zoals Google. Search engines indexeren dagelijks iedere online pagina om zo de beste content voor zoekvragen van gebruikers te selecteren. Om die reden is het van belang dat de teksten van de website voldoen aan tal van criteria waar de zoekmachines rekening mee houden. Content die geoptimaliseerd is, noemen we SEO content.

Wat houdt SEO content in?

In de praktijk betekent SEO optimalisatie van content dat websites op zo’n manier worden samengesteld dat zoekmachines deze opmerken als waardevol en ze evenredig ranken. Op hun beurt kunnen slechte of matig geoptimaliseerde pagina’s weer leiden tot zogenaamde penalties. Zijn er voldoende van deze strafpunten verzameld, dan kan Google dit bestraffen met een lage plaats binnen de resultatenindex of door helemaal geen vermelding te doen in de zoekresultaten.

Waarom hoog scoren in de search results?

Met de website hoog scoren in zoekmachines is voor bedrijven heel belangrijk. Staan ze na een online zoekvraag op de eerste pagina ofwel binnen de eerste tien resultaten, dan is de kans groot dat de site wordt bezocht. En hoe meer bezoekers, des te meer kans op vervolgacties. Bijvoorbeeld een bestelling, aankoop of reservering. Of de users laten gegevens achter die bedrijven dan kunnen inzetten voor gerichte marketing.

In de praktijk blijkt ook dat het merendeel van de users nauwelijks verder kijkt dan de zoekresultaten op de eerste pagina. Daarom is zoekmachine optimalisatie onontbeerlijk voor bedrijven of organisaties die goed gevonden willen worden. SEO helpt om de positie van webpagina’s binnen de zoekresultaten te verbeteren.

Hoe kun je een site optimaliseren?

Vrijwel alle aspecten van een website beïnvloeden de zoekmachine optimalisatie, zoals het platform waar het op draait, de structuur, de vormgeving en uiteindelijk de inhoud. Zo hebben de zuiverheid van de onderliggende code en de kwaliteit van de server invloed op de snelheid waarop een pagina laadt. Een erg belangrijk aspect dat meegewogen wordt in de beoordelingen.

Onpage SEO optimalisatie

Onpage optimalisatie gaat om aanpassingen die in of rond de website en bijbehorende pagina’s worden opgepakt. Het draait dan onder andere om:

  • URL
  • meta-tags
  • paginastructuur
  • vormgeving
  • interne links
  • zuiverheid van de code
  • snelheid van de site
  • inhoud van de header-tags
  • inhoud van image-tags

Off-page optimalisatie

Off-Page optimalisatie vindt plaats buiten de eigen site. Zoekmachines beoordelen niet alleen webpagina’s zelf, maar nemen ook externe beoordelingen, verwijzingen en de kwaliteit daarvan mee in hun validatie. Omdat deze op allerlei manieren kunstmatig kunnen worden beïnvloed, hechten search engines er steeds minder belang aan en kijken vooral naar de inhoudelijke kwaliteit van websites. Toch vormt off-page optimalisatie nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO strategieën.

Kwaliteit van content staat centraal

Tegenwoordig leggen zoekmachines steeds meer nadruk op de kwaliteit van content. Iedere keer als er een zoekvraag plaatsvindt, presenteert Google de gebruiker een keur aan opties waarvan hij verwacht dat ze de beste antwoorden bevatten. Voor het systeem zijn terugkerende gebruikers essentieel voor het achterliggende verdienmodel, dus wil hij ze alleen voorzien van relevante en actuele informatie.

Optimaliseren voor social media

Online content wordt gecommuniceerd via geschreven artikelen, foto’s, video’s, infographics en audio. Zoekalgoritmes beoordelen deze onderdelen zowel op inhoud als op kwaliteit. Bovendien wordt er ook gekeken naar de presentatie binnen social media. Is een bedrijf daarin actief en heeft het veel volgers die ook nog reacties plaatsen, dan beschouwen zoekmachines dat als waardevol en relevant. Het betekent dat de site hoogstwaarschijnlijk nuttige en bruikbare resultaten zal opleveren.

Standaard zoekmachine optimalisatie technieken

SEO technieken omvatten onder andere het publiceren van unieke en actuele content, het correct verwerken van keywords en interessante links, het aanbieden van een overzichtelijke structuur en uiteraard het vermijden van taalfouten.

Unieke content

Voorzie de website niet alleen van unieke content, maar ook van relevante informatie in tekst, beeld en beschrijvingen. Zogenaamde duplicate content (dubbele inhoud) wordt gezien als plagiaat en zoekmachines bestraffen dat met een lagere positie of geen vermelding in de zoekresultaten.

Tekstlengte

Maak teksten lang genoeg zodat de Google ze goed kan evalueren. De lengte van de tekstkoppen moet bovendien afgestemd zijn op het delen via social media. Het toepassen van een paar grote pagina’s met een veelheid aan betrouwbare kennis en interne links naar verdiepende artikelen, wordt ook goed gewaardeerd.

Houd het actueel

Google waardeert pagina’s die continu worden aangevuld en bijgehouden hoger dan content waar lange tijd niets mee gebeurt. SEO optimalisatie zit dus ook in het steeds vernieuwen van de inhoud op de pagina’s.

Links

Zowel hyperlinks naar andere pagina’s binnen een website als links die doorverwijzen naar externe sites worden positief beoordeeld. Ze moeten wel relevantie en verrijking bieden aan de inhoud. Inhoudsloze links of te veel ‘spammen’ met links merken zoekmachines in negatieve zin snel op.

Keywords

Ga na welke keywords en zoektermen het meest relevant zijn voor SEO en verwerk deze in de teksten. Niet alleen in de bodytekst, headers en links, maar ook in beschrijvingen van bijvoorbeeld foto’s en de meta-data. Zoekmachines matchen deze keywords met zoekvragen. Veel content management systemen (CMS) bieden bij iedere pagina of post de mogelijkheid trefwoorden en meta-data apart te benoemen.

Zoekmachines hechten veel waarde aan zogenaamde ‘long-tail’-keywords. Deze bestaan uit meer dan drie woorden en vormen zinsdelen die de achterliggende bedoeling van een bepaalde zoekvraag goed benaderen.

Het aantal keywords

Gebruik niet te weinig zoektrefwoorden in de tekst, maar ook niet te veel, anders wordt het beschouwd als keyword spamming. Meestal wordt 2 tot 3% aangehouden. Gebruik ook synoniemen en omschrijvingen. De huidige zoekalgoritmes kunnen dat analyseren en beschouwen variatie in begrippen als rijke SEO content.

Formaat en vorm

Zorg ervoor dat de online content gebruiksvriendelijk is opgemaakt. Bezoekers waarderen aantrekkelijk vormgegeven artikelen en blijven dan meestal doorlezen. Datzelfde geldt voor responsive design. Toegankelijkheid en langere verblijftijd wordt door zoekmachines opgemerkt en beloond.

Meta-tags

Meta-tags geven informatie over een pagina. Hoewel zoekmachines tijdens het ‘webcrawlen’ deze tags minimaal meenemen, spelen ze toch een rol in de score. Zo worden de meta-titles en meta-descriptions getoond in de search results in Google. Hoe aantrekkelijker en relevanter de content is van deze tags, hoe eerder bezoekers de link zullen aanklikken. En dat tellen zoekmachines wel mee.

Titles en koppen

Verwerk de keywords niet alleen in de bodytekst, maar ook in de paginatitels en koppen. Stel de koppen ook in vraagvorm om zoveel mogelijk te matchen met mogelijke zoekvragen rondom het onderwerp.

Spelling en grammatica

Ook de kwaliteit van de content zelf telt mee. Omdat zoekmachines eropuit zijn alleen de beste databronnen te tonen, beoordelen ze teksten met een goede spelling en grammatica hoger. Dat geldt ook voor de kwaliteit van toegevoegde video’s en beeldmateriaal.

Zoekmachine optimalisatie voor video’s

Namen en tags

Net als bij teksten bestaat er bij de online publicatie van video’s ook de mogelijkheid om beschrijvingen, keywords en meta-data toe te voegen. Het is voor zoekmachines de enige mogelijkheid om de inhoud van de video te ‘lezen’ en beoordelen, want video’s zijn nog niet op inhoud te scannen. Het is daarom belangrijk deze tekst relevant te houden.

Call to action

Bied je bezoekers de mogelijkheid om te kunnen reageren, samen met een call to action, dan zien zoekmachines aan de beoordelingen of de video goed wordt ontvangen. Is dat het geval, dan is de video blijkbaar relevant.

Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

Geen duplicaten

Net als bij tekst is ook het ‘plagiëren’ van afbeeldingen ongewenst. Publiceer je ze toch, dan is je content in feite illegaal. Met bronvermelding en toestemming van de eigenaar kan het eventueel wel.

Bestandsgrootte

Houd de grootte van afbeeldingen binnen proporties. Hebben ze een lange laadtijd, dan haalt dat de prestaties van de pagina naar beneden, en daarmee ook de beoordeling.

Alternatieve tekst

Vaak is het mogelijk via ‘alternate text’ de afbeelding kort te beschrijven. Er wordt geadviseerd dat beslist te doen. Het laat namelijk zien dat er ook aandacht wordt besteed aan blinden en slechtzienden.

SEO uitbesteden?

Een site SEO-proof inrichten vergt veel kennis en kost veel tijd. Daarom zijn er ook speciale bedrijven voor in te huren. Deze hebben speciale internetmarketeers in dienst met uitgebreide ervaring en kennis op het gebied van content optimalisatie voor zoekmachines. Meestal beheren ze een eigen platform met SEO-tools waarmee ze de ranking opschalen. Een andere manier is om zelf een solide SEO-team samen te stellen. Vooral bedrijven die waarde hechten aan online veiligheid of de complete marketing graag in eigen beheer uitvoeren, kiezen meestal voor deze oplossing.

Betaald hoog scoren via SEA

In de zoekresultaten hoog terechtkomen kan ook op een andere manier, via het zogenaamde Search Engine Advertising (SEA). Meestal wordt dat gerealiseerd via Google Adwords. Er wordt dan advertentieruimte gekocht die is gekoppeld aan bepaalde keywords. Vaak zetten bedrijven dit in om bepaalde campagnes meer exposure te geven.

Conclusie

Bedrijven die zich online presenteren, kunnen niet om zoekmachine optimalisatie heen. Zoekalgoritmes worden steeds intelligenter wat ervoor zorgt dat SEO-regels en inzichten steeds veranderen. Het is daarom belangrijk alle ontwikkelingen te blijven volgen, ook bij inschakeling van een extern bureau. Een goede basis, zoals hierboven wordt beschreven, zorgt voor een juiste start.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!