Corporate blog
Corporate blog: een korte samenvatting
Een corporate blog staat ook wel bekend als een bedrijfsblog of een zakelijke blog. Dit type blog wordt beheerd en gepubliceerd door een bedrijf of non-profitorganisatie, of door een individu of organisatie die namens hen optreedt. Het concept vertoont veel gelijkenissen met het meer conventionele, persoonlijke bloggen, waarbij de inhoud wordt gepubliceerd via meerdere individuele blogposts. Zakelijke blogposts worden doorgaans ook in omgekeerd chronologische volgorde weergegeven, waarbij de meest recente blogposts bovenaan staan.
Het belangrijkste verschil tussen een bedrijfsblog en een conventionele blog – nog afgezien van de eigenaar of auteur – is de onderliggende doelstelling. Terwijl persoonlijke blogs meestal worden gemaakt om informatie te delen, anderen te vermaken of reactie of inzicht te geven over een interessant onderwerp, zijn de meeste bedrijfsblogs in de eerste plaats bedoeld om een marketingfunctie te vervullen. Denk hierbij aan het aantrekken van bezoekers op de website, het stimuleren van SEO-inspanningen, het genereren van leads of het vergroten van de naamsbekendheid.
Bedrijfsblog: een overzicht in details
Een blog is een website die regelmatig wordt bijgewerkt met blogposts. Deze worden meestal weergegeven in omgekeerde chronologische volgorde, zodat het gemakkelijk is voor het publiek om nieuwe items te lezen. Een corporate blog is in feite elk type blog dat wordt gepubliceerd door of namens een bedrijf, onderneming of organisatie. In de meeste gevallen is het blog bedoeld om te helpen bij de strategische doelstellingen van het bedrijf en bloggen wordt dan ook meestal gezien als een vorm van marketing.
Het concept van bloggen ontstond in de jaren 1990 en bleef groeien, vanuit de trend om persoonlijke websites te maken en te onderhouden. Tegen het einde van het decennium werd het concept van bloggen mainstream. De opkomst van speciale blogplatforms en -diensten, waaronder LiveJournal en Blogger leverde hier een grote bijdrage aan. Hoewel de meeste blogs in de beginjaren nog persoonlijke blogs waren, of blogs over speciale interesses, kwam het zakelijk bloggen al snel op en werd binnen no-time mainstream in het begin van de jaren 2000.
We kunnen bedrijfsblogs over het algemeen onderverdelen in twee hoofdtypen:
- Interne bedrijfsblogs – dit betreft blogs die alleen intern toegankelijk zijn, meestal via een bedrijfsintranet. Dit type corporate blog wordt gemaakt om gelezen te worden door werknemers en anderen die verbonden zijn aan de organisatie. Deze blogs zijn meestal bedoeld om de communicatie te verbeteren, de bedrijfscultuur te bevorderen en om de samenwerking makkelijker te maken.
- Externe bedrijfsblogs – Dit is een blog dat beschikbaar is om door het publiek te worden gelezen. Dit type blog zal meestal worden geschreven door individuen binnen de organisatie of door professionele contentcreators die de ‘stem’ en de tone-of-voice van de organisatie overnemen. Deze blogs zijn meestal bedoeld om strategische doelen te dienen, zoals het helpen aantrekken van websitebezoekers, de promotie van producten of diensten, het genereren van leads of verkoop, of het opbouwen en vestigen van bedrijfsexpertise binnen de eigen branche of niche.
Hoewel veel externe bedrijfsblogs gericht zijn op klanten, zijn deze niet het enige publiek waarin bedrijven geïnteresseerd zijn. Organisaties kunnen bijvoorbeeld ook de aandacht willen trekken van voortrekkers uit een bepaalde (of hun eigen) bedrijfstak. Vaak willen ze ook potentiële zakenpartners of influencers kunnen bereiken.
Ongeacht de precieze doelgroep, is een van de grote voordelen van een bedrijfsblog dat het een kanaal is waarmee met mensen kan worden gecommuniceerd en dat verder gaat dan simpelweg adverteren en openlijke reclame. Zo’n zakelijk blog kan het bedrijf in staat stellen om mensen te bereiken die cynisch tegenover reclame staan. Daarnaast geeft het de organisatie een platform om ingewikkelde ideeën uit te werken, beslissingen toe te lichten en te reageren op vragen en feedback van klanten.
Welke soorten content kunnen op een bedrijfsblog worden geplaatst? Sommige bedrijven geven voorrang aan bedrijfsnieuws en -updates via e-mails of online folders, om klanten en zakenpartners op de hoogte te houden. In veel gevallen is het traditionele bedrijfsblog echter vervangen door sociale mediakanalen voor dit soort content.
De meest effectieve blogcontent vanuit marketingperspectief heeft echter een bredere aantrekkingskracht en zal ook lezers aantrekken die onbekend zijn met de organisatie. Bedrijven gebruiken hun blogs vaak om interessante of nuttige informatie te posten, hetgeen kan helpen om de geloofwaardigheid van het bedrijf te vergroten. Met deze kans in gedachten worden veel bedrijfsblogposts uitbesteed aan professionele contentmakers, die goed onderbouwde blogberichten schrijven over onderwerpen uit de sector.
Hoe creëer je een effectieve corporate blog?
Hoewel de exacte onderwerpen voor een corporate blog kunnen variëren en afhankelijk zijn van de doelstellingen die ten grondslag liggen aan het blog, zijn er enkele basistips die over de hele lijn doeltreffend werken.
Zo is het ten eerste van vitaal belang om een duidelijk publiek voor ogen te hebben voor het zakelijke blog en om dat publiek met de content te voeden. Uiteindelijk wordt het succes of falen van een bedrijfsblog grotendeels bepaald door de vraag of de inhoud al dan niet waardevol is voor het doelpubliek.
Ten tweede is het belangrijk om verkeer naar een zakelijk blog en uiteindelijk naar het bedrijf in zijn geheel weten te leiden. Er zijn een aantal technieken die je hiervoor kunt gebruiken, waaronder zoekwoordenonderzoek en inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Deze kunnen helpen om de zakelijke blog beter zichtbaar te maken in zoekmachines zoals Google. Bovendien kunnen individuele blogposts worden gepromoot op socialmediakanalen en kan er vanaf de website van het bedrijf naar worden gelinkt.
Wat SEO betreft, is het aantrekken van backlinks naar een bedrijfsblog een van de beste manieren om de rankings te verbeteren. Er zijn talloze manieren om dit te doen, waaronder bijvoorbeeld programma’s voor linkuitwisseling. Maar de beste methode is en blijft de creatie van waardevolle content, die het meer dan waard is om naar te linken. Om een blogpost betrouwbaar te maken, moeten bloggers waar mogelijk bewijs leveren voor wat ze zeggen en links naar bronnen invoegen voor gebruikte feiten en statistieken.
Over het algemeen is de beste aanpak het aanhouden van een consistent schema. Belangrijk is in ieder geval om een plotselinge toevloed van blogberichten te vermijden, gevolgd door een lange periode zonder nieuwe content. Het publiek wil graag weten wanneer ze nieuwe blogposts kunnen verwachten.
Ten slotte moeten bloggers altijd rekening houden met hun strategische doelstellingen. Wat wil een organisatie bereiken met het bedrijfsblog? Als het de bedoeling is om geloofwaardigheid en expertise uit te stralen, dan moet de gepubliceerde inhoud feitelijk, betrouwbaar en professioneel geschreven zijn. Als het de bedoeling is om een band op te bouwen, kan een bedrijf een minder formele toonzetting gebruiken. Als het blog bedoeld is om verkoop te genereren of een bepaalde reactie of conversie uit te lokken, kunnen in de blogpost links naar relevante diensten worden opgenomen, net als een CTA.
Conclusie
Corporate blogs zijn blogs die door een organisatie worden bijgehouden, hetzij voor intern gebruik, hetzij voor publieke aanwending. Hoewel er veel fundamentele gelijkenissen zijn met persoonlijke blogs, is het belangrijkste verschil dat een zakelijke blog meestal een strategische bedrijfsdoelstelling dient. In de eerste plaats wordt een zakelijke blog dus als een marketinginstrument behandeld. Andere doelstellingen, zoals het verstrekken van informatie of het openen van nieuwe communicatiekanalen, bestaan vaak wel, maar worden meestal als secundair beschouwd.