Skip to main content

Freelance schrijver

Freelance schrijvers en copywriters verdienen geheel of gedeeltelijk hun inkomen met het maken van geschreven werk. In tegenstelling tot schrijvers en redacteurs met een vaste betrekking bij een bedrijf of organisatie werkt een freelance schrijver voor verschillende opdrachtgevers.

Het werk van tekstschrijvers kan sterk variëren. De opdrachten lopen uiteen van het schrijven van boeken tot het leveren van tekstbijdragen voor gedrukte en online media. Of het kan gaan om het maken van journalistieke reportages of het verzorgen van allerlei PR- en communicatiewerkzaamheden.

Flexibiliteit van zelfstandige schrijvers

Vergeleken met schrijvers in een dienstbetrekking genieten freelance auteurs van veel meer vrijheid in hun werk. Maar vanzelfsprekend heeft een freelancer wel te maken met minder werkzekerheid. Toch kiest een groot aantal redacteuren, journalisten en commerciële schrijvers ervoor om als freelancer te schrijven. Ze kunnen dan selectiever zijn bij het accepteren en afwijzen van opdrachten en ook zelf bepalen op welke uren ze werken.

Ook is het de trend dat steeds meer ondernemingen, uitgeverijen en mediabedrijven er bewust voor kiezen freelance schrijvers in te schakelen. Vaak als reactie op de continue veranderingen binnen de media. Soms betreft het een tijdelijke aanvulling op een vast schrijversteam voor bepaalde opdrachten of projecten, maar het kan ook zijn dat een opdrachtgever uitsluitend nog met zelfstandige professionals werkt.

Tekstschrijven als vak

Werken als freelance schrijver, copywriter, editor of journalist vereist verschillende expertises. Dat is wel sterk afhankelijk van de sector waarvoor wordt gewerkt. Soms zijn schrijvers echte generalisten die over ieder onderwerp een wervende tekst op papier kunnen zetten. Anderen hebben zich gespecialiseerd in bepaalde thema’s, doen graag onderzoek en weten goed de diepte in te gaan.

Zo zijn er creatieve freelance copywriters die pakkend en bondig schrijven voor internetmarketing doeleinden, tekstschrijvers die van productbeschrijvingen en handleidingen hun vak hebben gemaakt, en auteurs die zich vooral richten op interne bedrijfscommunicatie. Uiteraard is er ook nog een grote groep die alle aspecten in huis heeft.

Schrijven voor online en offline media

De platformen en distributiekanalen waarvoor schrijvers werken, omvatten meestal een mix van gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, en diverse online uitgaven, waaronder webmagazines, websites en webwinkels. Vooral binnen de internetmarketing zijn tekstschrijvers waardevol, vooral als deze zich naast het schrijven van goede content ook hebben toegelegd op zoekmachine optimalisatie (SEO).

Hoe word je freelance schrijver?

Sommige tekstschrijvers rollen in het vak, anderen hebben eerst een gedegen opleiding achter de rug. Er zijn vele manieren om als freelance tekstschrijver, redacteur of copywriter aan de slag te gaan. Veel aankomend schrijvers volgen eerst een relevante HBO of universitaire opleiding, gericht op taal, media of communicatie. Of ze halen hun diploma tekstschrijver bij de opleiding journalistiek. Een belangrijk deel van deze studies bestaat uit stages en uitgebreide praktijkopdrachten bij diverse opdrachtgevers.

Net als andere zelfstandigen zijn freelance schrijvers verplicht zich in te schrijven in het landelijke handelsregister, zoals in Nederland bij de Kamer van Koophandel. Ook worden alle uitgevoerde activiteiten wettelijk belast.

Jezelf ontwikkelen als professioneel schrijver

Als freelancer beginnen schrijven kan ook zonder relevante achtergrond. Zo draait het vooral om veel ervaring, gedrevenheid en passie voor het vak. Dit kan worden opgedaan door op eigen initiatief schrijfactiviteiten uit te voeren en te publiceren. Of via bezoldigde of onbezoldigde stages bij uitgevers of bedrijven. Op die manier bouwen startende tekstschrijvers vanzelf een portfolio met voorbeeldartikelen op. Nieuwe opdrachtgevers krijgen dan al snel een goede indruk van de stijl en kwaliteit van hun werk.

Omgaan met nieuwe media

Behalve dat tekstschrijvers beschikken over een goede taal- en schrijfvaardigheid zijn ze vaak zeer ervaren in het publiceren voor online media. Veel schrijvers kunnen uitstekend effectieve online content samenstellen, inclusief de nodige SEO. Ook beheersen de meesten de basis van HTML en beeldbewerkingspakketten, en werken ze dagelijks met diverse content management systemen.

Tarieven van freelancers

Schrijvers die werken voor gedrukte en online media worden over het algemeen betaald per woord. Ook wordt er vaak gewerkt met uurtarieven, of de freelancer berekent een totaalbedrag per opdracht. Komt daar meerwerk bij, bijvoorbeeld voor fotografie, beeldbewerking of dtp, dan wordt dat ook in rekening gebracht. Iedere freelancer bepaalt daarin zijn eigen tarief.

Gaat het om het schrijven van grote opdrachten, dan wordt er soms ook gewerkt met een hoog startbedrag voor het opzetten van de klus en een lager tarief voor de daaropvolgende uren. Ook de aard van de opdracht kan aanleiding zijn voor verschillen in prijs. Zo kan een tekstschrijver extra kosten of uren doorberekenen voor het doen van research.

Werken met freelance tekstschrijvers

Veel ondernemingen ondervinden een fluctuerende vraag naar content en vaak hebben ze niet genoeg schrijvers in huis om dit goed op te vangen. Zowel grote als kleine bedrijven schakelen juist om die reden freelance schrijvers in. Deze kunnen ze flexibel inzetten wanneer er opdrachten of schrijfprojecten aanstaan.

Ook tijdgebrek of het ontbreken van de nodige expertise om bepaalde onderwerpen uit te diepen, zijn vaak aanleiding om de opdracht door een freelancer te laten schrijven. Op die manier kan het bedrijf of de opdrachtgever zijn projecten goed afbakenen, en ook alle bijbehorende kosten voor contentontwikkeling zijn helder.

Voordeel van een ‘eigen’ schrijver

Hoewel bedrijven vaak werken met verschillende freelance schrijvers, is het niet ongebruikelijk dat een tevreden opdrachtgever voor langere termijn met een vaste freelancer werkt. Zo’n samenwerking heeft verschillende voordelen. Zo kan de schrijver zich de toon en stijl van een bedrijf helemaal eigen maken en dat consistent in alle content naar buiten brengen. De opdrachtgever weet op zijn beurt precies wat hij van de tekstschrijver kan verwachten. Verder zijn de lijnen kort en voor briefing en revisie heeft de schrijver vaak al aan enkele woorden genoeg, wat aardig wat tijdwinst oplevert.

Werken met een freelance tekstschrijver vraagt wel enige investering in tijd en inzet van de opdrachtgever. Freelancers kunnen alleen eindproducten leveren die aan alle verwachtingen voldoen als de instructies helder en gedetailleerd genoeg zijn. En zodra de freelance tekstschrijver een eerste versie van de opdracht heeft ingeleverd, moet deze worden nagekeken en soms zijn er nog aanpassingen of nadere aanwijzingen nodig.

Professionele tekstschrijvers via Textbroker

Via Textbroker hebben opdrachtgevers toegang tot alle schrijvers die ze nodig hebben. Ons platform zorgt zo iedere maand voor duizenden geslaagde samenwerkingsprojecten. Klanten kunnen hun opdrachten bij een of meerdere schrijvers uitzetten die op verschillende achtergronden te selecteren zijn. Bovendien bevinden zich in de auteursdatabase ook professionele vakschrijvers die grote kennis hebben van bepaalde niche-onderwerpen of specialistische vakgebieden.

Schrijver voor Textbroker worden

Om als tekstschrijver voor Textbroker aan de slag te gaan, is geen specifieke opleiding vereist. Vooral creativiteit, schrijftalent en goede vaardigheid in spelling en grammatica vormen de belangrijkste eigenschappen die we verlangen. Plus natuurlijk ook de motivatie om zich verder te ontwikkelen in schrijven en copywriting. Er is altijd genoeg aanbod aan opdrachten van verschillende opdrachtgevers, zowel binnen de OpenOrders, TeamOrders, Managed TeamOrders als DirectOrders.

Classificatie en tarief

Textbroker betaalt tekstschrijvers per woord en het tarief is afhankelijk van het schrijfniveau, uitgedrukt in sterren. Van de beginnende Textbroker-auteur wordt dan ook een proeftekst verlangd op basis waarvan onze redactie de classificatie bepaalt. Wordt het schrijfniveau met de ingeleverde opdrachten steeds beter, dan stelt onze redactie het aantal sterren, en dus ook het tarief, naar boven bij. Ook kan de tekstschrijver zelf een tarief instellen voor DirectOrders. En wordt er vaker met een bepaalde opdrachtgever samengewerkt, dan kan met deze een vaste prijsafspraak worden gemaakt.

Conclusie

Of freelance schrijvers voor de gedrukte pers werken, binnen de online contentmarketing opdrachten uitvoeren, of als creatief auteur door bedrijven en organisaties worden ingeschakeld, de projecten en onderwerpen die ze aanpakken zijn altijd zeer divers. Textbroker beschikt over een grote database met honderden auteurs, waaronder veel vakspecialisten.

Vrijwel alle content wordt tegenwoordig via de digitale weg geproduceerd en gedistribueerd. Daarom kan van onze freelance auteurs naast schrijftalent, nauwkeurigheid en creativiteit ook een zekere kennis van content management systemen, basis-HTML en SEO worden verwacht.

 


Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!