Skip to main content

E-mail marketing

E-mail marketing: een kort overzicht

 

E-mail marketing verwijst naar het sturen van promotieberichten via elektronische mail, naar mensen afzonderlijk of naar groepen van mensen. Over het algemeen gaat het om bedrijven of andere organisaties die e-mails versturen waarin zij hun merk, producten en/of diensten willen promoten. We kunnen eigenlijk wel stellen dat het meeste e-mailverkeer tussen een merk en een klant een of ander marketingcomponent bevat en dat maakt het tot een soort e-mailmarketing.

De meeste inspanningen op het gebied van email marketing hebben tot voornaamste doel een relatie met klanten tot stand te brengen, te ontwikkelen of te verbeteren. Wie dit doel voor ogen heeft, zal het doorgaans verbinden met uitgebreidere strategische marketing doeleinden. Je kunt e-mail marketing bijvoorbeeld gebruiken om de verkoop te laten toenemen, om inschrijvingen te genereren, om je merkbekendheid te vergroten of om het vertrouwen van de klant in jouw merk op een hoger niveau te tillen. Hoewel e-mail marketing zeer effectief kan zijn, kan het ook controverse opwekken. Bovendien moet e-mailmarketing voldoen aan regelgeving.

 

E-mail marketing: een uitgebreid overzicht

 

E-mail marketing wordt over het algemeen gezien als een vorm van marketing waarbij een persoon of organisatie direct communiceert met de doelgroep, terwijl er ook opties voor directe respons worden geboden. Het concept wordt soms beschouwd als het moderne equivalent van direct advertising mail. Hierbij worden reclamemails elektronisch verstuurd in plaats van via de post. Naar beide varianten wordt soms kleinerend verwezen als ‘junk mail’.

De geschiedenis van e-mail marketing is zowat even oud als het concept e-mail op zich. De oorsprong is al terug te voeren tot de jaren ’70, toen de allereerste massa e-mails werden verstuurd. Als mainstream marketingconcept kwam het echter pas op in de jaren ’90, toen e-mail veel meer gemeengoed werd en bedrijven het potentieel van online marketing erkenden.

Je zou kunnen zeggen dat elke e-mail die een marketingcomponent bevat kan worden geclassificeerd als een voorbeeld van e-mail marketing. Omdat e-mail marketing zoveel vormen kan aannemen, is het meteen ook lastig om algemene zaken over dit onderwerp te benoemen. Om een voorbeeld te geven: e-mails kunnen advertenties of verkooppitches bevatten of informeel van aard zijn, terwijl ze nog steeds een duidelijke marketingcomponent hebben. Bovendien kan zelfs klantcommunicatie die door de klant is gestart, resulteren in het sturen van marketingmails.

Marketing e-mails worden vaak onderverdeeld in drie hoofdtypes:

  • Direct Marketing e-mails – Een direct marketing e-mail is een mail die wordt verstuurd met het nadrukkelijke doel om een product, dienst, service of merk te promoten. Zulke e-mails worden vaak aan veel mensen tegelijk gestuurd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een e-maillijst die op verschillende manieren is verkregen. Een voorbeeld is reclame maken voor een nieuw product of een uitverkoop.
  • Transactionele marketing e-mails – Transactionele marketing e-mails zijn e-mails die voornamelijk worden verstuurd met betrekking tot een transactie, zoals de aanschaf van een product. De verzonden e-mail wordt doorgaans getriggerd door de transactie zelf of om de klant een update te sturen. Maar er zit ook altijd een marketing element in verwerkt.
  • Permission Marketing e-mails – Het bepalende kenmerk van permission marketing e-mails is dat de persoon of organisatie die de mail ontvangt hier ook voor gekozen heeft. Ze worden verstuurd met de uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger, met als bekendste voorbeeld de bedrijfsnieuwsbrief waarvoor men zich had ingeschreven.

De oorspronkelijke groei van e-mail marketing in de jaren ’90 gaf aanleiding tot een aantal gerelateerde termen en concepten. Zo werd het begrip ‘spam’ veel gebruikt: marketing e-mails die irritatie wekken omdat ze zijn gestuurd zonder dat de ontvanger ervan wist of er toestemming voor gaf. Dit leidde tot de introductie van spammappen bij veel e-mailservices. Deze zijn opgezet om spam automatisch te herkennen en in de map te verzamelen.

Bovendien hebben veel landen wetgeving ontworpen om mensen te beschermen tegen ongevraagde e-mail marketing. Veel landen eisen bijvoorbeeld dat persoonlijke e-mailadressen alleen mogen worden benaderd met e-mail marketing waar ze voor hebben gekozen. Marketing e-mails moeten ook opties bieden voor uitschrijving.

 

Voordelen en nadelen van e-mail marketing

 

Een van de grootste voordelen van e-mail marketing, vergeleken met andere vormen van online en offline marketing, is de betrokkenheid van mensen met hun eigen e-mailaccount. 91% van alle consumenten met een e-mailaccount checken het minimaal eens per dag en meer dan de helft van de mensen die marketing e-mails ontvangen geven toe dat deze e-mails invloed hebben op hun koopgedrag.

Hier komt nog bij dat e-mail marketing relatief makkelijk op te zetten is. Er zijn opties om een groot aantal mensen te bereiken met dezelfde promotionele content. E-mail marketing is goedkoop, hetgeen het rendabel maakt zelfs voor kleine bedrijven met een beperkt budget of met weinig technische expertise. Marketing e-mails kunnen ook specifieke acties aanmoedigen, hetgeen meer verkoop, conversie of inschrijvingen kan genereren.

Als we het hebben over de nadelen van e-mail marketing, springt misschien het meest in het oog dat veel mensen marketing mails negeren. Zelfs als ze zich ervoor hebben ingeschreven. Ook zullen sommige marketing mails direct naar de spam- of junkmail map worden gefilterd, hetgeen betekent dat gebruikers ze misschien nooit zien.

Er zijn een groot aantal verschillende voorschriften voor e-mail marketing en de exacte regels verschillen wereldwijd. Het is de verantwoordelijkheid van de afzender om de regelgeving te kennen en hem na te leven. Omdat de regelgeving per locatie kan verschillen, kan dit wereldwijd ingezette e-mail marketingstrategieën vrij complex maken.

 

E-mail marketing tips en gemeenschappelijke kenmerken

 

Een van de belangrijkste elementen van e-mailmarketing is niet eens de content van de mail, maar de onderwerpregel. Een aanzienlijk aantal mensen opent niet al hun e-mails, zeker gezien het groeiende aantal phishing mails.  Daarom is het zaak een overtuigende onderwerpregel te creëren, die de ontvanger een duidelijke stimulans biedt om de e-mail te openen. Deze onderwerpregel dient ook kort te zijn zodat het onderwerp in zijn geheel leesbaar blijft.

Het kan van voordeel zijn om gepersonaliseerde elementen in de e-mail marketing in te voeren. Een retailbedrijf zoals Amazon is heel effectief geworden in het re-targeten van klanten, door mails te sturen over producten die ze eerder hebben gezien.
Maar zo ver hoeft het niet eens te gaan. Een van de eenvoudigste en doeltreffendste manieren om marketing e-mails te personaliseren is om te ontvanger bij naam aan te spreken.

De meeste promotie e-mails zijn bedoeld om de lezer aan te moedigen tot een specifieke actie. Daarom is het gebruikelijk om een CTA in te voegen. Deze linkt meestal door naar de relevante webpagina waar de gebruiker deze actie kan uitvoeren of naar een landingspagina voor meer informatie.

 

Conclusie

 

De term ’e-mail marketing’ beslaat vele verschillenden vormen van e-mail, van nieuwsbrieven, openlijk promotionele e-mails tot transactionele e-mails en klantenservice mails met een toegevoegde marketing component. Marketing e-mails zijn doorgaans bedoeld om een bepaalde reactie van de klant aan te moedigen of om bewustzijn bij de klant te creëren. Het belangrijkste is dat e-mail marketing zich aan regelgeving dient te houden en niet ongevraagd mag worden verstuurd.


Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!