Featured snippets
Featured snippets: een korte inleiding
Wat is een featured snippet? Een featured snippet is een stukje tekst dat meteen antwoord geeft op de vraag bij een online zoekopdracht. De snippet haalt dit antwoord doorgaans direct van de bijbehorende website af. Voor websites is zo’n snippet een zeer aantrekkelijke manier om zich te kunnen presenteren, want de achterliggende website is met één klik op de snippet in beeld. Daarom zijn featured snippets zo interessant voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Wat kun je ermee?
Elke organisatie droomt ervan: op positie nummer 1 staan bij Google! Of gaat dit niet altijd op? Niet per se. Want als het gaat om een goede ranking, kunnen juist featured snippets wonderen verrichten, ook al staat jouw website niet op nummer 1. Je kan het zo zien: een featured snippet krijgt bij Google positie 0. Dit resultaat komt nog vóór de nummer 1 in beeld op de SERP (Search Engine Results Page, de pagina waarop je terechtkomt als je een zoekopdracht invoert) en zelfs vóór de prijzige AdWords advertenties. Het moge duidelijk zijn dat websitebeheerders zich het hoofd breken over de vraag hoe de featured snippet moet worden ingericht, zodat de begeerde positie 0 wordt bereikt.
Een featured snippet is overigens niet hetzelfde als een rich snippet, al ligt de verwarring voor de hand:
- Bij een rich snippet komt een korte tekst in beeld die de inhoud van de website beschrijft, meestal in de vorm van een meta-description. Zo’n rich snippet / meta-description bestaat doorgaans uit ongeveer 150 tekens.
- Een featured snippet kun je zien als een mini-wikipedia: hij geeft antwoord op de vraag ‘Wat is…?’. Het antwoord mag langer worden dan 150 tekens, 40 of 50 woorden is een prima aantal. Een featured snippet verschijnt alleen in beeld, als de gebruiker direct de vraag ‘Wat is…?’ heeft gesteld en niet alleen een zoekwoord heeft ingevoerd.
- correct en allesomvattend zijn
- in één tot twee zinnen de vraag beantwoorden
- op het beeldscherm van een mobieltje passen
- Hoe maak ik…?
- Wat is…?
- Hoe werkt…?
- Gebruik…
- Klik op…
- Schrijf…
- Let er bij het maken van content op dat vragen worden beantwoord,
- Gebruik zo mogelijk lijsten en tabellen,
- Markeer de content die vragen beantwoordt als aparte, eigen sectie,
- Ideaal is een tekst met 40 tot 50 woorden
- Bij de zoektocht naar instructies (‘Hoe werkt…?’) blijken genummerde lijsten de voorkeur te genieten.
- Bij de zoektocht naar eigenschappen of symptomen (bijvoorbeeld bij ziektes) werken lijstjes met bullet points het beste.
- Vaak willen gebruikers ook producten of prijzen vergelijken. Hiervoor blijken tabellen het meest geschikt.
- De aandacht voor een direct antwoord op positie 0 is minimaal 10 keer zo groot als bij een organische zoekopdracht, waarbij de gebruiker terecht komt op de eerste pagina bij Google (SERP).
- Het aantal kliks op het organische zoekresultaat vermindert weliswaar, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door het aantal kliks op je featured snippet.
Hoe bereik je positie 0 met je featured snippet?
Welke eigenschappen moet een antwoord te hebben om als featured snippet te kunnen dienen? Google geeft hier zelf richtlijnen voor in de Search Quality Evaluator Guidelines. Een goede featured snippet biedt antwoorden die:
Populair voor Google Snippets zijn ook korte, genummerde lijstjes of lijsten met bullet points. Zulke lijstjes zijn overzichtelijker dan doorlopende tekst en lenen zich uitstekend voor bijvoorbeeld instructies of how-to’s.
Trigger- en follow-up-woorden
Heb je een vraag? Stel hem aan Google. Tik je vraag gewoon in in het zoekveld en je ontvangt je antwoord. Nog makkelijker voor gebruikers wordt het als de antwoorden direct in beeld komen (zoals bij featured snippets) in de SERP. Op die manier hoef je niet verder te klikken om allerlei sites te moeten zoeken die jou verder kunnen helpen. Dat is precies de kracht van featured snippets: Google genereert niet zelf deze resultaten (de antwoorden op jouw vraag), maar neemt de content gewoon over van websites.
Dat het om een vraag-antwoordschema gaat, herkent Google daarbij aan bepaalde zoekwoorden, de zogeheten trigger- of follow-up woorden.
Trigger-woorden horen bij de vraag. Effectieve trigger-woorden en trigger- segmenten zijn bijvoorbeeld:
Follow-up-woorden verwijzen naar een oplossing, bijvoorbeeld met:
Wil je content creëren voor je eigen website, dan is het dus van belang om naast de juiste keywords ook deze trigger- en follow-up-woorden in te zetten. Op die manier herkent Google dat het om vraag en antwoord gaat.
Wanneer is content geschikt voor positie 0?
De algemene SEO-regels gelden ook voor featured snippets. Dat komt omdat de content voor featured snippets vaak wordt overgenomen van pagina’s die deel uitmaken van de eerste vijf zoekresultaten op Google. Het is dus de moeite waard om bestaande content te checken of de tekst al geschikt is als antwoord op een vraag. Inkorten of samenvatten is vaak ook een prima optie.
Tips om content geschikt te maken als featured content:
Juist bij featured snippets bestaat er een significant verband tussen de vraag en de vorm van het antwoord. Of bullet points, genummerde lijstjes of tabellen het meest geschikt zijn als antwoord, hangt van de gezochte vraag af:
Featured snippets en SEO: vloek of zegen?
Featured snippets blijken niet alleen maar een positief effect op SEO te hebben. Als een gebruiker immers direct antwoord op zijn of haar vraag krijgt, waarom zou hij of zij dan nog de website bezoeken?
Werken featured snippets daarom ook als traffic killer? Gelukkig niet. De zichtbaarheid die je website erbij krijgt door de eerste positie op Google in te nemen, betekent in de meeste gevallen een duidelijke stijging van je clickrate.
Er zijn twee argumenten aan te voeren voor het positieve effect van het kwalificeren van content als featured snippet:
De snippet-box met het antwoord is vrij klein. Vaak is de box ook voorzien van een afbeelding, maar je kan er natuurlijk nooit alle informatie in kwijt. De featured snippet levert een kort en relatief allesomvattend antwoord, maar wie meer wil weten, klikt op de achterliggende link. Je wordt dan direct doorgeleid naar de bijbehorende website – perfect voor extra traffic!
Wil je, om wat voor reden dan ook, juist voorkomen dat Google bepaalde content als featured snippet gebruikt? Dan hoef je slechts één regeltje codering in te voeren in je HTML-broncode. Deze code werkt vergelijkbaar als een nofollow-link:
meta name="googlebot" content="nosnippet"
Samengevat: op naar de toekomst met featured snippets
Featured snippets worden met recht een nieuwe SEO-trend genoemd. ‘Positie 0′ bij zoekresultaten staat garant voor aandacht en verhoogt de zichtbaarheid van een website.
Ondanks het vaak al veelomvattende antwoord zorgt een featured snippet voor massa’s extra traffic. Omdat Google ook bij de steeds vaker gebruikte voice search gebruikmaakt van featured snippets, is hun potentieel als traffic-booster enorm. Wil je voorbereid zijn op de toekomst van SEO? Creëer regelmatig content onder het concept ‘korte vraag – snel antwoord’ en laat featured snippets het werk voor je website doen.