Skip to main content

Duplicate Content

Duplicate content, ofwel ‘dubbele inhoud’, verwijst naar identieke webcontent die vrijwel in dezelfde vorm onder twee verschillende URL’s online staat. Dit heeft een negatieve invloed op vermeldingen in zoekresultaten en is daarom slecht voor je marketing. Vermijd het daarom zo veel mogelijk. Zo wordt de SEO van je website stukken beter.

Wat is duplicate content precies? Hoe ga je er als site mee om?

Online informatie die zowel op de ene als andere webpagina precies hetzelfde is, wordt door zoekmachines aangemerkt als gedupliceerde inhoud, ofwel duplicate content. De inhoud is dan niet meer uniek. Al gaat het maar om enkele of meerdere blokken met identieke tekst, de hele URL wordt dan beschouwd als duplicaat. Dat kan ertoe leiden dat je website een stuk lastiger te vinden is in de zoekresultaten. Het is dus slecht voor je SEO. Webcrawlers van zoekmachines ranken zulke pagina’s namelijk een stuk lager dan websites met unieke teksten. Van twee identieke pagina’s nemen ze maar eentje op in hun indexering en de kans is dan groot ze de verkeerde pagina kiezen.

Waarom duplicate content vermijden? En hoezo is dat belangrijk voor SEO?

Zoekmachines, zoals Google, ontmoedigen het toepassen van duplicate content binnen site inhoud. Het levert iemand die informatie zoekt namelijk geen toegevoegde waarde op. De aangeboden content is immers niet uniek. Bovendien kost het de webcrawlers ontzettend veel tijd om dit soort pagina’s te analyseren en indexeren. Dat gaat ten koste van beschikbare rekenkracht en serverruimte. Komen ze dus een site met veel duplicate content tegen, dan haken ze af en wordt de rest van de site vaak niet geïndexeerd.

Vroeger vulden webmasters pagina’s op met duplicate content om zo hoger te scoren op zoektermen. Of ze openden een identieke webshop onder een andere naam. Maar Google heeft daar een stokje voor gestoken. Het zoeksysteem is sinds 2011 aangepast met verschillende algoritmes (de bekende Panda en Pinguin updates) die pagina’s en complete websites met dubbelingen ‘bestraffen’ met een lagere positie op de ranglijsten.

Hoe vermijd je duplicate content op je site?

We zetten een aantal belangrijke maatregelen op een rij waarmee je duplicatie kunt voorkomen.

Maak site content echt uniek (gebruik geen duplicate content)
Gebruik als webbeheerder en tekstschrijver zo veel mogelijk unieke teksten. Dat betekent vooral voor webshops veel werk, want artikelbeschrijvingen worden vaak rechtstreeks overgenomen van de leverancier. Soms zijn dubbelingen haast onvermijdelijk. Bijvoorbeeld als hetzelfde artikel in meerdere kleurvarianten voorkomt en onder verschillende URL’s staat opgenomen. Dat kan eventueel aan zoekmachines worden gemeld via een speciale verwijslink in de html-code. Toch is ook dan het herschrijven van de duplicate content eigenlijk het beste.

Vermijd plagiaat (ook voor Google)
Duplicate content veroorzaak je vaak zelf, maar het kan zijn dat ook andere websites jouw tekst gebruiken. Of zelfs bewust plagiaat plegen. Dit komt dan ook in Google te staan, als duplicate. Behalve dat je de betreffende webbeheerder kunt wijzen op het auteursrecht, is het verstandig te vragen of de bewuste pagina wordt voorzien van een speciale link die naar jouw pagina terugverwijst. Of hij kan een zogenaamde ‘noindex-tag’ plaatsen. Zo weten zoekmachines als Google dat ze deze pagina niet moeten indexeren.

Gebruik 301 Redirects (ook voor site SEO)
Pagina’s kunnen worden ontdubbeld door een 301 code. Het is vooral handig als een pagina met dubbele inhoud veel bezoekers trekt. Dat is waardevol en je wilt dat niet zomaar kwijtraken. Krijgt de pagina een 301 code, dan blijven alle traffic gegevens behouden. Voor de inhoud wordt dan doorverwezen naar de voorkeurspagina met de originele content. Dit is ook de pagina die dan wordt geïndexeerd. De bezoekers merken verder niets van deze omleiding. Webbeheerders gebruiken het vaak ook bij het samenvoegen van twee websites. Of bij een verhuizing naar een ander domein.

Canonical tags op je site
Vaak is een pagina of website via verschillende URL’s te bereiken. Zo benader je veel sites via ‘www’ maar ook via ‘http://www’. Dat wordt bijvoorbeeld automatisch gegenereerd door CMS-systemen als WordPress en Joomla. Google ziet dat toch als twee afzonderlijke sites. Webwinkels komen hetzelfde probleem tegen, want een product kan via meerdere categorieën te benaderen zijn. Is de URL net even anders, dan telt het mee als duplicate content. Met een canonical-tag voorkom je dit type dubbelingen. Je geeft daarmee aan welke pagina de hoofdpagina is en dus moet worden geïndexeerd.

Je kunt er ook voor zorgen dat zoekrobots een site of de inhoud op een pagina helemaal overslaan door een Robots.txt-file op te nemen. Maar let op: er is geen garantie dat Google dit marketing verzoek daadwerkelijk inwilligt. En als andere websites nog een verwijzing naar deze URL bevatten, dan gaan de online zoekbots hem vaak toch even langs.

Hreflang tags online gebruiken
Hreflang-tags zijn geschikt voor websites die in meerdere talen beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld webshops met aparte versies voor de Nederlandse en voor de Belgische markt. De inhoud is dan vrijwel hetzelfde. Een hreflang-tag laat webcrawlers weten dat pagina’s dubbel zijn, omdat ze gericht zijn op een ander land.

Duplicate content vermijden is de moeite waard, ook voor jouw website

Duplicate content is een belangrijk marketing aandachtspunt bij het opzetten en onderhouden van een site. Ook op het gebied van SEO. Wees er dus continu alert op en gebruik bovenstaande tips om dubbele inhoud zo veel mogelijk te vermijden. Zo vindt Google je site beter, heb je minder duplicate content en zet je een belangrijke optimalisatie stap.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!