Skip to main content

Copywriter

Wat is een copywriter?

Een copywriter is een schrijver die gespecialiseerd is in het maken van wervingsteksten, voornamelijk in de vorm van reclame. Deze schrijvers kunnen op allerlei manieren werkzaam zijn. Een groot deel is actief als freelancer, waarbij ze steeds losse opdrachten uitvoeren voor verschillende bedrijven. Dit gebeurt uiteraard in goed overleg, zodat het doel en de inhoud van de tekst voor alle partijen duidelijk zijn.
Andere copywriters zijn juist in dienst van een bedrijf. Zij zorgen ervoor dat alle wervende teksten van het bedrijf op orde zijn en dat de stijl en toon van het bedrijf gewaarborgd worden. Deze schrijvers werken vaak samen met andere communicatie- en marketingexperts. Samen stellen zij een plan of reclamecampagne op waarmee hun bedrijf op de kaart moet worden gezet.

Het doel van een copywriter

Het belangrijkste doel van een copywriter is meestal maar één ding: activeren. Lezers van een tekst moeten aangespoord worden om actie te ondernemen. Dit kan allerlei verschillende dingen betekenen. Zo kan het zijn dat lezers een product moeten kopen, maar ze kunnen ook aangemoedigd worden om contact op te nemen met een bepaald bedrijf. Daarnaast worden veel marketingteksten gebruikt om het imago van het bedrijf te verbeteren of om het bedrijf meer bekendheid te geven. De meeste copywriters schrijven dus vooral commerciële teksten.
Niet alle copywriters houden zich alleen maar bezig met reclameteksten. Een deel richt zich ook op informatieve teksten die lezers moeten voorlichten over een bepaald onderwerp. Deze teksten zijn juist objectief en hebben een neutrale toon. Hierbij kan gedacht worden aan medische folders of persberichten. Dit soort objectieve teksten kunnen ook voor bedrijven worden geschreven, bijvoorbeeld voor folders met productspecificaties. Bij deze teksten is het belangrijk dat ze alleen op feiten zijn gebaseerd uit betrouwbare bronnen. Deze vorm van copywriting grenst dus iets meer aan de journalistiek.

Opleidingen en trainingen

Er is geen speciale opleiding voor copywriters. Meestal hebben deze schrijvers een achtergrond in de taalkunde, bijvoorbeeld door Nederlands te studeren. Andere copywriters hebben juist weer een achtergrond in de journalistiek of hebben een communicatieopleiding gevolgd. Er zijn ook verschillende copywriters die geen relevantie studie hebben gevolgd, maar die zichzelf hebben geleerd hoe ze goede teksten moeten schrijven. Een affiniteit met taal is gebruikelijk, maar een copywriter houdt zich het liefste niet alleen bezig met spelling en grammatica. Het grootste doel is namelijk om te communiceren met potentiële klanten en om engagerende teksten te schrijven. Het effect van de tekst is uiteindelijk belangrijker dan het taalkundige aspect.
Veel copywriters leren het meeste door in de praktijk aan de slag te gaan. Pas wanneer je teksten geschreven hebt, weet je hoe ze ontvangen worden. Daarnaast zijn er ook een aantal expertises waar een copywriter zich in kan specialiseren. Zo worden er cursussen aangeboden voor social media marketing, betere vindbaarheid in zoekmachines of het schrijven van wervende folders. Met een combinatie van deze cursussen en eigen ervaring leert een copywriter hoe een goede wervende tekst in elkaar zit.

Kwaliteiten van een goede copywriter

Er zijn een aantal kwaliteiten die iedere copywriter zou moeten bezitten. Sommige tekstschrijvers hebben deze kwaliteiten van nature, maar ze kunnen ook prima aangeleerd worden. Met de juiste kennis en ervaring op zak is het geen enkel probleem om goede reclameteksten te schrijven.

Oog voor de doelgroep

Een van de eerste vragen die een copywriter zichzelf moet stellen is: “voor wie is deze tekst bedoeld?” De doelgroep bepaalt namelijk voor een groot deel hoe de tekst wordt opgebouwd en welke toon er wordt gebruikt. Moet er simpel taalgebruik worden gebruikt, of weet de lezer al het een en ander van het onderwerp af? Soms kan een copywriter dit zelf bepalen, maar soms wordt de doelgroep ook samen met de opdrachtgever afgestemd.

Goed contact met opdrachtgevers

Vooral freelance copywriters moeten in staat zijn om goed te communiceren met opdrachtgevers. Dit zijn vaak erg diverse bedrijven die allemaal andere wensen hebben. Goed overleg over de inhoud, stijl en toon van de tekst is daarom belangrijk. Zo kan de copywriter zo effectief mogelijk aan de slag en krijgt de opdrachtgever de tekst die hij wil. Ook betrouwbaarheid en het halen van deadlines mogen niet onderschat worden.

Een gevoel voor taal

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar een copywriter kan niet zonder een goed gevoel voor taal. Taalkennis bestaat uit meer dan het beheersen van regels over spelling en grammatica. Een schrijver moet namelijk ook aanvoelen of een zin lekker leest en hoe een tekst gestructureerd moet worden. Ook dit is een kwestie van oefening en ervaring opdoen.

Breed inzetbaar

Voor de meeste copywriters is geen enkele dag hetzelfde. Iedere klant en iedere opdracht is namelijk anders, waardoor deze schrijvers vaak een brede kennis en interesse moeten hebben. Zo is het niet ongebruikelijk dat een copywriter kort onderzoek doet naar een nieuw onderwerp. Op deze manier kunnen zij teksten schrijven over onderwerpen waar ze nog weinig over weten. Voor veel schrijvers is dat juist het grote voordeel van copywriting.

Schrijven met gevoel

Een goede wervende tekst is meer dan alleen een reeks slogans, call to actions en aanprijzingen. Om een lezer te activeren, moet een tekst ook gevoel uitstralen. Denk bijvoorbeeld aan een tekst die met enthousiasme is geschreven of die potentiële nieuwe klanten verwelkomt. Zo worden lezers veel directer aangesproken, waardoor een reclametekst uiteindelijk meer effect heeft.

Kennis over SEO

Er is tegenwoordig niets zo belangrijk in de marketingwereld als SEO, oftewel Search Engine Optimization. Goede SEO-teksten worden beter gevonden door zoekmachines, waardoor ze meer lezers bereiken. Een ervaren copywriter weet wat ervoor nodig is om een optimale SEO-tekst te schrijven, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de inhoud nog altijd even sterk is.

Een creatieve blik

Copywriters houden zich iedere dag bezig met het schrijven van teksten, dus het is belangrijk dat ze creatief blijven. Iedere tekst moet namelijk weer iets nieuws te bieden hebben. Bovendien kunnen creatieve copywriters zichzelf blijven uitdagen en vernieuwende marketingstrategieën uitdenken. Dit kunnen ze alleen doen, maar ook in samenwerking met andere marketingexperts.

Conclusie

Het werk van een copywriter is ontzettend divers en verveelt daarom nooit. Deze schrijvers zijn verantwoordelijk voor de marketing van een bedrijf en moeten potentiële klanten zo effectief mogelijk aanspreken met hun teksten. Daarom is het belangrijk dat een copywriter de doelgroep begrijpt, goede inhoudelijke teksten kan schrijven en creatieve manieren kan bedenken om zijn teksten op te laten vallen. Zo kan een copywriter ervoor zorgen dat lezers actie ondernemen, waardoor deze schrijvers voor veel bedrijven ontzettend waardevol zijn.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!