Skip to main content

Facebook advertenties

Een Facebook logo ligt op zijn kant op een grijs-blauwe achtergrond

Facebook advertenties: korte samenvatting

 

Adverteren op Facebook is een vorm van social media advertising, die plaatsvindt op de populaire Facebook social network site. Facebook- advertenties worden beschouwd als een van de meest waardevolle vormen van online marketing. Dat is grotendeels te danken aan de brede waaier van beschikbare opties en het enorme aantal gebruikers dat actief is op Facebook. Hoewel Facebook adverteren veel overeenkomsten heeft met andere manieren om online reclame te maken, heeft het ook unieke elementen die we hieronder verder omschrijven.

Sinds Facebook reclame op hun platform toestaat, heeft de site voortdurend het aanbod verbeterd. Vooral de opties voor doelgroep targeting helpen om via Facebook-advertenties specifieke demografische groepen te bereiken met content. De meeste reclame-inspanningen kun je beheren via de dienst Facebook Ads Manager.

 

Facebook reclame: een gedetailleerd overzicht

 

Facebook adverteren is een vorm van social media marketing, die in 2007 werd geïntroduceerd op het Facebook platform. Sinds de lancering wordt het gepromoot als een manier voor bedrijven om precies het publiek te bereiken dat ze willen. Tegelijkertijd kunnen gewone Facebook-gebruikers meer te weten komen over merken die relevant zouden kunnen zijn. Hoewel adverteren op Facebook aanvankelijk met enige scepsis werd ontvangen door online marketingdeskundigen, is deze vorm van marketing inmiddels uitgegroeid tot een van de meest populaire online reclame methodes.

Facebook-advertenties kunnen vele vormen aannemen. De opties variëren van afbeeldingen en video’s tot carrousel berichten en diavoorstellingen. Het format dat je kiest voor je advertentie zal waarschijnlijk afhangen van de boodschap die je probeert over te brengen en van welk resultaat je hoopt dat de advertentie daadwerkelijk zal hebben. Facebook-advertenties kunnen verschijnen in de Facebook nieuwsfeeds van gebruikers, in zijbalken of op andere diensten die ook onder Facebook vallen, zoals Instagram en Facebook Messenger.

Advertenties op het Facebook-platform worden aangeduid als ‘gesponsorde’ berichten. Dit helpt gebruikers om onderscheid te maken tussen betaalde advertenties en de meer conventionele inhoud. In de meeste gevallen bevatten Facebook-advertenties een link naar externe content en worden ze betaald op basis van Cost-Per-Click, maar er bestaan ook alternatieve modellen.

Voor marketeers zijn de meeste opties en instellingen van Facebook Advertising toegankelijk via een dienst genaamd Facebook Ads Manager. Met deze service kun je de doelstellingen voor je advertentiecampagne bepalen, de doelgroep specificeren die je wilt bereiken en bepalen waar op het Facebook-platform je advertenties moeten verschijnen. Je kunt ook je budget instellen, je format kiezen en toegang krijgen tot prestatie statistieken zodra je advertenties live staan.

Marketeers krijgen de beschikking over een veelheid aan data, zoals aan hoeveel gebruikers de advertentie is getoond, hoe vaak er is geklikt op de advertentie, of er interactie mee is geweest en hoeveel de campagne tot nu toe heeft gekost. Daarnaast kun je zaken zoals conversiepercentages en demografische gegevens bijhouden. Bovendien kun je aanpassingen doen aan de reclamecampagne terwijl hij nog actief is, zoals het veranderen van de doelgroep.

De meeste Facebook-advertenties zijn opgezet om kliks aan te trekken, die gebruikers naar een bepaalde pagina of online content brengen. Het is goed om te weten dat er ook interactie mogelijk is met advertenties op het Facebook-platform. Dit betekent dat gebruikers de advertentie kunnen liken of andere reacties kunnen geven op de advertentie en opmerkingen kunnen achterlaten. Hierdoor kunnen marketeers feedback krijgen op de advertentie zelf en kunnen merken en hun doelpubliek gemakkelijk met elkaar communiceren.

 

Target adverteren op Facebook

 

Het zit in de aard van sociale netwerksites om een enorme hoeveelheid gegevens over gebruikers verzamelen. Tegen de tijd dat je bijvoorbeeld je profiel hebt ingesteld, kent Facebook al je naam, leeftijd en locatie. Als je je profiel verder invult, weet Facebook ook welke talen je spreekt, of je een relatie hebt, waar je werkt, waar je naar school ging, naar welke muziek je luistert, van welke films en televisieprogramma’s je houdt en wat je hobby’s zijn.

Voor marketeers is de overvloed aan data waarover Facebook beschikt uiterst nuttig en in wezen is dat de belangrijkste waarde in Facebook reclame. Via adverteren op het platform kunnen adverteerders zich richten op gebruikers op basis van zeer specifieke criteria. Als je bijvoorbeeld een product wilt verkopen aan een doelgroep van mensen onder 30 jaar die in Nederland wonen, kunt je je advertentie eenvoudig instellen op al deze criteria.

Targeting kan zelfs verder gaan dan dit. De Facebook Ads Manager biedt een optie voor marketeers, waarmee je een Facebook ‘pixel’ op je website of op een bepaalde landingspagina kunt plaatsen. Deze pixel verzamelt gebruikersgegevens, zodat je conversies kunt volgen, maar hij biedt ook handige opties voor re-targeting. In wezen kun je hiermee Facebook-reclame richten op mensen die een bepaalde pagina hebben bezocht of een bepaald product hebben bekeken.

Dat kan vooral nuttig zijn voor follow-up marketing en de advertentie kan gebruikers aanmoedigen om het inschrijvingsproces dat ze gestart zijn te voltooien, of om het product dat ze eerder bekeken alsnog te kopen. Een groot voordeel van deze vorm van re-targeting is dat je weet dat de gebruikers die worden benaderd al interesse hebben getoond in jouw website, merk en/of de producten of diensten die je te bieden hebt. Dit kan helpen om je ROI te maximaliseren.

<h2>De voors en tegens van adverteren op Facebook</h2>

Ongetwijfeld het grootste voordeel van Facebook-reclame is het potentieel om een enorm publiek te bereiken met jouw reclame-content. Immers, Facebook kan bogen op meer dan 2,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Zoals gezegd, kunnen deze gebruikers ook gemakkelijk worden opgesplitst in verschillende demografische gegevens en vervolgens gericht worden benaderd, zodat jouw advertenties alleen worden gezien door de mensen voor wie ze het meest relevant zijn.

Door de stapsgewijze aanpak van Facebook Ads Manager is het ook relatief eenvoudig om Facebook-reclame op te zetten. Of je nu een afbeelding, een video, een diavoorstelling of een carrousel wilt tonen en ongeacht je budget en strategie, kun je zonder speciale technische kennis je advertentie in enkele minuten klaar hebben. Met de statistieken kun je vervolgens de prestaties volgen.

Wat betreft de nadelen, kan Facebook-reclame zorgen voor lagere conversiepercentages dan sommige andere vormen van online reclame. Dat komt deels omdat advertenties worden weergegeven op nieuwsfeeds van gebruikers, die misschien helemaal niet actief op zoek zijn naar iets wat te maken heeft met jouw aanbod. Dit betekent dat er veel minder gebruikersintentie is dan bij een advertentie die wordt weergegeven op bijvoorbeeld de resultatenpagina van een zoekmachine. Hierdoor negeren meer gebruikers advertenties op Facebook.

Daar komt bij dat Facebook-advertenties alleen mensen kunnen bereiken die actieve gebruikers zijn van Facebook, hetgeen betekent dat een aanzienlijk deel van je doelgroep onbereikbaar blijft. Mensen die niet op de Facebook-pagina kijken, zien je reclame immers niet. Ook kunnen mensen die op dat moment wel bereikbaar zijn een algemeen wantrouwen hebben ten opzichte van Facebook reclame, als gevolg van zorgen over Facebook’s bulkverzameling van data. Een aantal van deze gebruikers gebruikt ook de instellingen voor advertentie voorkeuren om zichzelf moeilijker bereikbaar te maken.

 

Conclusie

 

Voor veel merken is adverteren op Facebook nu een van de belangrijkste online marketing kanalen, omdat het gebruiksvriendelijke opzet kent en een enorm bereik biedt met de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te bereiken met content die voor hen zeer relevant is. Het is echter wel belangrijk om adverteren op Facebook te onderscheiden van zoekmachinemarketing. Dat komt omdat het ontbreken van een directe zoekintentie betekent dat de advertenties vaak worden gezien door mensen in een vroegere fase of zelfs beginfase van de customer journey.


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!