Skip to main content

EAT algoritme van Google

Wat betekent het EAT algoritme voor jouw website?

 

Algoritmes, algoritmes nog meer algoritmes. Het lijkt wel alsof Google maar blijft proberen om website eigenaren te verwarren met continu veranderende richtlijnen. Maar alle zoekmachine ‘regels’ draaien uiteindelijk maar om één vaste kern van waarden voor de gebruikers: expertise, autoriteit en vertrouwen. Ofwel EAT in vaktermen (expertise authority trust).
Wat houdt deze EAT aanpak in? Wat is daarin belangrijk en waarom? Hoe kunnen content marketing specialisten hun voordeel doen met de drie pijlers van EAT? We leggen het uit in deze glossary, inclusief een aantal tips.

 

 

De EAT methode – een korte inleiding

 

Voordat we de diepte in gaan, bekijken we eerst even wat elke letter van de EAT methode nu eigenlijk betekent. Daarna wordt het een stuk makkelijker om de impact te begrijpen van elke van deze componenten voor jouw content.
Expertise duidt op een uitgebreid kennisniveau over een bepaald onderwerp. Voor SEO is het van belangrijk dat het geschreven materiaal is verzorgd door iemand die duidelijk goed vertrouwd is met het onderwerp. Voor je klanten is het must om content te zien krijgen die hen verder helpt.
Autoriteit ofwel relevantie betreft de manier waarop de content wordt gepresenteerd. Is het materiaal in één lijn met het algehele thema van de website en de aangeboden producten of diensten? Google rankt consistentie in content hoger dan een ratjetoe op je website, blogs en social media.
Vertrouwen – of eigenlijk het vermogen om vertrouwen te wekken – is nog een manier om transparantie aan gebruikers te laten zien. Gebruikers die een website vertrouwen zullen eerder deelnemen aan gesprekken op social media en andere kanalen en misschien een mooie beoordeling achterlaten. Heel belangrijk voor Google!
Om het heel eenvoudig te zeggen: EAT is een manier om te bepalen of gebruikers een website of aanbod wel of niet kunnen vertrouwen.

 

 

Welke types websites hebben te maken met EAT ratings?

 

Het zal je misschien verbazen dat Google sommige online categorieën als invloedrijker voor gebruikers beschouwt dan andere. Die gaan dan ook scherper onder de loep. Vooral zogeheten YMYL pagina’s liggen onder het EAT vergrootglas. YMYL – ofwel Your Money Or Your Life is een ietwat dramatische aanduiding voor pagina’s die de lifestyle van gebruikers in hoge mate (kunnen) beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals geluk, gezondheid, financiële stabiliteit en veiligheid. Je kunt je voorstellen dat dit type website nooit en te nimmer te boek wil staan als ‘fake news’. Vooral content op zelfhulppagina’s, websites die grossieren in online beleggings -of investeringsadvies of portals die een specifieke medische remedie aanbieden zal erop gericht zijn om hoogwaardige, vertrouwenwekkende informatie aan te bieden.

 

 

Het begrip Beneficial Purpose

 

Stel, jouw website valt niet in de categorie YMYL? Ontsnap je dan aan het alziende oog van Google? Helaas niet. Er is altijd nog zoiets als Beneficial Purpose, wat zoveel betekent als ‘Help je bezoekers vooruit’. Met andere woorden, de contentmaker en webdesigner dienen altijd de behoeften van de gebruiker centraal te stellen. Daarom zal een gezondheidswebsite die nuttige opties voor thuisbehandelingen van de griep biedt veel hoger ranken dan een pagina die alleen snel geld wil verdienen via betaalde links.

 

 

Welke website elementen bepalen je EAT score?

 

Elke pagina die een product of dienst wil verkopen wordt gelinkt aan een EAT score. Het is dus van belangrijk om altijd aan de volgende basispunten te voldoen:
• Een beveiligde website (te zien aan de ‘https:// aan het begin van de URL)
• SSL encryptie
• Relevante keurmerken
• Positieve beoordelingen en feedback van eerdere klanten
Ook een gebruiksvriendelijke website, een mooi design, interactiviteit en mobiele toegang hebben een positief effect op je EAT score.

 

 

Expertise, autoriteit en vertrouwen vanuit het content perspectief

 

Hoe kun je je EAT score verbeteren – en daarmee hoger scoren in zoekmachines? Laten we eens kijken naar onderstaande 6 tips.
1. Bied waarde en blijf relevant. Natuurlijk kennen we allemaal de voordelen van ‘evergreen content’, ofwel content die het altijd goed blijft doen, zoals how-to’s. Mix dit soort content wel met verse content (inclusief datum van publicatie) zodat je gebruikers weten dat je goed up-to-date bent.
2. Houd het kort, bondig en efficiënt. Niets zo irritant voor gebruikers als oeverloos gewauwel, eindeloze zinnen en lang moeten zoeken. Bied je bezoekers direct wat ze willen: informatie of het juiste product.
3. Een goede Over Ons – pagina. In zo’n aparte pagina leg je uit wie je bent, wat je drijft, waarom en welk kennis- of expertiseniveau men van je kan verwachten. Een Over Ons – pagina leent zich bovendien uitstekend voor links naar je eigen publicaties, sociale media posts en citaten in andere artikelen. Ideaal voor personal branding.
4. Transparantie over feedback van gebruikers. Natuurlijk doet een mooie recensie wonderen en vaak zijn beoordelingen van anderen het eerste waar consumenten naar kijken. Wie ook de kritische feedback van klanten durft te laten zien op de website, wekt zelfs extra vertrouwen. Zeker als er ook nog constructieve antwoorden/ gesprekken op de feedback inzichtelijk worden gemaakt. Dat laatste is een teken voor Google dat je actief met je website bezig bent. Bovendien waarderen klanten het als ze serieus worden genomen.
5. Kwalitatief hoogwaardige links (backlinks). Elke link naar een andere pagina – intern of extern – voegt voor Google een bepaalde waarde toe. Plaats je links naar websites met veel autoriteit (of bekendheid) dan zal Google jouw website sneller als ‘betrouwbaar’ en ‘relevant’ beoordelen. Check je website wel goed op ‘broken links’, deze halen je EAT score naar beneden!
6. Social media. Platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter worden dagelijks door miljarden mensen bezocht. Maak hier gebruik van door jouw content te delen op social media en te reageren vanuit je expertise op posts van anderen. Je verhoogt er je betrouwbaarheid en transparantie mee, twee kwaliteiten die gunstig worden bekeken door Google. Bovendien kun je laten zien dat je verstand hebt van het onderwerp.

 

 

Expertise, authority en vertrouwen: de gouden driehoek

 

Op een bepaalde manier weerspiegelen de Google EAT richtlijnen veel van de issues waar content specialisten zich dagelijks mee geconfronteerd zien: hoe zorgen we dat onze content hoog scoort, waarde blijft bieden aan klanten en ons top-of-mind houdt? Dan kan EAT een mooie kapstok bieden om SEO resultaten naar een hoger niveau te tillen.
Het is niet altijd makkelijk om dergelijke issues en doelstellingen real-time aan te pakken. De creatie van waardevolle content is daarbij onmisbaar, maar kost tijd. In zulke gevallen kunnen de auteurs van Textbroker uitkomst bieden. Of je nu een daling in de rankings op SERP’s waarneemt of vermoedt dat er een ondoorzichtiger problem speelt, vaak heeft het te maken met een van de bovengenoemde aspecten expertise, autoriteit of geloofwaardigheid. Met een gerichte aanpak kun je jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tillen. Uiteindelijk kan een doordachte EAT strategie hét verschil gaan maken voor jouw online succes.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!