Social Signals
Social signals: een korte samenvatting
Social signals, ook wel bekend als social media interacties, kun je het beste omschrijven als een manier om het aantal interacties te meten en de mate waarin een webpagina of online content feedback of engagement van social media gebruikers heeft gegenereerd. Deze ‘signalen’ kunnen vele vormen aannemen, maar de meest gebruikelijke bevatten ‘likes’, delen, reacties, retweets, mentions, stemmen of views.
Social signals kunnen komen van een verscheidenheid aan platforms, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram en Reddit. Ze dienen als handig middel om de interesse van het publiek in specifieke content te peilen en spelen daarnaast ook een rol in search engine optimalisatie strategieën.
Social signals: meer details
Social media hebben een belangrijke rol gespeeld bij het helpen van klanten en publiek om directer en vaker interactie te hebben met merken en bedrijven. Deze interacties kunnen vele vormen aannemen, van het ‘liken’, delen en reageren op content op Facebook, tot het retweeten, ‘liken’ of antwoorden op content op Twitter. Bovendien hebben veel webpagina’s nu social media buttons, waardoor gebruikers interactie kunnen hebben met de content via hun eigen social media accounts.
Alles bij elkaar worden deze interacties social signals genoemd. Ze kunnen worden gezien als een statistiek van het aantal social media interacties dat een stuk content of een merk heeft gegenereerd. Op wat uitzonderingen na zou je kunnen zeggen dat social signals een indicatie zijn van de mate van populariteit. Op zijn minst geven ze een indicatie van zowel het bereik als van het publieksengagement met de content en dit wordt vanuit content marketing perspectief gezien als succesvol.
Op een bepaalde manier kun je social signals ook zien als een soort inbound (inkomende) links. Een voorbeeld: als content inbound links aantrekt, zal elke content die meer social signals verzamelt profiteren van meer zichtbaarheid en een grotere kans dat ook anderen eraan zullen deelnemen. Op een vergelijkbare manier zal het type content dat doorgaans veel links aantrekt – zoals nuttige content van hoge kwaliteit en met veel autoriteit – ook veel social signals verzamelen.
Het is ook van belang om te begrijpen dat social signals niet alleen handige statistieken vormen voor website eigenaren, content creators en marketeers. Ze kunnen ook andere mensen beïnvloeden. Zo zijn mensen bijvoorbeeld meer geneigd om interactie te hebben met merken die veel social media volgers hebben. Of om ook deel te nemen aan de reacties op content die al veel ‘likes’, comments of shares heeft gegenereerd. Psychologisch gezien kun je social signals beschouwen als een bevestiging van de kwaliteit van een bepaald stuk content.
Toch zijn social signals niet altijd positief. Een artikel of blogpost die woede opwekt of mensen van streek maakt kan weliswaar veel social media reacties genereren, maar juist deze veelheid aan negatieve reacties kan de reputatie van de content creator schaden.
Social signals worden vaak als belangrijk beschouwd voor search engine optimalisatie (SEO) doeleinden. Toch is de exacte omvang van hun belang onderwerp van controversie en er bestaat een behoorlijke discussie over hoeveel invloed social signals nu echt hebben.
Social signals en zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van online content, zodat deze zo zichtbaar mogelijk wordt op zoekmachineresultaten pagina’s. SEO gaat gepaard met een aantal verschillende technieken, van keyword onderzoek en slimme keyword plaatsing, tot optimalisatie voor mobiel en link building. Sommige experts benadrukken ook dat sociale signalen hierin een grote factor spelen en raden aan om strategieën te gebruiken om social signals te boosten.
Google zelf heeft altijd verkondigd dat social signals niet direct een ranking factor zijn. Daarmee wordt bedoeld dat het aantal sociale signalen dat een stuk content heeft verzameld geen directe impact heeft op de positie op de zoekmachineresultaten pagina. Verschillende onderzoeken hebben echter wel een samenhang ontdekt tussen social signals en de positie op zoekmachines, dus sommige SEO experts blijven sceptisch over Google’s bewering.
Terwijl onderzoek naar dit onderwerp vaak wel een correlatie tussen social signals en een hoge positie op de zoekmachine resultaten pagina (SERP) liet zien, betekent deze correlatie niet per se dat social signals ook werkelijk een ranking factor waren.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat kwalitatief hoogwaardige content veel social signals aantrekt, terwijl dezelfde content ook om andere redenen hoog scoort op de SERP’s. Je zou ook kunnen zeggen dat – over het algemeen – content die een groot aantal social media ‘likes’, shares en reacties genereert vaak ook backlinks van andere websites aantrekt. Backlinks zijn tenslotte een bewezen en gevestigde ranking factor voor Google en andere zoekmachines.
Natuurlijk kunnen social signals op een indirecte manier bijdragen aan je SEO resultaten. Dat komt omdat veel social media engagement betekent dat content waarschijnlijk meer wordt gezien, gedeeld en besproken, ook al vormen deze social signals geen directe ranking factor voor Google. Alles bij elkaar helpt het om de algemene zichtbaarheid te verhogen en om backlinks aan te trekken van domeinen met een hoge mate van autoriteit.
Er is een verscheidenheid aan technieken die je kunt gebruiken om het aantal sociale signalen dat jouw content genereert daadwerkelijk een boost te geven en het is de moeite waard om deze te onthouden als je content gaat creëren.
Ten eerste moet je het zo makkelijk mogelijk maken voor gebruikers om jouw content te vinden. Zorg ervoor dat nieuwe content makkelijk toegankelijk is vanuit de homepage van je website en deel nieuwe artikelen, blogpost of video’s op sociale netwerk platforms, zoals Facebook, Twitter en YouTube.
Neem social media reactie buttons op in de content, bovenin of anderaan de pagina. Als mensen klikken op deze buttons kunnen ze makkelijk je content ‘liken’ en delen met hun vrienden of volgers.
Vaak is echter de meest effectieve strategie om interesse op sociale media op een organische manier te genereren. Denk maar aan het type content dat veel populariteit geniet en gesprekken losmaakt op deze platforms. Vaak bieden ze iets unieks, lossen ze een probleem op voor hun publiek of bieden ze op een andere manier waarde voor het publiek. Ook humoristische content kan ideaal zijn voor social media, mits het zorgvuldig is gecheckt om belediging of schoffering te voorkomen.
Conclusie
Als social media gebruikers bepaalde acties uitvoeren zoals het ‘liken’, delen van content, het delen en retweeten van posts of het plaatsen van opmerkingen wordt dit geheel aan acties ‘social signals’ genoemd. Dit is in de kern een manier om de interacties met content te meten, waarbij een groot aantal social signals een hoog niveau van publieksengagement suggereert.
Of social signals wel of niet een ranking factor zijn voor zoekmachines blijft een onderwerp van discussie. Maar over het algemeen is men het erover eens dat de tactieken die leiden tot veel social signals waarschijnlijk ook een boost zullen geven aan de positie op de search engine resultaten pagina. Niettemin is het belangrijk om te begrijpen dat social signals niet altijd positief zijn. Content die een online terugslag genereert zal waarschijnlijk óók een groot aantal social signals hebben verzameld.