Ghostwriting
Ghostwriting: korte samenvatting
Ghostwriting, ook wel ghosting genoemd, is het schrijven van content namens een organisatie of person, die het werk vervolgens als ‘eigen productie’ publiceert. Het bedrijf of de persoon krijgt dus de credits van het werk waar ze voor betalen. Ghostwriting diensten zijn steeds geliefder en worden gebruikt voor het creëren van boeken, artikelen, blogs, content voor webpagina’s, scripts, speeches, gedichten, muziek, e-mails of verslagen.
Een ghostwriter wordt doorgaans betaald voor zijn/ haar werk, maar er wordt van tevoren afgesproken dat de ghostwriter geen credits ontvangt voor het schrijfwerk. Als het werk eenmaal betaald is, stelt de organisatie die de ghostwriter heeft ingehuurd ook het auteursrecht zeker. Dit betekent dat het bedrijf de content voor eigen gebruik mag inzetten, hem aanpassen en de eigen naam eraan mag verbinden.
Ghostwriting: gedetailleerde samenvatting
Eenvoudig gezegd bestaat het werk van een ghostwriter eruit om content te schrijven namens iemand anders, die de content mag gebruiken onder de eigen naam. Over het algemeen geeft de ghostwriter na betaling het eigenaarschap over de tekst op, inclusief het copyright. In de praktijk betekent dit dat de ghostwriter zijn of haar werk niet opnieuw mag publiceren, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.
Vaak brengt een ghostwriter niet alleen de creatie van de content zelf in rekening, maar ook het opgeven van aanspraken op het afgeronde werk. Daarom kunnen ghosting diensten wat duurder zijn dan andere types contentcreatie. Het is ook belangrijk om te begrijpen dat er veel vaardigheden komen kijken bij ghostwriting. Een ghostwriter moet immers ook de juiste tone-of-voice treffen van het bedrijf of de person waarvoor de content wordt uitgevoerd.
Een organisatie of person kan een ghostwriter inhuren en betalen om verschillende redenen, zoals tijdgebrek, een gebrek aan de benodigde schrijfexpertise, voor personal branding en/of vanwege de wens om consistentie aan te brengen in de content op een platform of gedurende een project dat meerdere auteurs vereist.
Ervaren ghostwriters zijn vaak bekwaam genoeg om snel content van hoge kwaliteit te kunnen leveren, die in overeenstemming is met het doel van het project.
Een goed voorbeeld van een situatie waarin een ghostwriter kan worden ingeschakeld is bij de contentcreatie voor een website of blog. Zo’n professionele ghostwriter werkt niet voor de website of het bedrijf zelf en het kan strategisch een goed idee zijn om geen credits te verlenen aan een derde partij. Zo blijft de content van het bedrijf. Ghostwriters kunnen ook regelmatig verse content aanleveren.
Belangrijk hierbij is het fundamentele verschil tussen een ghostwriter en een co-auteur. Een co-auteur heeft een zekere mate van gedeeld eigenaarschap over het eindproduct. Daarnaast heeft een co-auteur vaak een grotere creatieve invloed, zoals input op de algemene visie van het project. Een ghostwriter echter brengt ‘slechts’ de creatieve visie van iemand anders tot leven en geeft daarna alle rechten over het eigenaarschap op.
Bovendien is het belangrijk om het verschil te begrijpen tussen ghosting en plagiaat. Hoewel beide een situatie beschrijven waarin iemand anders dan de originele contentcreator de credits krijgt van de content, geeft de ghostwriter hier expliciet toestemming voor en krijgt er ook voor betaald. Bij plagiaat wordt het werk van iemand anders gekopieerd zonder toestemming van de creator.
Ghostwriters kunnen op verschillende manieren worden betaald voor hun diensten. De meest gebruikelijke manier is om de auteur per woord te betalen. Andere opties zijn bijvoorbeeld een totaalbedrag voor het gehele bedrag of betaling per uur. Ghostwriters met veel ervaring of aantoonbare vaardigheden zullen doorgaans een hoger tarief kunnen vragen.
Wie op zoek is naar de diensten van een ghostwriter, heeft hier meerdere opties voor. Zo bestaan er contentplatforms zoals Textbroker; dit is vaak de budgetvriendelijkste en snelste oplossing. Binnen deze platforms is het meestal mogelijk om auteurs direct te benaderen via hun profiel, of om de opdracht te plaatsen in een pool van ‘open orders’ en te wachten totdat een auteur de opdracht oppakt
Als alternatief kan een bedrijf of individu zoeken naar professionele contentschrijvers en ze direct aanspreken over een project, een advertentie plaatsen en wachten op respons van auteurs of op zoek gaan naar referenties van contacten die eerder gebruik hebben gemaakt van ghostwriting diensten. De uiteindelijke beslissing kan ook afhangen van een aantal factoren zoals de beschikbaarheid van de auteur, het niveau van auteursbescherming bij beide partijen of de beschikbaarheid van voorbeeldteksten.
Ghostwriting en ethische overwegingen
Ghostwriting wordt in de meeste gevallen als legaal beschouwd, mits zowel de ghostwriter als de opdrachtgever het eens zijn over de uitvoering van het project en de betaling. Toch zijn er een aantal interessante overwegingen rondom de ethiek van ghostwriting – vooral in bepaalde omstandigheden – en het is handig om te onderzoeken wanneer ghosting as onethisch beschouwd kan worden.
Ghostwriting wordt in de meeste gevallen gezien als acceptabel. Zo zal website content geschreven door een ghostwriter en toegewezen aan iemand die in werkelijkheid bij het bedrijf werkt nauwelijks ethische vragen oproepen, mits de ghostwriter de voorwaarden goed begrepen heeft voordat de content wordt geschreven. Vergelijkbaar zijn speeches; deze worden vaak geschreven door ghostwriters, zelfs op het hoogste politieke niveau en deze praktijk wordt algemeen aanvaard
De ethiek rondom ghostwriting roept pas vragen op bij financiële transacties. Als een klant bijvoorbeeld een boek koopt, dat niet geschreven is door de naam die er op de cover prijkt om de verkoop op te drijven. Het is vrij gebruikelijk dat de meeste autobiografieën van beroemdheden en celebrities worden geschreven door ghostwriters en dat is volledig legaal. Al betogen sommigen wel dat er altijd sprake is van een element van bedrog, aangezien klanten betalen voor de woorden van de celebrity, niet voor die van de ghostwriter.
Het meest controversiële aspect van ghosting betreft echter academische ghostwriting, waarbij een student een ghostwriter betaalt om een essay, proefschrift of dissertatie voor hem of haar te schrijven. Dit kan om meerdere redenen als onethisch worden beschouwd, bijvoorbeeld vanwege het feit dat deze praktijk studenten aan cijfers helpt die ze niet zelf hebben verdiend. Bovendien opent het deuren naar het verkrijgen van kwalificaties op basis van wie zich de beste ghostwriter kan veroorloven.
Het merendeel van academische instellingen handhaaft regels die ghostwriting diensten verbieden. Als studenten wordt betrapt op het betalen voor een essay geschreven door een ghostwriter, lopen ze het risico dat dissertaties of proefschriften worden verwijderd van hun curriculum. Toch blijven zulke diensten bestaan en sommige studenten en ghostwriters proberen deze regels te ontwijken, door het aanpassen of herschrijven van een document geschreven door een ghostwriter. Uiteraard zorgt ook dit voor ethische bezorgdheid.
Conclusie
Ghostwriting diensten worden gebruikt voor het creëren van een breed scala aan content en zijn doorgaans volledig legaal. Hoewel er wat ethische vragen kunnen rijzen rondom bepaalde omstandigheden, is ghostwriting over het algemeen een geaccepteerde praktijk. Dit gaat vooral op als het gaat om de creatie van content voor een website of content marketing strategie. Hierbij kan het zinvol zijn om gebruik te maken van de diensten van een ghostwriter, zowel in praktische als in strategische zin.