Skip to main content

Google Analytics

google analytics

Wat is Google Analytics?

Voor beheerders van een website is het ontzettend belangrijk om inzicht te krijgen in bezoekersaantallen, leestijden op individuele pagina’s en andere relevante data. Dit kan met behulp van verschillende tools, maar Google Analytics is de meest voor de hand liggende keuze. Deze dienst van Google werd in 2005 geïntroduceerd en is door de jaren heen steeds uitgebreider en gedetailleerder geworden. Het grote doel van Google Analytics is om alle relevante informatie voor websitebeheerders op één plek te bundelen. Bovendien kan de dienst gelinkt worden aan AdWords, de functie van Google waarmee reclames kunnen worden gemaakt en verspreid.

Het gebruik van Google Analytics is gratis. In principe betaalt de gebruiker Google door het bedrijf inzicht te geven in de gegevens van een website. Websitebeheerders hoeven alleen maar een account aan te maken en dit te koppelen aan hun website. Dit wordt gedaan door een specifieke code in de brongegevens van iedere pagina te verwerken. Wanneer dit eenmaal is gedaan, kan de relevante informatie over de website gemakkelijk worden opgezocht. Deze data wordt weergegeven in handige grafieken en tabellen voor een duidelijk overzicht. Het is mogelijk om de weergave van de informatie aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Zo kan er inzicht verkregen worden in de laatste drie maanden, het laatste jaar of juist de laatste 24 uur.

Welke data kan Google Analytics weergeven?

Met behulp met deze tool van Google is het mogelijk om ontzettend veel te weten te komen over een website. De data is dus veelzijdig, maar kan over het algemeen worden verdeeld in vier verschillende groepen:

Doelgroep

Google Analytics maakt het mogelijk om een duidelijk beeld te schetsen van welke doelgroepen een bepaalde website bezoeken. Dit wordt ten eerste in beeld gebracht met behulp van bezoekersaantallen. Hoeveel unieke bezoekers genereert een website en hoeveel bezoekers keren meerdere keren terug? Daarnaast is het mogelijk om inzicht te krijgen in specifieke data over de bezoekers. Zo geeft de tool aan uit welk land bezoekers komen, welke taal ze spreken, welke browser ze gebruiken en nog veel meer. Deze informatie kan niet gelinkt worden aan één specifieke bezoeker, maar wordt in een algemeen overzicht weergegeven. Zo is het mogelijk om te zien wat de meest voorkomende leeftijd en nationaliteit is.

Acquisitie

Het is prettig om te weten welke doelgroep een website bezoekt, maar het is nog fijner om te weten hoe de bezoekers op de website terecht zijn gekomen. Daar kan inzicht in worden verkregen met behulp van de acquisitiefunctie van Google Analytics. Deze functie geeft namelijk aan via welke kanalen bezoekers op een website terechtkomen. Dit kan op allerlei verschillende manieren zijn. Zo komt iemand via een “organic search” op een website via een zoekresultaat in Google. Daarnaast is het mogelijk dat bezoekers worden doorgelinkt via andere websites, social media, betaalde advertenties of dat ze het adres direct in de browser intypen. Deze functie kan dus gebruikt worden om te bepalen of een website SEO-geoptimaliseerd is.

Gedrag

Wie inzicht wil krijgen in alles wat bezoekers op een website doen, kan ook gebruik maken van Google Analytics. Hiermee is het mogelijk om te zien welke pagina’s wel of niet populair zijn bij bezoekers en hoeveel tijd er op een bepaalde pagina wordt doorgebracht. Een nuttige functie is het inzicht in bestemmings- en uitstappagina’s op een website. Deze geven aan wat de eerste pagina is die een bezoeker ziet en op welke pagina de bezoeker de website weer verlaat. Door slim gebruik te maken van deze informatie, kan een website worden geoptimaliseerd voor meer leestijd.

Conversies

Wie bepaalde doelen wil bereiken met een website, heeft er baat bij om bij de conversies van Google Analytics te kijken. Binnen deze categorie valt namelijk alle data die te maken heeft doelen en resultaten. Deze doelen moet de websitebeheerder zelf instellen bij analytics. Hierbij gaat het om acties die bezoekers hopelijk uitvoeren op een website. Zo kan er gedacht worden aan het invullen van een contactformulier of het inplannen van een telefoonafspraak. Met behulp van conversies is het mogelijk om te zien hoeveel mensen de contactpagina bereiken en hoeveel daarvan uiteindelijk actie ondernemen.

Wat kan er bereikt worden met Google Analytics?

Het is duidelijk dat Google Analytics een handige tool is waarmee ontzettend veel data kan worden opgevraagd en ingezien. Het nadeel is dat gebruikers soms bedolven kunnen worden onder de data. Het is daarom belangrijk om te weten wat er precies bereikt kan worden met de informatie die Google Analytics te bieden heeft. De data kan voor verschillende doelen gebruikt worden:

Een gebruiksvriendelijke website creëren

Informatie over leestijd, paginabezoeken en uitstappagina’s is essentieel om een gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen. Deze informatie geeft namelijk duidelijk weer hoe de bezoekers een website daadwerkelijk gebruiken. Is de content op een bepaalde pagina niet interessant genoeg of beantwoordt het niet de juiste vragen? Dan zal de leestijd kort zijn en is de kans groot dat bezoekers de website verlaten. De informatie geeft in dat geval een indicatie dat de content veranderd moet worden. Door de website op deze manier langzaam maar zeker te finetunen, is het mogelijk om een prettige en gebruiksvriendelijke omgeving te creëren voor alle bezoekers.

De website aanpassen aan de doelgroep

De data van Google Analytics geeft inzicht in de afkomst, het geslacht en de leeftijd van alle bezoekers van een website. Deze informatie is ontzettend kostbaar voor websitebeheerders. Zo is het mogelijk om de inhoud van de site aan te passen aan de doelgroep. Hierbij kan gedacht worden aan taalgebruik, design en zelfs bepaalde functionaliteiten, zoals de keuze om wel of geen social media in de website te verwerken. Hoe beter de website inspeelt op de daadwerkelijke doelgroep, des te effectiever de website zal zijn.

Betere conversies

Iedere website wordt met een bepaald doel gebouwd. Misschien moeten bezoekers een bepaald product kopen, hun e-mailadres achterlaten voor meer informatie of juist een afspraak maken met behulp van een boekingssysteem. Dit zijn allemaal acties die van de bezoeker verlangd worden. Lang niet alle bezoekers zullen deze acties daadwerkelijk ondernemen. Dit kan allemaal worden ingezien met behulp van Google Analytics. Eindigt een pagina met een call-to-action om de contactpagina te openen, maar wordt hier vervolgens nauwelijks op geklikt? Dan is het de moeite waard om het design en eventuele call-to-actions onder de loep te nemen.

Conclusie

Google Analytics is een handige tool waarmee websitebeheerders concreet inzicht kunnen krijgen in hun website. Het gebruik van dit hulpmiddel is volledig gratis en de tool kan eenvoudig worden geïnstalleerd. Er kunnen verschillende soorten informatie mee worden weergegeven. Zo horen de doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies allemaal bij de verschillende categorieën informatie die Google Analytics biedt. Door slim om te gaan met deze data is het mogelijk om een website te maken die helemaal is afgestemd op de wensen van de bezoekers. Google Analytics is dus niet alleen een hulpmiddel dat achteraf inzicht kan geven in een website, maar ook een tool waarmee een website geperfectioneerd kan worden. Daarom is dit hulpmiddel van onschatbare waarde voor talloze beheerders van websites.

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!