Hashtags
Een hashtag is een woord, of een aaneenschakeling van woorden, dat wordt voorgegaan door een hash-symbool. Dit symbool is over het algemeen beter bekend als een hekje. De functie van hashtags is om ervoor te zorgen dat informatie op social media beter vindbaar is. Via deze kanalen worden namelijk zoveel berichten gedeeld, dat het prettig is om te kunnen zoeken op een gericht woord of begrip. Hashtags kunnen daarom meestal worden aangeklikt, waarna je een overzicht te zien krijgt van alle berichten waarin een bepaald woord is gebruikt.
Hashtags werden voorheen alleen gebruikt in online chats, voornamelijk om verschillende chatkanalen en onderwerpen van elkaar te onderscheiden. De website die het gebruik van hashtags pas echt groot heeft gemaakt, is Twitter. Dit online platform begon in 2007 met het toepassen van hashtags. Het werd niet meteen een succes, maar na een aantal jaar heeft deze manier van communiceren zich bewezen. Vooral tijdens grote evenementen en wanneer belangrijk nieuws bekend wordt gemaakt zijn hashtags populair. Iedereen die interesse heeft in een bepaald onderwerp kan via deze tags gemakkelijk op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Inmiddels zijn hashtags niet alleen maar populair op Twitter. Ook andere social media kanalen maken gebruik van deze handige hyperlinks. Zo zijn hashtags tegenwoordig ook te vinden op Facebook en Instagram.
In principe kan iedereen op social media gebruik maken van hashtags. Alle woorden en zinnen kunnen in een hashtag getransformeerd worden, zolang ze maar aan elkaar worden geschreven en worden voorzien van een hekje. De meeste gebruikers van social platforms kiezen ervoor om de belangrijkste kernwoorden van hun berichten te voorzien van hashtags. Zo wordt hun bericht zichtbaar voor andere mensen die ook interesse hebben in dezelfde onderwerpen.
Er zijn enkele hashtags die spontaan in populariteit toenemen. Dit kan komen doordat er belangrijk nieuws is dat te maken heeft met een bepaalde stad, een persoon of een thema dat gemakkelijk binnen een tag gevangen kan worden. Des te meer mensen berichten posten met bepaalde hashtags erin, des te populairder deze hashtags worden. Twitter werkt dit soort trends ook in de hand door altijd een overzicht van trending hashtags te laten zien. Gebruikers kunnen zelf instellen of ze internationale, landelijke of regionale trends in hashtags willen zien. Zo is het mogelijk om op de hoogte te blijven van de onderwerpen die op dat moment veel spelen op social platforms. Door op de hashtags te klikken, krijgt de gebruiker bovendien meteen een overzicht van de laatste nieuwtjes over een bepaald onderwerp.
Daarnaast zijn hashtags tegenwoordig ook een belangrijk onderdeel geworden van marketing. Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om hashtags aan hun producten te verbinden. Dit zijn vaak unieke hashtags die echt alleen maar worden gebruikt door een bepaald merk. Hierbij kan gedacht worden aan tags voor bepaalde televisieprogramma’s, kledingmerken of vakantiebestemmingen. Door gebruik te maken van hashtags, creëren bedrijven een online plek waar fans en klanten met elkaar kunnen praten over een bepaald product. De hoop is natuurlijk dat ook deze hashtags een trend worden om op deze manier meer naamsbekendheid te krijgen. Het is daarom ook zo belangrijk om hashtags te creëren die echt uniek zijn. Zo weet je zeker dat alle posts met deze hashtags ook echt over het juiste onderwerp gaan. Algemene woorden en termen zijn daarom minder geschikt om als hashtags te gebruiken.
Normaal gesproken zijn posts met hashtags zichtbaar voor de hele wereld. Iedereen die naar bepaalde hashtags zoekt, zal posts te zien krijgen die over dat specifieke onderwerp gaan. Hierdoor is het makkelijker om met nieuwe mensen in contact te komen of om ervaringen en interesses met anderen te delen. Dit gaat alleen niet wanneer een gebruiker zijn profiel heeft afgeschermd voor anderen. In dat geval kunnen alleen vrienden of volgers de posts zien.
Het gebruik van hashtags heeft over het algemeen dus alleen maar zin wanneer een profiel niet is afgeschermd voor buitenstaanders. Dit is de overweging die iedere gebruiker van online platforms moet maken. Hashtags zorgen voor meer interactie, nieuwe kennismakingen en meer volgers. Tegelijkertijd offer je als gebruiker een gedeelte van je privacy op om van deze hashtags gebruik te maken.
Het gebruik van hashtags heeft in principe voordelen voor iedereen. Gebruikers van online platformen, mediabedrijven en andere commerciële partijen vinden het allemaal prettig om gebruik te maken van hashtags. Daar zijn een aantal redenen voor.
Betere vindbaarheid
Het fijne aan online sociale netwerken is dat het eenvoudig is om nieuwe mensen te leren kennen. Met behulp van hashtags verloopt deze zoektocht nog soepeler. Door op hashtags te klikken, kan een gebruiker meteen posts vinden die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan. Zo is het ook gemakkelijker om gelijkgestemden te vinden of om meer informatie op te doen over een bepaald onderwerp. Vooral op platforms zoals Instagram is deze verbeterde vindbaarheid een groot voordeel voor gebruikers. Met behulp van hashtags kunnen zij hun foto’s indelen in bepaalde categorieën, waardoor het makkelijker is om foto’s te vinden die bij je persoonlijke stijl, smaak en interesses passen.
Meer structuur
Een van de meest gehoorde nadelen van social platforms is dat deze websites weinig structuur hebben. Dat komt natuurlijk doordat verschillende gebruikers allemaal eigen berichten plaatsen die vervolgens over het hele platform verspreid worden. Hashtags zorgen er juist voor dat deze websites iets meer structuur krijgen. Gebruikers kunnen bepaalde hashtags opzoeken, maar er ook voor kiezen om ze te blokkeren. Zo hebben gebruikers van online platforms meer inspraak over de content die ze zien en kunnen ze hun feed overzichtelijker maken.
Nieuws verspreidt zich sneller
Met behulp van trending hashtags is het eenvoudiger om nieuws te verspreiden. Deze feature zorgt ervoor dat veel meer mensen in aanraking komen met een bepaald onderwerp. Het gaat hierbij niet alleen om grote nieuwsberichten, maar ook over kleinere thema’s die enkele mensen onder de aandacht willen brengen. Dit geldt wel alleen maar wanneer hashtags zo populair worden dat ze ook door het algoritme van social platforms worden opgepikt. Het succes van hashtags is dus voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid mensen die specifieke hashtags gebruiken.
Conclusie
Hashtags zijn ontzettend handige hulpmiddelen die het eenvoudiger maken om sociale platforms te navigeren. Met behulp van deze woorden of zinnen is het gemakkelijker om nieuwe posts te vinden op websites zoals Facebook. De interactie tussen verschillende gebruikers neemt toe en het is eenvoudig om nieuws en updates over bepaalde onderwerpen te vinden. Het is dus niet gek dat veel personen en bedrijven gebruik maken van hashtags. Deze hulpmiddelen zorgen er namelijk voor dat zij zoveel mogelijk uit hun sociale netwerken kunnen halen.