Dynamic content
Dynamic content: een korte samenvatting
Dynamic content, ook wel adaptieve content of dynamische content genoemd, is een type content dat verandert op basis van signalen van de gebruiker. Als voorbeelden van gebruikerssignalen die dynamische content kunnen veranderen, kun je denken aan onlinegedrag, interesses, voorkeuren, timing en geografische locatie. Als gevolg van al deze factoren kunnen twee gebruikers die dezelfde website bezoeken of dezelfde webdienst gebruiken, verschillende content te zien krijgen. Deze is vaak wel in hetzelfde basistemplate vervat.
Bekende voorbeelden van content die dynamisch kan worden gemaakt zijn tekst, afbeeldingen, advertenties en video. In sommige gevallen kan de adaptieve content ook de lay-out zelf omvatten, of elementen van de lay-out, zoals het kleurenschema. Het belangrijkste voordeel van dynamische content ten opzichte van meer traditionele statische inhoud is de grotere mate van personalisatie. Zo krijgen gebruikers content voorgeschoteld die (nog) relevanter voor hen is, of die nog specifieker voor hen bedoeld is.
Dynamische content: een overzicht in details
Alle webcontent die individueel wordt aangepast op de specifieke gebruiker die de content bekijkt, wordt gecategoriseerd als dynamische content/adaptieve content. Dit betreft zowel content die zich automatisch aanpast op basis van gedetecteerde gebruikerssignalen, als content die onder controle staat van een CMS met aanpasbare voorkeuren.
Content die hetzelfde blijft, ongeacht wie hem bekijkt, wordt daarentegen statische content genoemd.
In veel gevallen vereist adaptieve content het verzamelen van gebruikersgegevens via het gebruik van cookies en andere traceringsmethoden. Daarnaast kun je sommige gegevens op een meer directe manier verkrijgen, met als meest voor de hand liggende voorbeeld registratieprocessen. Hierbij kan aan gebruikers gevraagd worden om cruciale informatie te verstrekken die vervolgens kan dienen als informatie voor dynamische content. Terwijl statische content vaak op HTML is gebaseerd, wordt voor dynamische content eerder gebruik gemaakt van PHP, ASP, JavaScript of ColdFusion.
De geschiedenis van dynamic content gaat eigenlijk terug tot het begin van de jaren negentig. Het opzetten van dynamische webpagina’s is mogelijk sinds de lancering van JavaScript in 1995. Toch was statische content veruit het dominante contenttype in de beginjaren van het internet. Met de opkomst van social media zoals Facebook en Twitter, alsook gerichte reclame en intelligente aanbevelingen op websites zoals Amazon, is dit echter begonnen te veranderen.
Facebook is een bijzonder sterk voorbeeld van adaptieve content, omdat de inhoud die aan elke gebruiker wordt getoond verschillend is. Dit op basis van de vriendenlijst, ‘vind-ik-leuks’, onlineactiviteiten en andere door het platform verkregen gebruikersgegevens.
Bekende voorbeelden van gebruikersgegevens die voeding kunnen geven aan dynamische of adaptieve content, zijn de geografische locatie van de gebruiker, de browsergeschiedenis, aankopen in het verleden en door de gebruiker gekozen voorkeuren. Er kan zelfs een onderscheid zijn in de getoonde content, gebaseerd op de vraag of iemand is ingelogd op een account of een gastbezoeker is. Afhankelijk van de pagina in kwestie kunnen de gebruikerssignalen handmatig worden verstrekt of automatisch worden gedetecteerd.
De omvang van de dynamische content op een pagina kan sterk variëren. Bij sites als Facebook en Twitter is de primaire inhoud dynamisch en verandert hij op basis van de gebruiker. Sites als YouTube en Amazon gebruiken dynamische content om op basis van gedrag in het verleden aanbevelingen te doen voor andere te bekijken video’s of andere te bekijken producten. In andere gevallen kan de dynamische content subtieler zijn, zoals een weerscherm dat verandert afhankelijk van de fysieke locatie.
Dynamische content kan vele vormen aannemen. Dit varieert van advertenties die aan gebruikers worden getoond aan de hand van hun surfgedrag, tot productpagina’s waar de specifieke producten worden getoond op basis van eerdere aankopen. Op een meer elementair niveau kan content worden aangepast, zodat hij geoptimaliseerd is voor het juiste apparaat. Dat houdt in dat een mobiele gebruiker een meer uitgeklede versie te zien krijgt, met meer tekst en minder on-page elementen dan een desktopgebruiker.
Adaptieve content kan ook worden gebruikt om de kwaliteit van landingspagina’s te verbeteren, zodat ze relevanter zijn voor de oorspronkelijke zoekopdracht van de gebruiker. Zo kan bijvoorbeeld de content van de landingspagina van een veterinair bedrijf met meerdere praktijken veranderen naargelang de gebruiker zocht op ‘dierenartsen in Londen’ of ‘dierenartsen in Manchester’. Dit kan helpen om de conversie te verbeteren, want het zorgt ervoor dat de pagina-inhoud zo relevant mogelijk is voor individuele gebruikers.
Voordelen en nadelen van dynamische content
Voor gebruikers is het belangrijkste voordeel van dynamic content dat ze inhoud te zien krijgen die meer relevant voor hen is. Deze relevantie maakt de content nuttiger, leuker, interessanter en zelfs nauwkeuriger, hetgeen resulteert in een superieure gebruikerservaring. Het kan ook voordelen bieden op het vlak van functionaliteit, zoals wanneer een mobiele gebruiker meer mobile friendly content te zien krijgt. Of als intelligente suggesties of aanbevelingen worden gedaan op basis van vroegere gewoonten.
De voordelen hiervan strekken zich ook uit tot de eigenaar van de website of de maker van de content. Immers, relevantere content maakt de kans groter dat gebruikers precies die acties uitvoeren die de content moet stimuleren. Dynamische content bijvoorbeeld, die ontworpen is om mensen producten te tonen op basis van hun eerdere aankopen, verhoogt de waarschijnlijkheid op extra aankopen. En landingspagina’s die ontworpen zijn om relevante informatie op basis van locatie te tonen, kunnen zorgen voor extra inschrijvingen.
Wat betreft de nadelen ten opzichte van statische content, kan het moeilijker zijn om precies te weten welke content elke gebruiker te zien krijgt. Dit maakt het ook lastiger om nauwkeurige prestatiestatistieken te verkrijgen. Dynamische content kan sommige gebruikers ook zorgen baren wat betreft hun privacy, vanwege het element van gegevensverzameling. Daarom is het belangrijk dat website-eigenaren transparant zijn over hun gegevensbeleid en niet al te opdringerig zijn.
Bovendien vereist het opzetten van een website die doeltreffend gebruik maakt van adaptieve content doorgaans meer technische kennis dan een meer conventionele, statische website. Dynamische content kan dus uitstekende mogelijkheden bieden voor website-eigenaars en makers van content. Maar het initiële installatieproces kan tijdrovender zijn en de vereiste specialistische kennis kan een belangrijk obstakel vormen.
Conclusie
Dynamische content is content die wordt aangepast op basis van signalen van de gebruiker. Daardoor wordt meer gepersonaliseerde en relevante content getoond. De gebruikerssignalen in kwestie kunnen van alles zijn, van de locatie en het gebruikte apparaat, tot browsergewoonten of geselecteerde voorkeuren. Sociale netwerken zijn een goed voorbeeld van sites met een grote hoeveelheid adaptieve content. Maar dynamic content kan ook zo simpel zijn als het veranderen van een enkel woord, zoals een land of stad.
Content die dynamisch kan worden gemaakt omvat tekst, advertenties, video’s en afbeeldingen. De verhoogde relevantie is het belangrijkste voordeel, aangezien meer relevantie de content direct nuttiger kan maken voor de gebruiker en daardoor de kans op conversies verhoogt. Bovendien kan de grotere mate van personalisatie de algemene gebruikerservaring helpen verbeteren. Wel is het – door de bezorgdheid over privacy en het verzamelen van gegevens – belangrijk dat websites transparant zijn over hun gegevensbeleid.